TVA pentru comertul intracomunitar cu bunuri se va plati efectiv incepand cu 1 iulie 2022. Pe langa combaterea fraudei de TVA si simplificarea obligatiilor administrare, schimbarea regimului de TVA va aduce pe picior de egalitate achizitiile locale cu cele intra-unionale. In acest moment, din perspectiva numerarului, este mai avantajos sa achizitionezi marfa din UE decat din Romania. Acest dezavantaj concurential este o problema esentiala a sistemului comunitar de TVA inca din 1993 de cand s-au eliminat barierele vamale in UE (si din 2007 pentru Romania), fiind in acelasi timp o invitatie la frauda.
Pe 25 mai 2018, Comisia Europeana a publicat propunerea cu detaliile tehnice ale modificarii sistemului de TVA unional pe care o anuntase in 2017. Noile reguli ar urma sa intre in vigoare la 1 iulie 2022 ceea ce inseamna ca Romania va trebui sa transpuna modificarile directivei de TVA in legislatia nationala pana pe 30 iunie 2022.
Cele 46 de pagini de prevederi legislative noi contin schimbarile ce reprezinta sistemul de TVA definitiv pentru bunuri, dar si actualizari care sa reflecte conceptul de ”Uniune” (in loc de ”Comunitate”).
In esenta, livrarile intra-UE de bunuri intre societati nu vor mai fi scutite de TVA. In schimb, furnizorul va factura clientului TVA din tara acestuia. Cu alte cuvinte, o societate din Austria, de exemplu, care vinde bunuri intra-unional unei societati din Romania va factura TVA romaneasca si o va plati Romaniei prin intermediul Austriei.
Scopurile declarate al acestei schimbari sunt reducerea fraudei de TVA in UE, in special frauda carusel, si reducerea formalitatilor administrative aferente comertului intracomunitar. In studiul de impact, Comisia estimeaza ca se vor reduce frauda transfrontaliera de TVA cu 41 de miliarde euro pe an si costurile administrative pentru societati cu 938 milioane euro pe an.
Elementele principale ale propunerii
Principiul pe care s-a axat Comisia atunci cand a demarat reformarea sistemului de TVA este cel al destinatiei, respectiv impozitarea acolo unde bunurile sunt consumate.
Elementele principale ale propunerii cu impact pentru companii vizeaza:
Modul in care sunt impozitate bunurile. In actualul sistem de TVA, tranzactiile intracomunitare cu bunuri intre companii sunt impartite in doua operatiuni din perspectiva TVA: vanzarea este scutita de TVA in statul membru de plecare si achizitia este impozitata in statul membru de destinatie. Important de mentionat: impozitarea este scriptica (taxare inversa) atat timp cat bunurile sunt folosite pentru efectuarea de operatiuni taxabile.
Din noile prevederi dispare notiunea intracomunitar, fiind introdus conceptul de trazactie intra-unionala. Acest termen se refera la o livrare de bunuri efectuata de o persoana impozabila catre o persoana impozabila sau o persoana juridica neimpozabila, prin care marfurile sunt expediate sau transportate de catre sau in numele furnizorului sau al persoanei care achizitioneaza bunurile in UE.
Exemplu:
O societate din Austria platitoare de TVA in Austria livreaza bunuri din Austria in Romania catre o societate inregistrata in scopuri de TVA in Romania.
In prezent:
- Furnizorul efectueaza o livrare intracomunitara de bunuri scutita de TVA din Austria à locul livrarii este locul unde sunt situate bunurile atunci cand incepe transportul;
- Beneficiarul livrarii din Romania realizeaza o achizitie intracomunitara in Romania, pentru care va inregistra TVA mecanismul taxarii inverse (fara impact de numerar).
Sistemul de TVA actual permite achizitia de bunuri fara plata efectiva a TVA.
In viitor:
- Furnizorul va efectua o livrare intra-unionala à locul livrarii este locul unde sunt situate bunurile atunci cand se incheie transportul;
- Furnizorul va colecta din Austria TVA din Romania fara a se inregistra in scopuri de TVA in Romania si va emite beneficiarului o factura cu TVA romaneasca. Furnizorul va plati TVA catre Romania prin sistemul ghiseului unic gestionat de Austria (tara sa de domiciliu).
- Beneficiarul va deduce TVA facturata de furnizorul austriac prin decontul de TVA din Romania.
- Va exista un sistem de decontare a TVA intre state.
- Singura exceptie va fi reprezentata de cazul in care beneficiarul livrarii din Romania este o persoana impozabila certificata. Acesta va putea in continuare sa inregistreze TVA prin mecanismul taxarii inverse (fara plata efectiva a TVA).
Persoana impozabila certificata. In propunerea sa din octombrie 2017, Comisia a introdus conceptul de "persoana impozabila certificata" (Certified Taxable Person - CTP). O intreprindere stabilita in UE care desfasoara comert transfrontalier de marfuri poate solicita autoritatilor sale fiscale nationale sa devina o CTP, dovedind respectarea anumitor criterii predefinite. Statele membre vor recunoaste reciproc statutul de CTP. In propunerea de acum, Comisia a preluat prevederile referitoare la CTP din 2017, confirmand ca intreprinderile stabilite din afara UE, persoanele impozabile scutite (de exemplu bancile si asigurarile pentru activititatea scutita etc) si persoanele juridice neimpozabile nu vor putea obtine statutul de CTP. De asemenea, orice operator economic autorizat din perspectiva vamala poate deveni automat CTP.
Un singur portal online / Ghiseul Unic / One Stop Shop (OSS). Un sistem online va fi introdus pentru declararea, plata si deducerea TVA pentru toate tranzactiile cu bunuri intre intreprinderi (B2B) din state membre diferite.
OSS va permite declararea operatunilor cu bunuri si a TVA colectata, dar si TVA deductibila aferente prin intermediul unui singur portal gestionat de statul membru de domiciliu. Pentru intreprinderile din afara UE, acest portal va fi gestionat de statul membru unde isi desemneaza un intermediar pentru a beneficia de aceasta schema.
La o prima vedere, contribuabilii care aplica aceasta schema nu vor mai avea obligatii de inregistrare si declarare a TVA in mai multe state membre. Declararea TVA va fi limitata la (i) OSS pentru operatiunile intracomunitare cu bunuri taxabile si respectiv, (ii) decontul de TVA in statul membru in care este stabilit pentru restul operatiunilor.
Sistemul OSS va permite deducerea TVA suportata in strainatate. Totusi, deducerea va fi limitata la TVA din statele membre unde comerciantul desfasoara (intr-o anumita perioada de timp) operatiuni impozabile declarate in OSS. Altfel, comerciantul va trebui sa foloseasca metodele traditionale pentru recuperarea TVA din strainatate.
Mai interesant, intelegem ca OSS va permite compensarea TVA de rambursat din statul membru de domiciliu cu TVA de plata in alte state membre. Astfel, o societate din Romania care acum efectueaza preponderent livrari intracomunitare de bunuri si are de obicei TVA de recuperat va putea primi banii inapoi mai rapid (trimestrial/lunar) prin compesare cu TVA pe care-l va avea de plata in statul membru unde livreaza bunurile.
Decontul de TVA OSS va trebui depus trimestrial. Prin exceptie, comerciantii cu cifra de afaceri din operatiuni intracomunitare ce depaseste 2.500.000 euro vor trebui sa depuna acest decont lunar.
Operatiunile intra-unionale cu bunuri ce vor fi declarate in OSS nu vor mai fi raportate in declaratia recapitulativa. Totusi, o serie limitata de informatii referitoare la fluxurile de bunuri intra-unionale vor trebui in continuare declarate in OSS, in functie de statul membru de destinatie. Important de mentionat, declaratia recapitulativa va fi mentinuta in continuare pentru servicii.
Potentialul impact al noilor reguli
Propunerea Comisiei da cu siguranta de gandit cu privire la directiile viitoare la sistemului de TVA din UE. Comisia face o alegere clara pentru aplicarea efectiva a TVA pentru operatiunile transfrontaliere si pentru centralizarea declararii si platii TVA in statul membru de domiciliu. Desi nu a fost declarat ca atare de Comisie, credem ca principalul beneficiu al noului sistem de TVA este aducerea pe picior de egalitate a operatiunilor intracomunitare cu cele locale.
Nu intelegem in totalitate sensul persoanei impozabile certificate. Aduce un nivel suplimentar de complexitate comertului intra-unional (si asa incurcat). Beneficiile vor fi in principal pentru grupurile mari; ne asteptam ca doar acestea sa poata indeplini conditiile pentru persoana impozabila certificata (care va presupune controale interne detaliate, situatie financiara solida sau punerea la dispozitie de garantii). Iar grupurile mari sunt in general mai putin afectate de pre-finantarea TVA. Ramane de urmarit acest subiect, avand in vedere ca nu avem conditiile exacte pentru a deveni persoana impozabila certificata. De asemenea, ramane de vazut daca sistemul de TVA din EU este pregatit pentru aceasta schimbare drastica. Pentru operatorii economici, aceste propuneri tehnice permit un studiu de impact detaliat referitor la fluxurile comerciale si financiare, dar si asupra proceselor si sistemelor de gestiune interna.