Camera de Comert, Industrie si Agricultura Franceza in Romania a lansat in luna noiembrie Barometrul de Conjunctura economica, un chestionar bianual adresat comunitatii de afaceri franco-romane.
Indicatorii urmariti in fiecare an masoara perceptia companiilor din perspectiva generala: economic, social, politic, cifra de afaceri, profitabilitate, evolutie a numarului de angajati, investitii si starea de incredere a liderilor care conduc activitatile de business.
Perceptia globala asupra mediului economic, social si politic inregistreaza o scadere, fata de primul trimestru al anului 2022.
Romania este considerata in continuare o destinatie atractiva pentru investitii. Pe termen scurt, companiile intrevad riscuri cu impact asupra activitatilor pe fondul inflatiei crescute, penuriei fortei de munca, crizei geo-politice din regiune si aprovizionarii cu energie, precum si din cauza perturbarii lanturilor de aprovizionare.
Rezultatele Barometrului au fost publicate in cadrul Conferintei anuale a CCIFER, Perspective economice ale Romaniei, care a avut ca tema Rezilienta si Antifragilitatea.
„Avem un mediu relativ ambiguu, cu perspective bune, dar si cu provocari. Pe de o parte, cresterea economica din primul semestru, stabilitatea monedei nationale care e remarcabila, convergenta accelerata de accesare a fondurilor UE, cu cele doua obiective mari de tara, aderarea la Schengen si la OCDE. Insa avem si provocari, cum ar fi criza energetica, riscurile care tin de aprovizionare si certitudinea in ceea ce priveste cresterea preturilor. Un nivel al inflatiei care erodeaza capacitatea companiilor de a investi si puterea de cumparare a angajatilor acestora. In acelasi timp, ne aflam pe o piata a muncii extrem de tensionata. Avem 1 milion de locuri de munca neocupate, a declarat Francois Coste, Presedinte CCIFER, in prezentarea Barometrului de conjunctura economica a Romaniei.
Rezultate Barometru de Conjunctura Economica
- Mediul politic s-a degradat fata de aprilie 2022, la fel si cel social (mai ales pe fondul dificultatilor de recrutare a fortei de munca, puterii de cumparare a angajatilor din comunitate)
- In ceea ce priveste atractivitatea Romaniei, aceasta se pastreaza la un nivel relativ ridicat, coroborat cu investitiile directe care au crescut la +43% in 2022.
- In pofida scaderii perceptiei (economic, politic si social), Romania isi pastreaza atractivitatea.
4 indicatori avansati de catre companii (CA, Profitabilitate, Nr de angajati, Investitii):
- Cifra de Afaceri a companiilor progreseaza fata de luna aprilie
- Profitabilitatea este in scadere usoara pe fondul inflatiei crescute
- Numarul de angajati este in usoara scadere din cauza dificultatilor cronice de a recruta pe o piata a muncii deficitara
- Nivelul investitiilor ramane ridicat, dar scazut fata de aprilie 2022
Nivelul de incredere al liderilor din companii
Moralul la nivel de conducere a companiilor se situeaza la un nivel foarte ridicat
Riscurile majore care au impact direct asupra companiilor:
- Inflatia foarte mare care erodeaza marjele companiilor si puterea de cumparare a angajatilor
- Nevoia de recrutare
- Criza geo-politica la frontiera Romaniei, chiar daca razboiul nu are un impact direct in Romania, creeaza multa incertitudine
- Penuria de energie - prin riscul de aprovizionare cu energie electrica si cresterea preturilor
- Perturbarea lanturilor de aprovizionare - supply chain care a intervenit inca din criza pandemica
- Riscul de atacuri cibernetice
- Un nou val de covid
Evolutiile anticipate de comunitate pe termen scurt
- Cresterea salariilor pentru a putea mentine puterea de cumparare a angajatilor din companii, in contextul inflatiei crescute
- Accelerarea unor solutii pentru criza energetica
- Inghetarea sau reducerea angajarilor
- Eventuala reducere a activitatilor