2021 va fi anul in care oamenii vor echilibra nevoia de securitate materiala, declinata prin intentia de economisire, cresterea veniturilor prin obtinerea unei pozitii mai bine platite la locul de munca sau cautarea unui job secundar, cu dorinta de a spori confortul si relaxarea prin imbunatatiri in locuinta si concedii. Aceasta este principala concluzie a unui studiu realizat de agentia de cercetare de piata Wisemetry Research in perioada 30 octombrie - 4 noiembrie 2020, ce a avut ca scop evaluarea modului in care populatia a gestionat provocarile aparute in contextul restrictionarii mobilitatii ca masura de preventie anti Covid-19.
Intrebati ce anume planuiesc sa faca in anul 2021, cei mai multi respondenti, 42%, au spus ca au de gand sa puna de-o parte mai multi bani in urmatoarele 12 luni. O treime dintre cei intervievati isi doresc sa aduca imbunatatiri in casa, iar 28% spun ca vor sa mearga intr-o vacanta sau excursie deosebita, semn ca oamenii au simtit lipsa calatoriilor in anul ce tocmai s-a incheiat. In plus, unul din patru respondenti are de gand sa-si suplimenteze veniturile prin gasirea unui job secundar, sau activarea altor surse de venit.
Dorinta de siguranta materiala si un comportament orientat spre economisire sunt atitudini firesti atunci cand oamenii se confrunta cu amenintari externe, fie ca este vorba de o criza financiara, fie de una de sanatate. Printre planurile pentru noul an se numara si:
- Lichidarea unui credit - 21% dintre respondenti;
- Participarea la cursuri de dezvoltare personala sau profesionala - 20%;
- Schimbarea locului de munca - 18%;
- O schimbare majora in cariera - 17%.
Achizitiile de echipamente IT&C raman in top
Aproximativ 32% dintre respondenti sunt convinsi ca in urmatoarele 12 luni urmeaza sa mearga intr-o vacanta sau un sejur. Cum anul 2020 a stat sub semnul restrictiilor de mobilitate, este de asteptat ca in viitorul apropiat, odata ce calatoriile vor redeveni sigure, oamenii sa-si doreasca sa exploreze noi destinatii, poate chiar tari deosebite, si sa se aventureze dincolo de clasicele obiective turistice, arata studiul citat.
Un sfert dintre respondenti sunt siguri ca in urmatorul an isi vor achizitiona echipamente electronice/ IT&C. Dispozitivele electronice au devenit bunuri esentiale in anul 2020, atat in derularea activitatilor profesionale/ ce tin de locul de munca, scoala/ invatamantul de la distanta, precum si pentru divertisment si a comunica/ pastra legatura cu persoanele dragi.
Nu este neglijabila nici proportia celor care urmeaza sa investeasca in renovarea locuintei (23%) si in mobilier nou (22%). In anul 2020 oamenii s-au aflat in situatia de a redefini notiunea de locuinta - aceasta a capatat noi intelesuri si a preluat functii noi - loc de munca, scoala, spatiu de socializare. In acest context a aparut inevitabil si necesitatea armonizarii spatiului locuibil la noile nevoi. Fara indoiala, si asteptarile oamenilor cu privire la locuinta ideala au suferit schimbari. Exista, de asemenea, interes si pentru cumpararea de bunuri imobiliare - a unei locuinte sau a unui teren, mai arata cercetarea Wisemetry.
Tendinta de digitalizare continua in 2021
In 2020 oamenii au imbratisat un stil de viata digital si sunt semne ca aceasta tendinta va continua si in 2021. In plus, se accentueaza grija pentru ceilalti si pentru ei insisi.
In top trei obiceiuri pe care oamenii isi doresc sa le adopte sau pastreze in 2021 se regasesc activitati ce tin de digitalizare si care au ajutat la eficientizarea timpului alocat treburilor administrative:
- 66% dintre respondenti au de gand sa viziteze cat mai rar sediul unei banci in 2021;
- 62% planuiesc sa foloseasca aplicatii de online banking;
- 61% vor ca in urmatoarele 12 luni sa primeasca facturile pentru utilitati exclusiv in format digital.
Printre prioritatile oamenilor pentru anul 2021 se afla grija fata de cei dragi sau chiar grija pentru sanatatea lor fizica si mentala - 53% si-au planificat ca in urmatoarea perioada sa-si viziteze mai des parintii, 47% isi doresc sa se implice mai mult in educatia copiilor, 42% vor sa faca activitati sportive in mod constant, iar alta treime sa se lase de fumat sau sa faca analize medicale mai des. 8% dintre respondenti isi propun sa munceasca mai putin de 8 ore pe zi.
Oamenii vor sa fie mai responsabili social
Respondentii isi doresc, de asemenea, ca in anul ce abia a inceput sa fie mai responsabili social. Astfel, 54% dintre cei intervievati au de gand sa-si faca un obicei din a recicla - cetatenii ar fi mai fericiti daca autoritatile ar creea conditii de colectare selectiva, iar 41% intentioneaza sa achizitioneze preponderent produse fabricate in Romania. Voluntariatul si donatiile sunt si ele pe lista a 15% dintre respondenti. A folosi mai rar masina personala dovedeste preocuparea oamenilor pentru mediu - aspect ce merita luat in considerare de catre autoritati.
***
Studiul a fost realizat online pe un esantion de 1.000 de respondenti, reprezentativ pentru populatia utilizatoare de internet din punct de vedere al distributiei pe sexe, grupe de varsta si regiuni geografice, iar eroarea maxima de esantionare este de ±3,1%. Pe langa informatii despre intentii de consum/ actiuni in viitor, studiul mai cuprinde si date despre: gestionarea scolii online si provocarile de care s-au lovit parintii in ingrijirea si supravegherea copiilor; tiparele de lucru in regim telemunca versus munca de la birou/ sediu; mecanisme adoptate pentru a face fata izolarii sociale; impactul izolarii sociale asupra relatiei de cuplu si vietii de familie.
Accesul gratuit la raportul complet poate fi solicitat prontr-un e-mail la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.