Ordonanta de Urgenta care permite ajustarea preturilor in cadrul proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile este foarte importanta pentru derularea contractelor de infrastructura ale Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in contextul escaladarii preturilor la materialele de constructie, considera ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Sorin Grindeanu.
"Am aprobat astazi, in sedinta de Guvern, Ordonanta de Urgenta care permite ajustarea preturilor si a valorii devizelor generale in cadrul proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile! Documentul initiat de Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene este foarte important inclusiv pentru derularea contractelor de infrastructura ale Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in contextul escaladarii preturilor la materialele de constructie", a scris luni Sorin Grindeanu, pe Facebook.
El a precizat ca, din cauza conflictului militar din regiunea Marii Negre, preturile la mixturile asfaltice, bitum, otel sau fier-beton au inregistrat cresteri de peste 40%.
"Aceasta situatie s-a suprapus pe criza anterioara, provocata de pandemia COVID 19, care a dus la o crestere a indicelui de cost total in constructii cu aproximativ 18% (din care 60% a fost generata de cresterea costului la materiale in constructii si 40% de cresterea costului cu manopera). Ordonanta de Urgenta, aprobata astazi, se refera inclusiv la ajustarea preturilor din contractele de achizitie publica, contractele sectoriale si acordurile cadru finantate integral sau partial din fonduri externe nerambursabile, aflate in derulare. Luam astfel masuri concrete pentru corectarea unor situatii care pot afecta constructia obiectivelor de infrastructura de interes national sau regional", a mai scris ministrul Transporturilor pe reteaua de socializare.
La randul sau, ministrul Investitiilor si Proiectelor Europene, Marcel Bolos, a anuntat ca peste 5.000 de contracte de infrastructura vor beneficia de prevederile Ordonantei iar impactul financiar depaseste un miliard de euro.
"Masura de ajustare a pretului la proiectele cu finantare din fonduri externe nerambursabile. Precizez ca in aceasta categorie se incadreaza proiectele de infrastructura de transport, de retele de apa si canalizare, de deseuri si cele cu finantare din Programul Operational Regional. Din acest punct de vedere, impactul acestei masuri vizeaza peste 5.000 de contracte care se afla in derulare. Am evaluat un impact financiar de peste 1 miliard de euro. Dupa cum bine se cunoaste, pretul la materialele de constructii a crescut aproape necontrolabil. Cateva exemple sunt relevante in acest sens: la bitum de peste 255 de ori, la otel-beton de peste 150 de ori. De asemenea, pretul la utilitatile publice a influentat in mod hotarator ceea ce inseamna costurile pentru proiectele de infrastructura, iar acest lucru se reflecta si in indicele de cost total in constructii publicat de Institutul National de Statistica, a carui valoare ultima a fost de 160%", a spus Bolos in briefingul de la Palatul Victoria.