Specialistii Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP) au finalizat doua proiecte importante de ordonanta de urgenta a Guvernului (OUG), pe care tocmai ce le-au supus dezbaterii publice, acestea urmand sa aiba un impact deosebit asupra pietei nationale de constructii - si nu numai.
Primul dintre acestea, publicat la data de 3 mai a.c., este un proiect de act normativ denumit „Ordonanta de urgenta a Guvernului pentru completarea Legii nr. 231/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 18/2009 privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte si stabilirea unor masuri privind derularea programului national privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte, in anul 2018. Astfel, timp de zece zile calendaristice de la publicarea acestui proiect de OUG, partile interesate pot transmite oficialilor MDRAP diverse propuneri si observatii, pentru a fi luate in considerare.
„Prin Legea nr. 231/2017 publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 961 din 5 decembrie 2017, au fost aduse modificari si completari Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 18/2009 privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte, fiind modificate definitiile programului local si programului national, acestea devenind multianuale. Desi Legea bugetului de stat nr. 2/2018 a fost publicata dupa aprobarea Legii nr. 231/2017, precizam ca aceste modificari nu au fost avute in vedere, intrucat fundamentarea pentru legea bugetului de stat a fost anterioara. In aceste conditii, prin Legea bugetului de stat pe anul 2018 nu s-au alocat credite de angajament pentru ca programul national privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte pentru anul 2018 sa fie multianual. De asemenea prin Legea nr. 231/2017 a fost modificat art. 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 18/2009, modificandu-se si contributia finantarii, la 60% din alocatii de la bugetul de stat, in limita fondurilor aprobate anual cu aceasta destinatie in bugetul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, respectiv la 40% din fonduri aprobate anual cu aceasta destinatie in bugetele locale si/sau din alte surse legal constituite, precum si din fondul de reparatii al asociatiilor de proprietari si/sau din alte surse legal constituite”, se arata in nota de fundamentare ce insoteste proiectul de OUG.
Neadoptarea OUG pericliteaza programul de termoizolare a blocurilor din anul 2018
Tot in nota de fundamentare, specialistii ministerului de resort explica mecanismul derularii programului de crestere a performantei energetice a imobilelor multietajate (care a devenit multianual) si descriu motivele pentru care este necesara adoptarea rapida a unei OUG de modificare a legislatiei anterioare.
„Avand in vedere ca Legea nr. 231/2017, nu contine dispozitii tranzitorii care sa reglementeze situatia blocurilor de locuinte cuprinse in programul national privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte, este necesara interventia legislativa de urgenta, pentru a crea cadrul legal finalizarii acestora. Astfel, pentru blocurile de locuinte cuprinse in programul national privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte incepand cu anul 2009 pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, la imobilele care nu au fost receptionate, cota-parte care se aloca de la bugetul de stat pentru finantarea si finalizarea blocurilor de locuinte este in cuantum de 50%, in baza documentatiile de avizare a lucrarilor de interventie elaborate de coordonatorii locali si indicatorilor tehnico-economici aprobati, conform prevederilor legale in vigoare la data introducerii in program, prin exceptie de la prevederile art. 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 18/2009 privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte. Pentru anul in curs, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice incheie cu autoritatile administratiei publice locale care au alocate fonduri de la bugetul de stat contracte de finantare anuale, urmand ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice sa faca propuneri pentru includerea in proiectul bugetului de stat pe anul 2019 a creditelor de angajament si a creditelor bugetare pentru program multianual. Incepand cu anul 2019, pentru blocurile de locuinte cuprinse in programul national privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte, incepand cu anul 2009 pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, care nu au fost receptionate, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice incheie cu autoritatile administratiei publice locale contracte de finantare multianuale. Blocurile de locuinte, precum si locuintele unifamiliale aflate in proprietatea persoanelor fizice introduse in programul national privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte dupa finalizarea inventarierii prevazute la art. II se realizeaza cu respectarea prevederilor Legea nr. 231/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 18/2009 privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte. In vederea fundamentarii bugetului de stat pentru anul urmator, pentru alocarea sumelor necesare in vederea incheierii contractelor de finantare multianuale si finalizarii blocurilor de locuinte cuprinse in programul national privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte prevazut la art. III(1), alin. (1), din Legea nr. 231/2017, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, autoritatile administratiei publice locale transmit Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice necesarul sumelor de la bugetul de stat in vederea finalizarii acestora, in limita a 50% din valoarea aprobata anterior, conform prevederilor legale sau, dupa caz, procesele-verbale de receptie la terminarea lucrarilor, insotite de certificatele de performanta energetica elaborate initial si dupa executarea lucrarilor de interventie, insotite de procesele-verbale de receptie la terminarea lucrarilor. In situatia in care autoritatile administratiei publice locale nu raspund in termen de 30 de zile, blocurile de locuinte se elimina din programul national privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte. Avand in vedere modificarile aduse programului national privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte, aprobat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 18/2009 privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte, prin Legea nr. 231/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 18/2009 privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte, prin transformarea acestuia din program anual in program multianual, modificarea categoriilor lucrarilor de interventie pentru cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte si majorarea cotei alocatiilor de la bugetul de stat pentru finantarea executarii lucrarilor de interventie de la 50% la 60%, avand in vedere faptul ca aceste credite destinate unor actiuni multianuale reprezinta sume alocate unor programe, proiecte, subproiecte, obiective si altele asemenea, care se desfasoara pe o perioada mai mare de un an si dau loc la credite de angajament si credite bugetare prevazute distinct in legea bugetara anuala, tinand cont de faptul ca prin Legea bugetului de stat pe anul 2018 nr. 2/2018 creditele de angajament si creditele bugetare aprobate pentru finantarea Programului, in suma de 20.000.000 lei, au caracter anual, ceea ce permite angajarea sumelor si efectuarea platilor exclusiv in cursul anului bugetar 2018, fara a fi posibila angajarea acestora pe parcursul mai multor ani in vederea derularii programului multianual, avand in vedere neconcordanta dintre cadrul legislativ privind derularea programului national privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte si cadrul legislativ financiar instituit de legea bugetara anuala in anul 2018, fapt ce a dus la imposibilitatea implementarii pana la aceasta data a programului, imposibilitate ce se va mentine cata vreme prin legea bugetara nu se vor prevedea creditele aferente programului multianual, se impune interventia legislativa de urgenta pentru instituirea de norme tranzitorii in temeiul carora sa poata fi derulat programul national privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte in anul 2018, mentinandu-se, in acest an, caracterul anual al programului si modul de derulare a acestuia conform cadrului legal existent anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 231/2017. Consecinta negativa pe care o poate avea neadoptarea prezentei ordonante de urgenta este faptul ca in anul 2018 nu este posibila derularea programului national privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte, aprobat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 18/2009, ceea ce duce, pe langa aparitia unor intarzieri in atingerea tintelor stabilite prin initierea programului, si la constatarea imposibilitatii legale a angajarii sumelor aprobate prin Legea nr. 2/2018 a bugetului de stat pe anul 2018 si la anularea de drept si integrala a acestora la sfarsitul exercitiului bugetar, conform Legii nr. 500/2002 a finantelor publice, cu modificarile si completarile ulterioare, Neadoptarea prezentei ordonante de urgenta a Guvernului ar avea consecinte negative si asupra autoritatilor publice locale, care au incluse in cadrul programului national blocuri de locuinte si care au incheiat in prezent contracte de lucrari pentru cresterea performantei energetice a acestora, contracte pe care nu le pot onora din cauza lipsei fondurilor de la bugetul de stat. De aceea, este necesara reglementarea derularii programului national privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte in anul 2018 ca un program anual, tinand cont si de faptul ca prin Legea nr. 231/2017 nu s-au prevazut si dispozitii tranzitorii care sa conduca la receptionarea obiectivelor de investitii cu asigurarea implementarii acestora in conditii de precizie, previzibilitate, claritate, asigurandu-se respectarea principiilor legalitatii si pe cel al securitatii juridice. In considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul general public si constituie situatii de urgenta si extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, MDRAP propune adoptarea cat mai rapida a prezentei ordonante de urgenta”, se mai precizeaza in nota de fundamentare a proiectului legislativ.
Evitare a dezangajarii fondurilor europene
Timp de zece zile, incepand din data de 4 mai 2018, factorii interesati pot transmite la ministerul de resort observatii si propuneri pe marginea proiectului de act normativ intitulat „Ordonanta de urgenta a Guvernului privind adoptarea unei masuri privind reducerea riscului de dezangajare a fondurilor europene”. In principiu, este vorba despre o componenta a Programului Operational Regional - si anume Initiativa pentru IMM-uri.
Descriind situatia actuala, oficialii MDRAP explica, in nota de fundamentare ce insoteste proiectul de OUG, faptul ca initial „evaluarea ex-ante pentru utilizarea instrumentelor financiare destinate IMM-urilor in Romania - necesara conform prevederilor regulamentelor comunitare - a identificat oportunitatea realocarii sumei de 100 milioane de euro din Programul Operational Regional catre Initiativa pentru IMM-uri. Pe baza propunerilor formulate la nivelul evaluarii ex-ante, Guvernul Romaniei a aprobat, la data de 8 iulie 2015, Memorandumul cu tema „Participarea Romaniei, din alocarea FEDR, la Initiativa pentru IMM-uri” si, in consecinta, MDRAP a elaborat POIIMM, care a fost aprobat de CE in martie 2015. Ulterior s-a desfasurat procesul de negociere pentru implementarea acestui mecanism. Implementarea acestui program operational a implicat o serie de elemente de noutate - gestionarea unei scheme de garantare folosind un mecanism de coordonare mai complex (MDRAP a fost desemnata Autoritate de Management a Fondului European de Investitii - administrator de schema, care va fi implementata prin intermediari financiari, reprezentati de banci), cu obligatiile si responsabilitatile aferente fiecarui nivel in parte. La nivelul MDRAP s-au facut demersurile necesare asigurarii unui proces de implementare operativ si eficient pentru acest program operational, respectiv constituirea Autoritatii de Management, a Comitetului de Monitorizare si a Consiliului Investitorilor pentru POIIMM. Autoritatea de Management pentru Programul Operational Initiativa pentru IMM-uri a fost stabilita prin completarea fiselor de post ale personalului existent in cadrul AM POR, cu atributii specifice POIIMM. Ulterior, la data de 20 octombrie 2016, a avut loc semnarea pachetului de documente oficiale care stau la baza implementarii (Acordul de Finantare, Acordul Intercreditor, Contractul de Gaj), urmata de publicarea de catre Fondul European de Investitii (FEI), la data de 21 octombrie 2016, a apelului pentru expresii de interes in vederea selectarii Intermediarilor Financiari (IF). In consecinta, FEI a selectat opt Intermediari Financiari, cu care au negociat semnarea Acordurilor Operationale. Pentru a semna Acordurile Operationale in vederea constituirii portofoliilor aferente acestui instrument financiar, statul membru trebuie sa puna la dispozitia FEI sumele oferite prin program, ca garantie pentru imprumuturile care urmeaza sa fie acordate IMM-urilor de catre intermediarii financiari. Ulterior, MDRAP - AMPOIIMM a efectuat prima plata in conturile FEI in martie 2017, in valoare de 74.052.000 de euro, urmata de cea de-a doua plata in mai 2017, in valoare de 19.038.000 euro. Dupa acreditarea sistemului de management si control, MDRAP - AMPOIIMM a initiat demersurile aferente rambursarii de la Comisia Europeana a sumelor platite catre FEI. In acest sens, la data de 17 iulie 2017, MDRAP - AMPOIIMM a transmis la Autoritatea de Certificare si Plata (ACP) declaratia de cheltuieli nr. 1, pe baza careia ACP a transmis la Comisia Europeana aplicatia de plata intermediara nr. 1. Ulterior, in data de 11 august 2017, Comisia Europeana a transferat in conturile ACP fondurile aferente aplicatiei de plata nr. 1 pentru POIIMM, in valoare de 83.781.000 de euro, reprezentand 90% din suma solicitata (diferenta de 10% va fi rambursata de catre Comisia Europeana in termen de 30 zile de la acceptarea conturilor, respectiv la 30 iunie 2018, conform prevederilor art. 139, alin.(7) din Regulamentul UE nr. 1303/2013). Ca urmare a reorganizarii celor doua ministere (MDRAP si MFE) ca doua structuri separate, conform prevederilor OUG 1/2018, s-a decis transferul activitatilor Programului Operational Initiativa pentru IMM-uri in gestionarea Autoritatii de Management pentru Programul Operational Competitivitate. Procesul de predare-primire a avut loc in data de 28 februarie 2018. Avand in vedere faptul ca personalul MDRAP cu atributii in gestionarea POIIMM avea atributii principale privind gestionarea POR, la momentul reorganizarii nu a existat transfer de personal intre cele doua institutii. In consecinta, la acest moment, POIIMM este gestionat de catre POC. Tinta minima de realizat pentru evitarea dezangajarii fondurilor europene in anul 2018, la nivelul Programului Operational Regional, este in suma de 858,8 milioane de euro. Pana in prezent, suma FEDR realizata la nivelul programului este in valoare de 87,71 milioane de euro, din care 26,97 milioane de euro reprezinta bani solicitati spre rambursare de la CE. Conform graficelor de depunere a cererilor de rambursare transmise de beneficiari, valoarea FEDR previzionata a fi declarata pana la sfarsitul anului 2018 este de 236,23 milioane de euro. Rezulta astfel o suma FEDR posibil a fi dezangajata la nivelul Programului Operational Regional in valoare de 561,73 milioane de euro. Se impune astfel necesitatea intreprinderii unor masuri, in regim de urgenta, prin identificarea unor solutii de decontare a unor cheltuieli eligibile in cadrul programului si includerea acestora in aplicatii de plata catre CE. Pentru a vizualiza cele doua proiecte legislative, cu notele de fundamentare aferente, click aici si aici!