Inspectoratul de Stat in Constructii (ISC) se confrunta cu dificultati legate de numarul redus al inspectorilor in constructii cu atributii de control, generate, in principal, de nivelul scazut al salarizarii, raportat la volumul si complexitatea activitatilor pe care le desfasoara. Conform datelor organismului, in primul trimestru al acestui an, cei 369 de inspectori specializati au efectuat 5.320 de activitati de control, raportat la un numar de 184.734 de obiective de investitii aflate in evidenta ISC. Suplimentar, inspectorii in constructii desfasoara activitati de avizare a lucrarilor publice, autorizeaza laboratoarele de incercari in constructii, autorizeaza responsabilii tehnici cu executia si dirigintii de santier, solutioneaza petitii, participa in comisiile de receptie la terminarea lucrarilor si in cadrul comitetelor judetene pentru situatii de urgenta la interventii in caz de calamitati si accidente tehnice. Aceste actiuni au determinat inregistrarea unui numar total de 15.606 activitati, in urma carora au fost constatate 3.713 deficiente, pentru care au fost dispuse 3.555 masuri si aplicate 513 sanctiuni contraventionale, in cuantum de 4,37 milioane de lei.
In vederea eficientizarii activitatii, ISC implementeaza, din 2019, proiectului POCA - "Consolidarea capacitatii ISC de a-si exercita competentele intr-un mod unitar, eficient si eficace", cu o valoare totala de 10 milioane de lei.
Interviu cu ing. Paul Racovita, Inspector General la ISC.
- Care este rolul ISC in industria constructiilor din Romania? Cum se deruleaza procesul de supraveghere a santierelor?
- Controlul statului cu privire la aplicarea unitara a prevederilor legale in domeniul calitatii constructiilor se exercita de catre ISC in toate etapele si componentele sistemului calitatii in constructii instituit de Legea nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, sistem conceput pentru obtinerea unor constructii de calitate corespunzatoare, care obliga factorii implicati, potrivit responsabilitatilor fiecaruia, sa actioneze pentru realizarea si mentinerea, pe intreaga durata de existenta a constructiilor, a cerintelor fundamentale aplicabile, asa cum este prevazut in cuprinsul legii. Verificarea calitatii lucrarilor executate se efectueaza prin: controale curente/ sondaj/ tematice si in faze de executie determinante.
Pe langa controalele in santiere, ISC exercita controlul de stat si la ceilalti factori implicati in procesul de proiectare, executie si exploatare a constructiilor, in diverse etape ale acestui proces, care includ si operatorii economici implicati in producerea, furnizarea si punerea in opera a produselor pentru constructii. De asemenea, se efectueaza controale ca urmare a unor accidente tehnice sau dezastre produse din cauze naturale sau antropice, daca sunt puse in pericol viata sau integritatea corporala a cetatenilor sau se pot inregistra distrugeri totale sau partiale ale constructiilor. ISC participa si in procesul de receptie la terminarea lucrarilor, unde verifica alaturi de ceilalti membri ai comisiei, fizic cat si din punct de vedere al documentelor de calitate incheiate, intreaga constructie. Toate aceste controale efectuate de ISC nu exclud si nu suplinesc controlul intern sau alte forme de control si nu absolva factorii implicati in procesul de construire de obligatiile si raspunderile legale care le revin.
- Cum asigurati corectitudinea si impartialitatea angajatilor proprii, ca si gradul de pregatire teoretica/ practica a acestora?
- Structurile de specialitate din cadrul aparatului central al ISC coordoneaza si indruma angajatii institutiei, prin organizarea de intalniri de lucru in teritoriu sau online, in vederea aplicarii unitare a prevederilor legale, cat si pentru eficientizarea activitatii, prin schimbul de experienta. Functionarii publici nou angajati, cu grade profesionale de debutant sau asistent, sunt indrumati si consiliati in activitate de catre personalul cu experienta, de grad profesional principal sau superior, prin participarea la actiunile de control in echipe si rezolvarea sarcinilor de complexitati diferite. De asemenea, repartizarea sarcinilor de catre sefii ierarhici, se face echitabil, cu incarcatura adaptata la nivelul de complexitate specific fiecarui grad profesional.
- Ce a presupus procesul de eficientizare a operatiunilor ISC si cati angajati au beneficiat de instruire? Care sunt principalele modificari care au avut loc in cadrul Inspectoratului, in urma implementarii acestuia?
- ISC implementeaza, incepand cu data de 20 iulie 2019, proiectul "Consolidarea capacitatii ISC de a-si exercita competentele intr-un mod unitar, eficient si eficace", cod SIPOCA 587. Obiectivul general il constituie consolidarea capacitatii ISC de a exercita controlul de stat cu privire la respectarea disciplinei in urbanism si a regimului de autorizare a constructiilor, precum si la aplicarea unitara a prevederilor legale in domeniul calitatii in constructii. Prin implementarea proiectului, s-a urmarit imbunatatirea si eficientizarea activitatii ISC, cat si a serviciilor oferite persoanelor fizice si juridice cu activitati in domeniul constructiilor, respectiv:
• revizuirea/ actualizarea procedurilor de depunere a documentelor necesare obtinerii avizelor si altor documente specifice activitatii ISC;
• revizuirea/ actualizarea mecanismelor si procedurilor de control, derulate de ISC, ca urmare a unor analize interne, precum si a unor exemple de buna practica implementate in alte state europene;
• dezvoltarea si operationalizarea de noi module tehnice, economice si juridice, integrate in sistemul informatic actual al institutiei.
Prin urmare, au fost dezvoltate module informatice care sa permita:
• plata online a serviciilor oferite de ISC;
• participarea persoanelor interesate, prin intermediul platformei informatice a ISC, la examenele de autorizare pentru responsabili tehnici cu executia si diriginti de santier;
• emiterea autorizatiilor pentru laboratoarele de incercari in constructii si pentru specialistii in domeniu;
• completarea si accesarea online a registrelor de activitate obligatorii de catre specialistii in constructii autorizati;
• intocmirea unitara a actelor de control.
Programul a presupus instruirea unui numar de 500 de persoane, reprezentand personal de conducere si de executie din cadrul ISC in aplicarea noilor proceduri si mecanisme/ instrumente dezvoltate prin proiect, precum si participarea dirigintilor de santier si responsabililor tehnici cu executia la workshop-urile si conferintele derulate pe parcursul implementarii proiectului.
- Care sunt cele mai intensive controale pe care le-ati realizat, coordonat, in ultima perioada?
- Concomitent cu activitatile curente, in anul 2021, inspectorii in constructii cu atributii de control au efectuat controale tematice privind evaluarea starii tehnice a constructiilor cu destinatia de unitati sanitare - de tip spitale, policlinici, dispensare etc., in urma carora s-a dispus intocmirea unor expertize tehnice care sa stabileasca solutiile tehnice de interventie/ consolidare, acolo unde a fost cazul.
In perioada iulie 2022 - ianuarie 2023, ISC a desfasurat un control tematic in domeniul urmaririi comportarii in exploatare a 746 poduri aflate in administrarea Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). In urma controalelor a reiesit faptul ca multe degradari sunt rezultate ale neefectuarii la timp a lucrarilor de intretinere si a celor de reparatii curente sau sunt cauzate de calamitati naturale. In acest sens, au fost dispuse masuri referitoare la efectuarea lucrarilor de intretinere si reparatii, intocmirea/ actualizarea expertizelor tehnice care sa stabileasca solutii pentru aducerea la starea corespunzatoare de exploatare, punerea de urgenta in aplicare a concluziilor din expertiza tehnica/ proiectul tehnic.
Incepand cu luna aprilie 2022, institutia noastra a initiat in zona costiera a litoralului Marii Negre, pe raza UAT Navodari, jud. Constanta, o ampla actiune de control in domeniile calitatii in constructii, amenajarii teritoriului si urbanismului, precum si al disciplinei in autorizarea executarii lucrarilor in constructii, actiune care este, in prezent, in curs de derulare. Verificarile se desfasoara in teren si la Primaria Orasului Navodari, actiunile de control urmarind respectarea, de catre factorii implicati, a cerintelor fundamentale privind calitatea in constructii si respectarea prevederilor legale la emiterea certificatelor de urbanism si a autorizatiilor de construire.
Ca urmare a neconformitatilor constatate, au fost dispuse masuri care au constat, in principal, in oprirea/ refacerea lucrarilor si remedierea deficientelor de executie constatate. De asemenea, au fost aplicate sanctiuni contraventionale si a fost sesizata Institutia Prefectului - Judetul Constanta, in vederea analizarii necesitatii si oportunitatii atacarii unor autorizatii de construire la instanta de contencios administrativ, in conformitate cu prevederile art. 12 alin. (2) din Legea nr. 50/1991.
De asemenea, ISC desfasoara activitati de control la obiective de investitii cu finantare nationala sau europeana, derulate prin programe ca PNDL, Anghel Saligny, PNRR, precum si prin programe ale ANL, CNAIR si CNI. ISC isi propune, pentru perioada urmatoare, consolidarea colaborarii cu autoritatile, institutiile, structurile si serviciile publice centrale si locale pentru realizarea de constructii noi care sa respecte cerintele fundamentale privind calitatea, cresterea sigurantei in exploatare a constructiilor existente dar si continuarea demersurilor in vederea realizarii si gestionarii Registrului Unic National al Autorizatiilor de Construire.
- Care sunt cele mai mari nereguli intalnite pe santierele din Romania?
- Dintre neconformitatile cu grad ridicat de repetabilitate identificate in timpul controalelor in etapa de executie a lucrarilor de construire mentionam:
• incalcarea prevederilor din acorduri/ avize/ autorizatii de construire;
• neindeplinirea obligatiilor stabilite prin regulamentele si procedurile elaborate aprobate;
• neasigurarea, de catre investitori, a verificarii executiei lucrarilor de construire prin specialisti diriginti de santier autorizati;
• realizarea de constructii fara specialisti responsabili tehnici cu executia autorizati;
• neasigurarea conditiilor de verificare a lucrarilor ajunse in faze determinante;
• neaducerea la indeplinire a masurilor dispuse;
• nerespectarea normelor tehnice, a prevederilor din proiectul tehnic, detaliile de executie si din caietele de sarcini;
• executarea de modificari la constructii existente sau schimbarea destinatiei acestora in lipsa unei expertize tehnice;
• confirmarea prin semnatura, de catre factorii implicati, a calitatii unor lucrari executate necorespunzator;
• intocmirea necorespunzatoare a documentelor ce se constituie in cartea tehnica a constructiei, fie prin lipsa documentelor de calitate a produselor puse in opera, fie prin neinsusirea de toti factorii implicati a documentelor de calitate incheiate.
Principalele masuri dispuse pentru solutionarea neconformitatilor constatate, au fost: oprirea/ refacerea lucrarilor, consolidarea constructiilor, expertizarea tehnica a lucrarilor si constructiilor, incetarea utilizarii constructiilor si sesizarea organelor de urmarire penala, pentru faptele care constituie infractiuni.
- Cum apreciati cadrul legislativ romanesc din domeniul constructiilor?
- Legislatia care reglementeaza domeniul constructiilor este necorelata. Acest aspect conduce la aplicarea neunitara a legislatiei in realizarea controlului statului in domeniul amenajarii teritoriului, urbanismului si constructiilor. Legislatia si reglementarile din domeniul constructiilor, precum si a celor din domeniile conexe - transporturi, mediu, energie etc - necesita simplificari, clarificari si corelari cu alte prevederi legislative aflate in vigoare, precum si adaptarea la realitatea contemporana, curenta in practica si armonizarea cu legislatia europeana, in acest fel facilitand implementarea investitiilor, desfasurarea activitatilor specialistilor si totodata, asigurarea calitatii lucrarilor. Participarea activa a personalului de specialitate din cadrul factorilor implicati in domeniul constructiilor, desfasurarea procesului de consultare, precum si redactarea noului Cod al Amenajarii Teritoriului, Urbanismului si Constructiilor, raman elemente cheie in perfectarea cadrului legislativ.
Avand in vedere contextul, alinierea documentelor cu caracter legislativ la nivel de continut, precum si aplicarea unitara a acestora sunt necesare si stringente, la fel ca si demersurile privitoare la simplificarea si digitalizarea proceselor administrative si la certificarea calificarii tehnico-profesionale a operatorilor economici care presteaza servicii de proiectare, executie si/sau consultanta in constructii, pentru sustinerea si promovarea, prin toate activitatile, a calitatii in constructii.