Pentru a sustine lucrarile de reabilitare termica a cladirilor de locuit cu finantare prin credite bancare cu garantie guvernamentala, ce nu s-a bucurat de succes in trecutul apropiat, Guvernul Romaniei – prin intermediul Ministerului Finantelor Publice (MFP) – a elaborat un proiect de hotarare ce vizeaza acordarea unui plafon de garantii, in cuantum de 10 milioane de lei, la nivelul anului 2015. Potrivit OUG nr. 69/2010, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 76/2011 (ce reglementeaza acest program), plafonul respectiv va asigura facilitarea accesului asociatiilor de proprietari – persoane juridice fara acces patrimonial – si al proprietarilor de locuinte unifamiliale – persoane fizice la contractarea de credite bancare acordate de institutii de credit, cu garantie guvernamentala si cu dobanda subventionata pentru executarea lucrarilor de interventie privind reabilitarea termica a cladirilor de locuit. In program pot fi inscrise imobilele construite si receptionate pana la sfarsitul anului 2000. In expunerea de motive ce insoteste noul proiect de hotarare se arata ca „reabilitarea termica a cladirilor de locuit va conduce la imbunatatirea eficientei energetice la utilizatorii finali si stabilirea unei tinte nationale de minimum 9% privind economiile de energie conform Directivei 2006/32/CE, reducerea costurilor de intretinere cu incalzirea, diminuarea efectelor schimbarilor climatice, prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera, precum si la cresterea independentei energetice, prin reducerea consumului de combustibil utilizat la prepararea agentului termic pentru incalzire”. Ca impact macroeconomic, oficialii Executivului intrevad, pe de-o parte, „crearea conditiilor pentru dezvoltarea pietei constructiilor prin deblocarea activitatilor componente, stimularea persoanelor juridice care au ca obiect de activitate executia lucrarilor de constructii si a celor din industriile orizontale legate de acest sector, respectiv crearea de noi locuri de munca”, iar pe de alta parte urmaresc „sprijinirea asociatiilor de proprietari sau a persoanelor fizice care doresc sa contracteze credite pentru reabilitarea termica, dar intampina dificultati in accesarea finantarii necesare din cauza lipsei de garantii”.
Conditii legale relativ restrictive pentru beneficiari
Dupa cum se arata in proiectul hotararii, sumele necesare pentru plata dobanzii aferente creditelor bancare cu garantie guvernamentala se suporta de la bugetul de stat, prin bugetul aprobat al Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP, potrivit Legii bugetului de stat, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie. Membrii Guvernului mai anunta, in final, ca, de la inceputul programului pana la finele lunii octombrie 2014, au fost acordate 23 garantii in valoare totala de peste 6,4 milioane de lei. In cadrul acestui program, efortul financiar este sustinut integral de asociatiile de proprietari (10% contributie proprie si 90% din credit garantat de Executiv), desi exista si posibilitatea ca autoritatile administratiei publice locale sa preia maximum 30% din costul total al finantarii. Este posibil ca acest program sa nu fia avut succes in randul asociatiilor de proprietari, deoarece – potrivit legii – indiferent de modalitatea de finantare, autoritatile locale sunt cele ce trebuie sa organizeze licitatie pentru desemnarea antreprenorului, care nu poate fi ales direct de catre beneficiar, fiind posibil ca acestia sa nu doreasca sa finanteze companiile care sunt deseori castigatoare ale licitatiilor organizate de primarii. Mai mult, selectarea constructorului de catre beneficiarul persoana fizica, detinator al unui imobil unifamilial de locuit, se poate face doar in conditiile analizei a minimum trei oferte si numai prin aplicarea prevederilor OUG nr. 34/2006, privind atribuirea contractelor de achizitie publica, modificata de Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, ceea ce poate reprezenta o conditie restrictiva pentru persoanele fizice devenite „autoritati contractante”. Mai mult, in momentul elaborarii expunerii de motive, nu s-a efectuat un studiu de impact cu privire la eligibilitatea potentialilor beneficiari in raport cu institutiile de creditare. Pentru a descarca expunerea de motive a MFP, click aici!