O serie de proiecte de reabilitari, modernizari, dar si constructii noi vor fi realizate in perioada urmatoare in municipiul Deva. La multe dintre acestea se lucreaza deja, planurile administratiei locale incluzand, printre altele, constructia de locuinte sociale, modernizarea de strazi, extinderea retelelor de alimentare cu apa/ canalizare si gaz metan sau reabilitarea termica a blocurilor de locuinte. Printre marile proiecte aflate in etape pregatitoare se afla, totodata, constructia unei sali de sport multifunctionale cu 5.000 de locuri, reabilitarea zonei urbane Dealul Cetatii Deva, modernizarea retelei de transport public, regenerarea si amenajarea zonelor istorice ale orasului, dar si mai multe proiecte de reabilitare si modernizare a creselor si gradinitelor. Dezvoltarea ulterioara a municipiului va fi sprijinita inclusiv de revizuirea Planului Urbanistic General (PUG), pentru a raspunde cerintelor actuale de dezvoltare urbana.
Interviu cu Nicolae-Florin Oancea (51 de ani), Primarul municipiului Deva, edil cu o experienta de 12 ani in administratie publica.
- Care sunt cele mai importante lucrari de constructii aflate in derulare in Deva?
- In prezent, la nivel municipal avem in executie o serie de proiecte ce vor imbunatati, cu siguranta, conditiile de locuire din Deva. Din fonduri de la buget, asiguram finantare pentru constructia a doua blocuri de locuinte sociale, proiect cu o valoare de 10,5 milioane de lei pe care il vom finaliza in noiembrie 2019. De asemenea, se lucreaza la modernizarea strazilor Valea Cernei (1,66 milioane de lei), Coziei (1,1 milioane de lei), dar si la drumul care va face legatura dintre strazile Vulcan si Coziei (0,5 milioane de lei). Ne dorim finalizarea acestor lucrari pana la sfarsitul anului. In plus, mai lucram la proiectarea si executia a doua sensuri giratorii la iesirile din Deva spre Arad si Simeria si la amenajarea unei parcari pe str. Mihai Viteazul. In zona proiectelor de mediu, extindem reteaua de alimentare cu apa si canalizare pe str. Roci, proiectul, in valoare de aproape un milion de lei, fiind finantat prin PNDL. Avem in derulare inclusiv introducerea retelei de gaz metan in zona Barcea Mica, lucrari in valoare de 1,72 milioane de lei aflate in faza de achizitie. In plus, se lucreaza si la constructia de platforme subterane de colectare selectiva a deseurilor menajere de pe raza municipiului Deva. Pentru toate aceste proiecte, avem un buget estimat la 20 de milioane de lei.
- Aveti in lucru si proiecte cu finantare europeana?
- Desigur, din fonduri nerambursabile avem deja contractate si se lucreaza la mai multe proiecte de reabilitare termica a blocurilor de locuinte. Sunt in executie 12 blocuri, valoarea cumulata a investitiilor fiind de circa 20,5 milioane de lei. Tot din fonduri europene va fi finantat si proiectul de reabilitare, modernizare si echipare a cladirilor Colegiului National Pedagogic "Regina Maria" (10,95 milioane de lei) si Scolii Gimnaziale "Andrei Saguna" (21,15 milioane de lei), dar si proiectul de crestere a eficientei energetice a cladirilor in care functioneaza Colegiul National Decebal (circa 10 milioane de lei).
- Cum se va dezvolta mediul construit din Deva in urmatorii ani?
- Pe langa toate aceste proiecte care vor fi realizate in viitorul apropiat, avem o serie de investitii in pregatire, care vor schimba fata orasului in anii urmatori. Relevante in acest caz sunt proiectele pe care le vom implementa cu sprijinul Companiei Nationale de Investitii (CNI), precum constructia salii multifunctionale de sport cu 5.000 de locuri, proiect aflat in stadiul de PUZ, reabilitarea, extinderea si dotarea asezamantului cultural din satul Cristur, reabilitarea si modernizarea Centrului Cultural Dragan Muntean, constructia unei baze sportive si a unei gradinite cu patru sali de grupa, in zona Orizont II. Din fonduri locale, pregatim studiile de fezabilitate pentru constructia a trei parcari tip smart si a uneia supraetajate pe str. Maresal Averescu, precum si pentru constructia unui pasaj denivelat pe str. Balata.
Un aport suplimentar la modernizarea orasului il vor avea proiectele depuse spre finantare nerambursabila, prin POR 2014-2020. Dintre acestea, un proiect la care tinem foarte mult vizeaza reabilitarea zonei urbane Dealul Cetatii Deva, monument al naturii si istoric cu valoare turistica ridicata. Intr-o prima faza, va fi refunctionalizata incinta I, valoarea proiectului fiind de 23,1 milioane de lei. Acesta se afla in etapa de precontractare. Tot din fonduri europene ne dorim modernizarea sistemului de transport public local, atat prin achizitia de vehicule electrice (contract cu o valoare de 44,84 milioane de lei), cat si prin reabilitarea infrastructurii aferente (41,56 milioane de lei).
Alte proiecte pe care le-am depus in vederea finantarii prin POR vizeaza amenajarea zonei pietonale din centrul istoric al orasului (21,54 milioane de lei), construirea traseului pentru biciclisti pe Bd. Decebal, Bd 22 Decembrie si din zona adiacenta (15,5 milioane de lei), reorganizarea spatiului urban din zona Posta Veche - Piata Victoriei - Parc I.C. Bratianu si transformarea acestuia in zona pietonala/ semipietonala (12,58 milioane de lei), amenajarea gradinii urbane in zona Zamfirescu, regenerarea fizica, economica si sociala a comunitatii marginalizate Zona Streiului si crearea unui centru de zi pentru servicii de asistenta comunitara (21,87 milioane de lei).
Alte proiecte de interes comunitar pe care le vom realiza din fonduri nerambursabile includ reabilitarea, modernizarea si echiparea infrastructurii educationale anteprescolare la Cresa Deva (3,55 milioane de lei) si extinderea acesteia (2,86 milioane de lei), reabilitarea si modernizarea Gradinitei cu program normal nr. 2 (2,94 milioane de lei), precum si reabilitarea si echiparea infrastructurii educationale a Colegiului Tehnic "Transilvania" (6,32 milioane de lei).
Toate aceste investitii, precum si cele aflate pe listele de rezerva, vor fi realizate in contextul unui PUG revizuit, initiativa pe care am demarat-o deja.
- Care sunt zonele care au cel mai mare potential de dezvoltare din oras?
- In ceea ce priveste constructiile de locuinte, cel mai mare potential il are zona Zavoi - Archia. Din punct de vedere industrial, zona Santuhalm - Cristur credem ca se va dezvolta cel mai mult. In plus, ca urmare a implementarii proiectul de modernizare a caii ferate Frontiera - Curtici - Simeria, parte a Coridorului IV Pan-European pentru circulatia trenurilor cu viteza maxima de 160km/h, vom construi un pasaj auto peste calea ferata, in dreptul strazii Balata.