In urma rectificarii bugetare adoptate de Guvernul Romaniei, Consiliul Fiscal (CF) a dat publicitatii, la 8 august a.c., opinia institutiei cu privire la proiectul de rectificare a bugetului general consolidat pe anul 2019 si raportul semestrial privind situatia economica si bugetara.
Potrivit expertilor CF, „cheltuielile de investitii publice totale, din surse interne si externe, se majoreaza in planificare cu circa 1,93 miliarde lei. Insa, asa cum o arata ultimii trei ani, executia bugetara aferenta cheltuielilor de investitii a consemnat valori semnificativ mai reduse comparativ cu cele propuse in proiectul de buget, respectiv cu 1,1 pp din PIB in anul 2016, cu 1,5 pp din PIB in anul 2017 si cu 0,5 pp din PIB in anul 2018. Mai mult, potrivit metodologiei europene ESA 2010, care permite si efectuarea de comparatii internationale, cheltuielile cu investitii publice in Romania s-au situat in anul 2018 la un nivel de circa 2,6% din PIB, inferior mediei europene de 2,9%. In plus, tarile care sunt caracterizate de un nivel al cheltuielilor de investitii inferior sau apropiat mediei europene sunt in general tari dezvoltate, ale caror nevoi de infrastructura sunt mai mici comparativ cu cele ale tarilor emergente. In cazul tarilor nou-intrate in UE, media cheltuielilor de investitii a fost in anul 2018 de circa 4,1% din PIB, cu circa 1,5 pp mai mult decat in cazul Romaniei. In prezent cheltuielile de investitii in Romania, potrivit metodologiei europene, sunt la minimul ultimilor 10 ani si este dificil de imaginat o reducere in continuare a acestora, avand in vedere deficitul de infrastructura existent”.
In ceea ce priveste cheltuielile, dupa cum se mai precizeaza in raport, „Consiliul Fiscal are rezerve fata de nivelurile propuse pentru cheltuielile de asistenta sociala si cele cu achizitiile de bunuri si servicii. Pentru prima categorie de cheltuieli, necesarul de resurse suplimentare identificat este in cuantum de 2,5 miliarde lei, cu potentialul ca acest deficit sa fie redus cu circa 1,2 miliarde lei in conditiile inversarii deciziei de achitare a pensiilor inainte de data de 15 ale lunii. Pentru cea de-a doua categorie de cheltuieli, executia bugetara la finele primului semestru indica drept probabile cheltuieli suplimentare de 1-2 miliarde lei in raport cu alocarea – un control strict al cheltuielilor cu achizitiile de bunuri si servicii (neobservabil pana in acest moment) ar putea insa asigura apropierea de nivelul bugetat. Insa executia la zi a cheltuielilor de investitii finantate din fonduri europene evidentiaza o probabilitate ridicata de nerealizare semnificativa a nivelurilor avansate in proiectul de rectificare. Un eventual ecart nedezirabil fata de tinta, de circa 7-8 miliarde lei, al veniturilor din fonduri europene, posibil si relativ probabil, avand in vedere atat parcursul la zi din acest an, cat si evolutiile istorice, ar determina, ceteris paribus, o reducere a deficitului bugetar cu 2,5-3,5 miliarde lei”. Pentru a descarca raportul integral, click aici!