La data de 29 iunie a.c., Parlamentul Romaniei, prin Camera Deputatilor (ca for decizional) a transmis Administratiei Prezidentiale, spre promulgare, legea privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 58/2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative cu impact asupra domeniului achizitiilor publice. Proiectul legislativ ce a devenit lege (aprobat cu o larga majoritate, respectiv 233 voturi pentru, 29 voturi contra si doua abtineri) aduce insa modificari fundamentale ordonantei initiale aprobate la 19 septembrie 2016 de fostul guvern tehnocrat, ce a fost deja publicata in Monitorul Oficial al Romaniei.
Prin textul initial al OUG nr. 58/2016, s-a urmarit, de fapt, eliminarea unor „neconformitati ale dispozitiilor art. 16, alin. (2), din Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, cu prevederile europene in domeniul achizitiilor publice, respectiv Directiva 2004/18/CE si Directiva 2004/17/CE, Comisia Europeana considerand ca aceste dispozitii creeaza o discriminare pozitiva, in favoarea IMM-urilor, fiind astfel afectate atat principiile liberei circulatii a marfurilor si al libertatii de a presta servicii, principii prevazute de Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, cat si principiile tratamentului egal si al nediscriminarii prevazute de art. 2 din Directiva 2004/18/CE”.
Acordarea ajutorului de stat, neconditionata de avizul autoritatii de concurenta
Printre altele, fostul guvern tehnocrat a urmarit sa modifice prin ordonanta si art. 52 din Legea serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 121 din 5 martie 2013, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul in care acesta ar fi fost necesar sa aiba, printre altele urmatorul continut: „Masurile de natura ajutorului de stat nu pot fi acordate decat dupa avizarea acestora de catre Consiliul Concurentei, cu respectarea procedurii nationale prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile nationale in domeniul ajutorului de stat, precum si pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 20/2015, cu modificarile ulterioare, precum si a procedurilor comunitare din domeniul ajutorului de stat”. La alin. (2) al noului art. 52, Guvernul a mai precizat: „Contractele de delegare vor putea fi atribuite direct doar dupa obtinerea avizului Consiliului Concurentei cu privire la respectarea prevederilor specifice din domeniul concurentei si al ajutorului de stat”, iar la alin. (3) s-a urmarit ca „Prin exceptie de la prevederile alin. (2), contractele de delegare pot fi atribuite direct, fara avizul Consiliului Concurentei, atunci cand valoarea estimata a acestora este mai mica decat pragurile corespunzatoare prevazute la art. 7 alin. (5) din Legea nr. 98/2016 sau, dupa caz, la art. 12, alin. (4) din Legea nr. 99/2016, precum si operatorilor regionali care implementeaza proiecte finantate din fonduri europene nerambursabile in sectorul de apa si apa uzata”.
Insa, dupa cum s-a observat in momentul depunerii textului Legii privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 58/2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative cu impact asupra domeniului achizitiilor publice la secretarul general al Camerei Deputatilor, pentru exercitarea dreptului de sesizare asupra constitutionalitatii legii, parlamentarii au abrogat in totalitate art. 52 in forma adoptata de fostul guvern tehnocrat. Dupa cum se arata anterior, intrucat termenul pentru exercitarea dreptului de sesizare asupra constitutionalitatii legii a expirat, legea a fost trimisa presedintelui, spre promulgare. Informatii suplimentare, la www.cdep.ro, iar pentru a vizualiza forma initiala a ordonantei (avizata de Guvern) si forma actuala a legii adoptate de Parlamentul Romaniei, click aici si aici!