RO EN
Coșul este gol

ANAP: Modificari la normele de atribuire pentru contractul sectorial si acordul-cadru

La data de 12 martie a.c., Agentia Nationala pentru Achizitii Publice (ANAP) a publicat, in vederea dezbaterii publice, proiectul de Hotarare de Guvern pentru modificarea si completarea normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 394/2016, a normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achizitie publica/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 395/2016, precum si pentru modificarea anexelor la Hotararea Guvernului nr. 1/2018 pentru aprobarea conditiilor generale si specifice pentru anumite categorii de contracte de achizitie aferente obiectivelor de investitii finantate din fonduri publice. De asemenea, anterior, la data de 7 martie a.c., institutia a publicat, tot pentru dezbatere publica, proiectul de Ordonanta de Urgenta pentru modificarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 98/2017 privind functia de control ex-ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale si a contractelor de concesiune de lucrari si concesiune de servicii.
Primul act normativ, respectiv proiectul de HG, reglementeaza modul de ajustare a pretului, pe parcursul indeplinirii contractului de achizitie sectoriala. Astfel, acesta se va ajusta prin revizuire, respectiv aplicarea, la contravaloarea prestatiei efectuate de catre contractant in conformitate cu obligatiile contractuale, a unui coeficient de ajustare prin revizuire, indiferent de aparitia sau nu a uneia dintre situatiile imprevizibile prevazute la art. 1.582, alin. (3), in conditiile in care ajustarea a fost prevazuta atat prin documentatia de atribuire, cat si in contractul de achizitie sectoriala/acordul-cadru, sub forma unor clauze de revizuire clare, precise si fara echivoc. De asemenea, pretul se poate ajusta si prin actualizare, respectiv aplicarea directa a unui coeficient de ajustare prin actualizare a anumitor elemente constitutive ale pretului contractului, afectate de aparitia uneia dintre situatiile imprevizibile prevazute la art. 1.582, alin. (2)-(4), in cazul in care pe piata au aparut anumite conditii, in urma carora s-a constatat cresterea/diminuarea indicilor de pret pentru elemente constitutive ale ofertei, al caror efect se reflecta in cresterea/diminuarea costurilor pe baza carora s-a fundamentat pretul contractului de achizitie sectoriala.
In afara acestor prevederi, se introduce si o formula polinomiala de calcul pentru actualizare sau revizuire. Aceasta va fi aplicata diferentiat pentru domeniile constructii de cladiri (CAEN 41), lucrari de geniu civil (CAEN 42) si lucrari speciale de constructii (CAEN 43). Formula asigura reflectarea tuturor costurilor, suma proportiilor fiind 100%.
In ceea ce priveste modificarea prin OUG a unor prevederi privind functia de control ex-ante, in nota de fundamentare aferenta proiectului de OUG oficialii ANAP explica faptul ca, din data de 15 iunie 2018, s-a trecut la noul sistem de verificare ex-ante din Romania, insa ulterior, la 29 decembrie 2018, prin OUG nr. 114/2018, s-a modificat OUG nr. 98/2017, in sensul ca realizarea controlului ex-ante pentru contractele finantate din fonduri europene se efectueaza de catre autoritatile de management si nu de ANAP.
„La data de 25 februarie 2019 a fost primita din partea Comisiei Europene scrisoarea cu nr. Ares(2019)1058155 - 20/02/2019 prin care se atrage atentia statului membru asupra faptului ca modificarile aduse sistemului ex-ante din Romania, prin OUG nr. 114/2018, sunt impotriva recomandarilor specifice de tara, in sensul ca trebuie sa existe o singura institutie, respectiv Agentia Nationala pentru Achizitii Publice, responsabila de controlul ex-ante in Romania, indiferent de sursa de finantare a contractelor de achizitie publica/sectoriala. Astfel, modificarea propusa are ca scop unificarea controlului ex-ante asupra procesului de atribuire a contractelor de achizitie publica/sectoriale, precum si de concesiuni, pentru care Agentia Nationala pentru Achizitii Publice este desemnata ca unica institutie responsabila de acest control”, se arata in nota de fundamentare. Pentru a consulta cele doua proiecte de acte normative supuse dezbaterii publice, cu nota de fundamentare in cazul proiectului de OUG, click aici!

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter