Oficialii asociatiei ce reuneste interesele companiilor italiene implicate in sectorul utilajelor de constructii (Unione Nazionale Aziende Construction Equipment and Attachments - UNACEA) au dat publicitatii un nou raport, potrivit caruia vanzarile de echipamente specifice pe piata locala s-au majorat intr-un ritm optim (+13%) in primele noua luni ale anului 2017, fata de perioada similara din 2016, iar in acest context, vanzarile din peninsula, dar si cele la export au continuat sa fie optime. In consecinta, Paolo Venturi, presedintele UNACEA, sustine ca, observand trendurile actuale, pentru intregul an in curs se estimeaza ca productia de utilaje de constructii din Italia se va majora intr-un ritm moderat, dupa ce in 2016 s-a atins un prag psihologic de 2,6 miliarde euro. De asemenea, potrivit managerului organizatiei, operatiunile de export vor avea o contributie semnificativa la ascensiunea ponderata a productiei, mai ales ca, in perioada analizata, nivelul exportului a fost foarte mare, reprezentand circa 75% din productia realizata pe plan intern, iar pentru unele categorii de utilaje apropiindu-se chiar de 95%.
Revenind la datele aferente primelor trei trimestre din 2017 (disponibile pentru piata italiana si doar partial - privind cotele procentuale anuntate anterior - la export), acestea confirma faptul ca beneficiarii din peninsula italica (reprezentati mai ales de firmele de constructii) au cumparat 7.964 de utilaje (+13% fata de ianuarie-septembrie 2016), din care 7.551 de unitati pentru efectuarea lucrarilor de sapaturi (+13%) si 318 echipamente destinate executiei operatiunilor de infrastructura rutiera (+11%).
„Industria italiana si piata locala de profil continua sa se recupereze, dar totusi mai exista destule oportunitati ratate. De pilda, cu mult timp in urma, am solicitat autoritatilor locale sa recunoasca problema emisiilor de gaze cu efect de sera in centrele urbane pe care le administreaza, rezultate ca urmare a folosirii de echipamente pentru constructii depasite din punct de vedere tehnologic si uzate fizic si moral. Masurile implementate in 2017, care vin in intampinarea acestei probleme, luand in considerare emisiile poluante din agricultura si pe cele rezultate ca urmare a folosirii unor sisteme de incalzire a locuintelor, completandu-le pe cele din traficul de autovehicule, par a se indrepta in directia dorita. Dar sectorul echipamentelor de constructii continua sa fie exclus din noile prevederi legale, fara sa existe nicio restrictie privind folosirea utilajelor uzate, care, prin simpla lor inlocuire, pot contribui decisiv la cresterea calitatii aerului”, a subliniat Paolo Venturi.
Oficialul organizatiei italiene a mai explicat, pe scurt, ca, in structura, livrarile pe segmentul echipamentelor destinate lucrarilor de sapaturi (sau utilaje terasiere) au consemnat cresteri la: buldozere (+69%), excavatoare pe senile (+20%) si cu roti (+14%), incarcatoare pe roti (+21%), buldo-excavatoare AWS (+15%), mini-excavatoare (+12%), incarcatoare compacte pe senile (+21%) si basculante articulate (+62%), scaderi fiind semnalate pentru buldo-excavatoare rigide (-22%) si mini-incarcatoare (-8%). In cazul segmentului analizat separat al utilajelor de manipulare, majorarea a fost de +20%, iar la utilajele pentru infrastructura rutiera vanzarile de compactoare (+12%) si masini de finisare (+10%) s-au derulat intr-un ritm optim.
Proiectul „Grand Paris” impulsioneaza vanzarile din Franta
Pentru omologii francezi ai UNACEA, respectiv organizatia profesionala a fabricantilor de echipamente de constructii, utilaje pentru industria otelului si masini auxiliare CISMA, membra a federatiei industriei de inginerie mecanica (FIM), ce reuneste 200 de membri care au 31.000 de angajati si o cifra anuala de afaceri de 7,9 miliarde euro, din care 58% reprezinta cota exportului, situatia este mult mai buna, pe fondul implementarii unor mari proiecte de infrastructura in Hexagon, dintre care se distinge „Grand Paris”.
„In intervalul 2009-2017, piata franceza a utilajelor terasiere s-a extins cu o rata medie anuala compozita de crestere CAGR de +9%, inegala, insa, in functie de segmentele sale. Astfel, cotele de piata ale fiecarei categorii de echipamente in parte s-au schimbat semnificativ in intervalul post-recesiune. Actualmente, ca numar de unitati comercializate, este posibil ca mini-excavatoarele sa fie predominante, acesta fiind de altfel singurul segment care si-a marit ponderea in perioada analizata, mai precis cu zece puncte procentuale, de la 46% in 2009 la 56% in acest an. In schimb, vanzarile de buldo-excavatoare sunt tot mai precare, iar cota lor de piata a scazut semnificativ de la 9% la 2% in aceeasi perioada. Aceasta reflecta un regres de 50% in ceea ce priveste numarul de unitati vandute, in timp ce, in general, piata franceza de echipamente terasiere s-a dublat, cantitativ, in ultimii opt ani. La randul sau, ponderea segmentului incarcatoarelor (pe senile/cu roti/compacte si mini-incarcatoare) a scazut usor, de la 17% la 15%. In ceea ce priveste tractoarele pe senile, respectiv excavatoarele cu roti si pe senile, cotele lor de piata nu s-au schimbat semnificativ, acestea avand niveluri de 1%, 8% si, respectiv, 18% in primele opt luni ale acestui an (pentru care exista date agregate). In cazul acestor echipamente, insa, volumul cantitativ al vanzarilor s-a dublat intre anii 2009 si 2017”, se arata in cea mai recenta cercetare a expertilor CISMA.
O explicatie pentru evolutia buna a livrarilor de utilaje terasiere - si nu numai este constituita de evolutia marilor proiecte de infrastructura din Franta atat in intervalul recesiunii, cat mai ales in ultimul timp. Cele mai recente informatii, din octombrie a.c., de la CISMA reflecta, in consecinta, situatia actualizata a segmentului de excavatoare grele.
„In 2016, in Franta, vanzarile de excavatoare grele (excavatoare pe senile de peste 12 tone si excavatoare cu roti ce au mai mult de 11 tone) au crescut cu +22%. In acest an, mai precis in primele opt luni, majorarea vanzarilor este de +27%, ceea ce reprezinta o situatie excelenta a segmentului analizat. Doua treimi din regiunile Frantei, care reprezinta 75% din piata totala, se afla pe primele locuri in ceea ce priveste cererea. Din punct de vedere istoric, regiunile Ile-de-France (zona Paris) si Auvergne-Rhône-Alpes (zona Lyon) concentreaza cele mai semnificative comenzi. Insa, zona Auvergne-Rhône-Alpes ramane cea mai importanta, ca dinamica, fiind urmata de Ile-de-France, pe locul al doilea.
In intervalul ianuarie-august a.c., cele doua regiuni reprezinta 14% si, respectiv, 13% din livrarile totale. Cu toate acestea, ponderea regiunii Ile-de-France in structura vanzarilor de excavatoare grele creste mai rapid. Incepand cu anul 2016, vanzarile din aceasta regiune au sporit cu +28%, fata de +23% in Auvergne-Rhône-Alpes. In acest an, ritmul ascendent din Ile-de-France atinge deja un prag incredibil de +120%, fata de +25% in regiunea Auvergne-Rhône-Alpes. Aceasta situatie este insa strans legata de proiectul gigantic de infrastructura Grand Paris, pentru care sunt necesare excavatoare grele. Grand Paris presupune constructia a 200 de kilometri de noi linii de cale ferata (metrou usor) si 68 de statii noi, interconectate”, au concluzionat specialistii organizatiei franceze. Informatii suplimentare, la www.unacea.org si la www.cisma.fr