RO EN
The cart is empty

Ruben Marian, UTILBEN: Tendintele si viitorul pietei de utilaje din Romania

Valoarea pietei de utilaje de constructii din Romania in 2022 a fost de aproximativ 1,2 miliarde euro, in crestere cu 10% raportat la anul 2021, cand s-au vandut echipamente de constructii in cuantum de aproximativ 1,1 miliarde euro, potrivit datelor UTILBEN, dealer de utilaje pentru constructii si agricultura. "Aceasta evolutie pozitiva s-a datorat iesirii din pandemie si stabilizarii situatiei economice din tara noastra. Din pacate, nu putem vorbi despre un optimism debordant, mai ales din cauza razboiului dintre Rusia si Ucraina, care ne indeamna la prudenta", spune Ruben Marian, CEO-ul UTILBEN. In acest context, cifra de afaceri a companiei in 2022 a fost de 22,13 milioane de euro, in crestere cu aproximativ 7 milioane de euro fata de anul 2021. Compania a deschis sedii in Cluj, Bucuresti si Iasi, cu accent pe serviciile post-vanzare, iar acum se afla intr-o perioada de stabilizare, dupa ce s-a extins la nivel national. Totodata, UTILBEN investeste constant in sisteme, software de planificare si management al resurselor, dezvoltarea echipelor si automatizarea proceselor de business. 
Infiintata in anul 2006, compania UTILBEN are o experienta de 17 ani pe piata de utilaje pentru constructii, perioada in care a vandut peste 3.500 de utilaje. In acest moment, compania are circa 10.000 de produse in portofoliu si 120 de angajati.
Interviu cu Ruben Marian (38 de ani), fondator si CEO al companiei UTILBEN si manager cu o experienta profesionala de 16 ani in industria de utilaje si echipamente pentru constructii.
 
- Cum a evoluat piata utilajelor pentru constructii in primele 6 luni din 2023 si ce perspective sunt in acest domeniu?
- In primul semestru al acestui an, ritmul de cumparare a utilajelor a incetinit usor (-3%) in raport cu aceeasi perioada a anului trecut. Clientii asteapta banii din fonduri europene este principalul motiv. Planul National de Redresare si Rezilienta reprezinta o gura de aer proaspat pentru toti actorii din industrie. Romania ar trebui sa primeasca 29,2 miliarde de euro de la Uniunea Europeana, dintre care peste jumatate vor ajunge in sectorul constructiilor.
Deocamdata, sunt multe proiecte pe rol, iar initiatorii acestora asteapta sa le intre banii in cont. Conform autoritatilor, acest lucru se va intampla in cea de-a doua jumatate a acestui an, asa ca toata lumea asteapta cu sufletul la gura ca vanzarile de utilaje, materiale de constructii si tot ce tine de acest domeniu sa cunoasca o evolutie brusca in viitorul imediat. Investitiile in constructii si transporturi, modernizarea sistemelor energetice, imbunatatirea eficientei energetice si tranzitia spre neutralitate climatica vor prima in perioada urmatoare.
 
 
- Care sunt tendintele pe piata de utilaje pentru constructii in perioada urmatoare?
- Tehnologizarea merge mana-n mana cu reducerea poluarii. Utilajele sunt din ce in ce mai performante, iar producatorii cauta modalitati de a le face mai usor de operat, mai prietenoase cu utilizatorii sau chiar autonome. Inca nu a sosit momentul in care un utilaj isi va vedea linistit de treaba pe santier fara vreun aport uman, insa aceste zile sunt mai aproape decat ne imaginam. Sisteme de tipul Leica Geosystems sau Trimble revolutioneaza industria. Sunt doar doua dintre companiile care produc sisteme de automatizare a utilajelor de constructii, care au ca rezultat direct reducerea costurilor operationale, cresterea productivitatii si imbunatatirea acuratetei in executie.
In ceea ce priveste poluarea si incalzirea globala, se impune luarea de decizii. Nu mai putem procrastina, in contextul in care 7 milioane de persoane mor in fiecare an din cauza poluarii. Ca urmare, directia este catre utilaje electrice sau alimentate cu hidrogen. Legat de electrificarea utilajelor, cel mai mare impediment este autonomia redusa a bateriilor. Daca adaugam timpul mare de incarcare a acumulatorilor, atunci ne putem da seama de ce clientii sunt reticenti cand vine vorba sa isi cumpere un utilaj electric.
 
 
Inchirierea de utilaje cunoaste o dezvoltare accelerata printre actorii din industrie si nu este de mirare de ce. Inchirierea este solutia ideala pentru momentele in care ai nevoie de un anumit tip de echipamente de constructii pentru un proiect pe o perioada determinata. Inchirierea este o varianta viabila si atunci cand nu ai suficiente fonduri pentru cumpararea unui utilaj sau nu esti eligibil pentru finantare. Inchirierea este modalitatea prin care nu trebuie sa iti tii banii blocati intr-un utilaj pe care il folosesti doar cateva luni pe an. Iar lista de beneficii poate continua.
La UTILBEN, am investit sustinut in dezvoltarea diviziei de rental. Le punem la dispozitie clientilor nostri 21 de categorii de utilaje de inchiriat din care sa aleaga si o flota de peste 80 de echipamente de constructii, de manipulare si ridicare, precum si agricole. Majoritatea utilajelor din flota UTILBEN Rental sunt noi sau au 1-2 ani vechime. Beneficiile? Rate lunare fixe deductibile 100%, reviziile incluse in pretul chiriei, asigurare RCA sau CASCO inclusa si posibilitate rent-to-buy la orice utilaj.
 
- Cum a evoluat activitatea UTILBEN in perioada 2022-2023?
- Cifra de afaceri a companiei UTILBEN in 2022 a fost de 22,13 milioane de euro, in crestere cu aproximativ 7 milioane de euro fata de anul 2021. Am deschis sedii in Cluj, Bucuresti si Iasi, cu accent pe serviciile post-vanzare. Acum, suntem intr-o perioada de stabilizare, dupa ce ne-am extins la nivel national. Investim constant in sisteme, software de planificare si management al resurselor, dezvoltarea echipelor si automatizarea proceselor de business. Practic, ne pregatim pentru urmatorul sezon de crestere. Investim activ in componenta de service si in cea de rental, pentru ca punem pret pe satisfactia clientilor nostri si pe nevoile lor.
 
 
La capitolul "noutate", tin sa notez ca UTILBEN a trecut, in 2022, printr-un amplu proces de rebranding pentru a sprijini evolutia sa accelerata. UTILBEN le ofera clientilor sai un sistem unic de produse, servicii si tehnologie, cu scopul de a le asigura cea mai buna experienta din industrie. Aceasta performanta trebuia reflectata si de imaginea companiei noastre, de felul in care suntem perceputi in piata, asa ca procesul de rebranding a fost unul firesc. Noua noastra identitate indica directia pe care o urmam si denota dezvoltarea noastra continua.
 
- Care sunt cele mai mari santiere unde livrati utilaje in aceasta perioada?
- Orientarea clientilor nostri este aceeasi cu cea de anii trecuti. Deci, in principal, furnizam utilaje si tehnologie pentru proiecte de constructii si de dezvoltare a infrastructurii rutiere. Printre clientii nostri, se numara Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Compania Nationala de Cai Ferate, Societatea Complexul Energetic Oltenia, Societatea Nationala de Gaze Naturale Romgaz, Societatea Nationala Nuclearelectrica si Santierul Naval Damen Galati.
 
- Precizati categoria si marca de utilaje pentru care s-au inregistrat cele mai multe cereri in 2022 si in primele 6 luni din 2023.
- Am cunoscut o crestere a vanzarilor pe segmentul de buldoexcavatoare noi marca Çukurova si pe segmentul de excavatoare, midiexcavatoare, miniexcavatoare si miniincarcatoare frontale Sunward. Totodata, clientii nostri apreciaza pompele germane de beton si sapa marca Putzmeister si stivuitoarele telescopice italienesti Faresin. Aici, avem si o noutate reprezentata de modelul 6.26 Full Electric, primul incarcator telescopic 100% electric din lume. Faresin 6.26 Full Electric este o dovada a inovatiei continue si a preocuparii pentru soarta mediului inconjurator, sanatatea omenirii si viitorul acestei planete. 
Suntem importatori ai unor brand-uri de renume international in materie de echipamente de constructii noi, intre care Anaconda, Ausa, Atlas, Çukurova, Everun, Faresin, HBM-Nobas, Kaeser, Manitou, Minelli, Putzmeister, Socma, Sunward, Weycor. Prin urmare, clientii nostri care isi doresc un utilaj nou au de unde sa aleaga.
 
 
- Care sunt obiectivele stabilite de managementul firmei pentru perioada 2023-2025?
- Vom continua sa dezvoltam sistemul si tot ce tine de rolurile, procedurile si procesele UTILBEN. Totodata, vom continua sa investim in serviciile post-vanzare, cu accent pe componenta service. O alta linie de actiune vizeaza concentrarea activitatii pe un numar restrans de branduri. Am inteles ca trebuie sa ne concentram pe marci cunoscute si preferate de clientii nostri, fara sa ne abatem de la a oferi suport pentru utilajele si atasamentele pe care le-am vandut pana acum, desigur.
Odata cu intarirea capacitatii de service, vom creste stocul de piese disponibil in sediile noastre din Cluj, Bucuresti si Iasi. Disponibilitatea este imperativa pentru clientii nostri, asa ca le raspundem cu promptitudine la solicitari. Ne dorim sa depasim constant asteptarile clientilor nostri. Lucrul bine facut este atributul care ne diferentiaza de concurenta si ne scoate in fata. Este acea calitate care defineste evolutia companiei UTILBEN, cresterea portofoliului de clienti si extinderea noastra la nivel national.
 
 
- Cum se resimt, in cadrul companiei, efectele majorarilor de preturi din constructii si ale dificultatilor din lanturile de aprovizionare?
- Nu mai sunt probleme pe lantul de aprovizionare, iar timpul de livrare a scazut. In ultimii 3 ani, producatorii de utilaje s-au confruntat cu o penurie de componente esentiale necesare in procesul de fabricatie, ceea ce a dus la intarzieri in livrarea utilajelor catre clienti si, totodata, majorari de preturi. Vestea buna este ca situatia s-a reechilibrat si nu ar mai trebui sa ne lovim de blocaje pe lantul de aprovizionare.
O provocare vizeaza administrarea fondurilor europene. Intreg procesul, de la solicitarea fondurilor la primirea banilor, este anevoios si frustrant. Rotile economiei s-ar misca mult mai bine daca autoritatile romane ar gestiona eficient situatia. Birocratia, procedurile greoaie si cerintele greu de indeplinit pun, practic, piedica dezvoltarii Romaniei. Adaugam aici costurile ridicate cu finantarea, dobanzile prea mari, iar rezultatul este scaderea cererii de utilaje.
 
 
- Ce alte dificultati intampinati in desfasurarea activitatii si care considerati ca sunt oportunitatile perioadei acesteia?
- M-as concentra doar pe oportunitati. Planul National de Redresare si Rezilienta si, in general, fondurile europene si guvernamentale stau la baza cresterii economice. Dezvoltarea infrastructurii este primordiala si coincide cu progresul nostru ca natiune. Totodata, trebuie sa tinem cont ca suntem pozitionati strategic fata de razboiul din Ucraina. Suntem partener NATO si un membru important al Uniunii Europene, in contextul amplu al conflictului de la granita. Prin urmare, pozitionarea geopolitica a Romaniei poate insemna atragerea de noi investitii.
Observam, totodata, ca tot mai multi romani din diaspora se intorc acasa. Si nu doar in vacanta! Nivelul de trai din Romania a crescut si conationalii nostri nu mai trebuie sa lucreze peste hotare, departe de familie si prieteni, pentru un salariu decent si conditii normale de lucru. Facem pasi importanti in directia dezvoltarii, iar acest aspect atrage specialistii romani inapoi acasa, pentru ca au capatat incredere in Romania.
Trebuie sa dezvoltam infrastructura - nu doar rutiera, ci si pe cea feroviara si portuara. Romania este un stat cheie in transportul international, iar asta s-a vazut cel mai bine cand cerealele din Ucraina au trebuit sa tranziteze tara noastra. Nu eram si nu suntem pregatiti pentru asta, insa timpul nu este pierdut. Investitii ar trebui sa se faca si in domeniul energiei, pentru ca avem un potential enorm aici, de la parcuri eoliene, la energie solara si hidroelectrica, pana la exploatarea gazelor din Marea Neagra.
Depinde doar de noi cum ne cladim viitorul!

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter