RO EN
The cart is empty

ENERGOUTILAJ: Piata de utilaje va continua sa scada in lipsa investitiilor publice

Compania Energoutilaj, specializata in prestarea de servicii de inchiriere a macaralelor mobile si de transport agabaritic, a inregistrat o crestere usoara, de maximum 10%, a afacerilor realizate anul trecut, pana la circa 3 milioane de euro, pentru 2015 fiind vizata o majorare similara a incasarilor. Din luna noiembrie 2013, societatea a fuzionat prin absorbtie cu producatorul de componente pentru industria auto ELJ Automotive SA - Titu, parte a grupului NCH Advisors, cu o luna inainte fiind delistata de la Bursa de Valori Bucuresti.
Interviu cu Dorel Bajaliu (50 de ani), directorul general al Energoutilaj.
 
- Ce efecte a avut asupra companiei fuziunea cu ELJ Automotive?
- Fuziunea a avut ca rezultat o companie mai adaptata pietei, mai bine cotata, ca urmare a indicatorilor integrati si mai putin dependenta de un singur segment sau linie de business. Consideram ca procesul a avut efecte pozitive asupra ambelor entitati care au fuzionat si a fost o experienta benefica pentru managementul si personalul celor doua companii. Integrarea firmelor s-a facut fara dificultati, iar efectele de eficientizare pe care am contat cand s-a luat decizia de fuziune s-au remarcat aproape imediat, prin reducerea costurilor si imbunatatirea profitabilitatii.
 
- Cum a evoluat piata de utilaje anul trecut si ce perspective se intrevad pentru 2015?
- In analiza pietei de utilaje din 2014 trebuie sa privim separat achizitiile de echipamente - care, gratie finalizarii unor proiecte cu finantare europeana, au inregistrat o evolutie optima - si segmentul de inchirieri, in a carui traiectorie s-a reflectat scaderea inregistrata de intreaga industrie a constructiilor. Pe termen scurt, reducerea dramatica a volumului de constructii - care a inregistrat cea mai accentuata scadere anuala din 2010 pana in prezent - a afectat in 2014 activitatea de inchiriere a utilajelor. Daca investitiile vor continua sa urmeze trendul negativ al ultimilor ani, efectele se vor propaga si in piata de vanzare a echipamentelor, pentru ca perspectiva unei utilizari sub standard a noilor tehnologii va pondera apetitul pentru achizitii al constructorilor. Din pacate, pana la finalul lunii ianuarie 2015 nu intrevedem niciun semnal ca situatia se va imbunatati semnificativ in acest an, fata de 2014. Estimam, astfel, ca probleme vor continua sa se agraveze in sector, daca proiectele majore de infrastructura cerute de toata lumea nu vor deveni prioritare ca termene si finantare si daca nu se vor gasi solutii de atragere a unui volum mai mare de investitii straine in industrie.
 
- Care sunt tendintele din domeniu in perioada urmatoare?
- Chiar daca sectorul constructiilor nu evolueaza la nivelul asteptarilor companiilor implicate, contactul cu pietele externe si clientii straini a avut asupra cererii de utilaje efecte pe care le consideram pozitive. Astfel, reducerea apetitului constructorilor pentru riscul operational a impus includerea intre criteriile de selectie a furnizorilor si a altor factori decat al celui mai scazut pret. Am fost multumiti sa vedem o preocupare sporita a antreprenorilor pentru aspectele care tin de siguranta in exploatare, performanta tehnica superioara si de protectia mediului. Existenta unor astfel de criterii a orientat o parte a cererii catre companiile care in anii precedenti au facut eforturi pentru construirea unor flote de utilaje noi, eliminand de pe piata furnizorii de utilaje ale caror echipamente sunt depasite tehnic sau chiar periculoase in exploatare (dar care sunt oferite la tarife sub costurile oricarui utilaj de generatie noua). Din punct de vedere al structurii cererii pentru macarale mobile, solicitarile constructorilor s-au concentrat catre echipamente de peste 40 de tone. Tarifele in scadere au permis antreprenorilor sa comande macarale de tonaj mai mare, capabile sa execute o multitudine de lucrari in santiere, in loc sa comande un parc mai mare de macarale cu tonaje reduse. Spre deosebire de anii anteriori, cand cea mai mare parte a lucrarilor a fost asigurata de proiecte din sectoarele industrial si energetic, 2014 a fost pentru Energoutilaj o perioada in care cererea atrasa a provenit cu predilectie din proiecte civile si de infrastructura din zonele de sud si sud-est ale Romaniei, dar si de pe pietele externe de proximitate.
 
- Ce obiective aveti in acest an? Vizati noi investitii in extinderea activitatii?
- Incepand din 2006, Energoutilaj a vizat permanent extinderea parcului si a continuat investitiile chiar si in perioada de criza. In ultimii trei ani am investit mai ales in dotarea parcului de transport agabaritic si am reusit sa extindem gama pana la 150 de tone sarcina utila. In 2014 am reanalizat parcul de macarale mobile si ne-am facut planuri de expansiune a acestuia in gama de capacitati mai mari de 100 de tone.
 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter