RO EN
The cart is empty

BDA SPRL: Capcanele comunicarii digitale cu Fiscul. Ce trebuie sa stim despre SPV?

Incepand cu data de 1 martie 2022, contribuabilii vor fi obligati sa se inroleze in Spatiul Privat Virtual (SPV), acesta devenind singura cale de comunicare a oricaror documente administrative catre ANAF. Textul de lege nu furnizeaza, insa, o lista a documentelor care trebuie depuse prin intermediul SPV, ci stabileste doar ca vor fi comunicate prin aceasta platforma toate cererile, inscrisurile sau documentele. Nerespectarea acestei prevederi vine cu o sanctiune drastica: daca documentele relevante vor fi depuse de catre contribuabili in format fizic, prin registratura organului fiscal sau prin posta, organele fiscale nu le vor lua in considerare. Si, desi digitalizarea Fiscului este asteptata de toti contribuabilii, iata cum o intentie buna, de optimizare, poate avea consecinte negative, daca nu va fi implementata corespunzator.
Modificarile recente aduse Codului de Procedura Fiscala (art. 79 din Codul de procedura fiscala) introduc trei categorii de contribuabili care vor avea obligatia sa se inroleze in Spatiul Privat Virtual si sa transmita documente prin intermediul acestei platforme. Categoriile in discutie sunt contribuabilii/ platitorii persoane juridice, asocierile si entitatile fara personalitate juridica, dar si persoanele fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent in una dintre formele prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008, adica intreprinderile individuale sau intreprinderile familiale.
Cu alte cuvinte, legiuitorul stabileste in sarcina majoritatii contribuabililor care desfasoara o activitate economica obligatia de a transmite documente prin intermediul SPV.
Avand in vedere ca textul de lege nu listeaza documentele obligatorii, ci doar stabileste ca vor fi comunicate prin aceasta platforma toate cererile, inscrisurile sau documentele, consideram ca legiuitorul se refera la declaratii fiscale, declaratii de inregistrare si alte declaratii intocmite, potrivit legii, dar si la cereri adresate de contribuabili organului fiscal pentru obtinerea unor informatii sau documente in legatura cu situatia fiscala personala. In aceasta categorie ar intra cererea de informatii despre contributiile de asigurari sociale declarate de angajatori, cererea de eliberare a certificatului de atestare fiscala, cererea de eliberare a cazierului fiscal, cererea de eliberare a unei adeverinte de venit, solicitarea unei opinii privind aplicarea legislatiei fiscale, cereri de audienta, sesizari, petitii, reclamatii, solicitari privind informatiile publice si altele asemenea.
Nedepunerea documentelor prin intermediul Spatiului Privat Virtual este sanctionata
Art. 79 alin. (12) stabileste o sanctiune drastica pentru nedepunerea documentelor prin intermediul platformei ANAF: neluarea acestora in considerare. Conform noului text de lege, daca documentele relevante vor fi depuse de catre contribuabili in format fizic, prin registratura organului fiscal sau prin posta, organele fiscale nu le vor lua in considerare.
Neluarea in considerare a acestor documente poate avea consecinte severe asupra drepturilor si obligatiilor contribuabililor, conducand fie la pierderea drepturilor, fie la aplicarea de sanctiuni pentru neindeplinirea la timp a obligatiilor.
Acest risc este unul major, cu atat mai mult cu cat in practica se intampla frecvent ca un contribuabil sa isi exercite un drept chiar in ultima zi in care mai este posibil sa o faca (de exemplu formularea contestatiei fiscale in a 45-a zi de la primirea deciziei de impunere contestate).
Totodata, noul text de lege stabileste ca, in masura in care documentele au fost depuse in format fizic la registratura si nu prin intermediul Spatiului Privat Virtual, organul fiscal are obligatia de a notifica contribuabilii/ platitorii cu privire la obligativitatea comunicarii documentelor prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta.
Cu toate acestea, este important de subliniat ca aceasta notificare nu va produce niciun alt efect in afara de a informa contribuabilul cu privire la obligativitatea depunerii documentelor prin mijloace electronice, astfel incat contribuabilul nu va fi, spre exemplu, repus in termen in situatia in care depaseste o data limita pentru depunerea unui document.
Avand in vedere ambitiosul text de lege adoptat de Guvern, nu putem spera decat ca ANAF va adopta actele normative necesare pentru aplicarea in mod corespunzator a noii legislatii si ca va pune la dispozitia contribuabililor toate informatiile necesare pentru a-si putea indeplini cu succes obligatiile. De asemenea, va fi necesar ca autoritatea sa stabileasca si remediile necesare pentru apararea drepturilor contribuabililor, in situatia in care platforma dezvoltata de ANAF nu se va ridica la nivelul asteptarilor Executivului.
 
Un material de Alex Slujitoru si Razvan Bratila, avocati, Bancila, Diaconu si Asociatii SPRL

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter