RO EN
The cart is empty

VALORIA: Digitalizarea schimba modul de a face afaceri in Romania

Romania are sansa sa-si consolideze cresterea performantei economice daca la nivelul fiecarei companii este integrata tehnologia si solutiile digitale. Numai ca investitiile in tehnologie si implementarea solutiilor digitale sunt decise de managementul fiecarei companii. Analistii companiei Valoria, care ofera servicii de training, consultanta si executive coaching integrate cu solutii de management, au realizat un sondaj in randul directorilor executivi si managerilor din companiile din Romania, in care le-au solicitat opinia despre digitalizare. Raspunsurile oferite de catre acestia au fost incluse in cadrul studiului "Barometrul digitalizarii in Romania".
 
Impactul digitalizarii asupra companiei
Daca 53% dintre directorii executivi spun ca afacerea pe care o gestioneaza a fost influentata de digitalizare in mare masura, doar 39% dintre manageri au aceasta perceptie. La polul opus, 13% dintre directorii de top considera ca afacerea pe care o conduc a fost influentata intr-o mica masura de digitalizare, comparativ cu 19% dintre manageri.
In ceea ce priveste relatia companiei pe care o conduc cu digitalizarea, 48% dintre liderii de business din Romania sunt increzatori ca au cunostintele necesare si numai 23% spun ca nu au cunostintele despre digitalizare, cu toate ca procentul firmelor din Romania care nu au macar website sau cont de social media este de 58%.
 
Impactul modelelor digitale de afaceri
In opinia a 59% dintre decidentii din companii, modelele de business digital au schimbat industria in care activeaza in foarte mare si mare masura; raspunsul acesta a fost dat de numai 35% dintre manageri. Pe de alta parte, chiar daca 70% dintre directorii executivi se asteapta ca in urmatorii 1-3 ani modelele digitale de business sa schimbe radical industria in care isi desfasoara activitatea, pentru 52% dintre acestia instrumentele, canalele si/ sau modelele de business digitale nu sunt componenta centrala a strategiei lor de business. Mai mult, 89% dintre directorii generali si 80% dintre manageri nu considera modelele de business digital o amenintare pentru compania lor.
 
Alocarea responsabilitatii digitalizarii
La nivelul companiilor din Romania, 66% nu au dat responsabilitatea unui lider din top management pentru dezvoltarea digitala a afacerii, iar 35% dintre directorii generali spun ca nu exista suficienta expertiza la nivelul top managementului ca sa evalueze si sa dezvolte un model digital de afacere. Intrebati daca se asteapta ca digitalizarea sa schimbe semnificativ compania lor in urmatorii 3-5 ani, 44% dintre directorii executivi si 53% dintre manageri spun da.
In acest context, raspunsul directorilor generali referitor la ce produse sau servicii digitale planuiesc sa adopte ca sa genereze cu 10% mai multe venituri in urmatorii 5 ani sunt: sisteme inteligente de management operational (77%), big data si data analytics (67%) si dispozitive conectate la Internet (57%).
 
Beneficiile si provocarile digitalizarii
Respondentii din top managementul companiilor din Romania vad urmatoarele trei beneficii principale ale digitalizarii: simplificarea proceselor (63%), imbunatatirea procesului decizional cu ajutorul data analytics (36%) si o mai mai buna eficienta operationala a companiei (35%). Managerii insa au o perspectiva diferita si bifeaza alte trei beneficii principale: masurarea mai buna a performantelor companiei (55%), reducerea costurilor (48%) si cresterea eficientei operationale a companiei (35%).
La nivelul provocarilor, cele mai importante pentru directorii executivi sunt urmatoarele: rezistenta la schimbare (59%), perceptia ca nu au consumatori "digitali" (58%) si lipsa competentelor digitale in randul angajatilor (31%). Topul facut de manageri in ceea ce priveste obstacolele din calea transformarii digitale sunt: convingerea ca nu au consumatori "digitali" (48%), potentialul scazut de digitalizare din industria lor (27%) si rezistenta la schimbare (21%).
 
Concluzii
Asadar tabloul oferit de raspunsurile decidentilor de top din companiile din Romania indica o perceptie vag conturata despre digitalizare. Tabloul este complicat si de neintelegerea beneficiilor concrete ale digitalizarii, de comunicarea neclara a relatiei cauza-efect. Pentru multi decidenti inca e greu sa inteleaga noul tip de consumator, contextul concurential complicat de tehnologie, modelele de business care valorifica digitalizarea, piata fortei de munca si noul tip de economie.
Explicatiile se intind pe un spectru mai larg, specific fiecarei industrii. In unele cazuri este vorba de o inconsecventa periculoasa intre ceea ce spun si ceea ce fac executivii de top. In alte cazuri orientarea pe rezultate imediate ii obliga la masuri punctuale. In fata uraganului digitalizarii care scoate tot mai multe afaceri din piata multi dintre directorii generali din Romania fie il minimalizeaza fie isi "ascund capul in nisip". Un lucru este sigur, succesul nu va fi al celor mari, ci al celor agili, care itereaza rapid, inteleg repede si implementeaza accelerat, dupa cum concluzioneaza analistii Valoria.
Pentru informatii suplimentare, click aici!

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter