Gabriel Colobatiu (52 de ani) Functia/Firma: director general al Somaco Grup Prefabricate; Studii: Institutul Politehnic Cluj-Napoca (1977-1982), studii postuniversitare in cadrul Universitatii Babes-Bolyai, Cluj-Napoca, Facultatea de Business (1982-1984); Experienta profesionala: 25 de ani in domeniul materialelor de constructii si al prefabricatelor din beton; Hobby-uri: lectura, muzica clasica, teatrul si filmul. |
|
Somaco Grup Prefabricate, cu sediul in Bucuresti, reuneste - sub noua sigla - trei fabrici de produse specifice pentru constructii si materiale de zidarie pe care Oresa Ventures, prin subsidiara Sonriso Investments, le-a achizitionat in septembrie 2008, in urma unei tranzactii in valoare de 32,5 milioane de euro. Unitatile de productie sunt localizate in Roman, Adjud si Buzau. Oresa Ventures este o companie suedeza, specializata in investitii de capital, cu activitati in special in Europa Centrala si de Est. Pe piata autohtona este prezenta din anul 1997. Obiectivul principal al companiei Somaco este acela de a deveni lider pe segmentul de prefabricate din zona centrala si de est a Romaniei, oferind solutii pentru executia de structuri de rezistenta, precum si pentru proiecte de infrastructura. Somaco Grup Prefabricate este membra a Asociatiei Pro BCA, organizatie care protejeaza interesele producatorilor. |
- Caracterizati piata autohtona a prefabricatelor din beton.
- In contextul actualei crize economice, segmentul prefabricatelor a fost unul dintre cele mai afectate sectoare ale industriei constructiilor, din cauza amanarii marilor proiecte anuntate in 2008, care trebuiau edificate in 2009. Cauzele sunt cele cunoscute: oprirea proceselor de creditare din partea bancilor, neincasarea creantelor si cresterea numarului companiilor ce au depus dosare de insolventa, toate acestea ducand la un blocaj financiar. Totusi, Somaco a inceput anul 2010 intr-o nota optimista si avem semnale din piata ca marile proiecte nu au fost anulate, constructia acestora putand fi reluata cat mai curand. Astfel, suntem increzatori ca vom definitiva contracte de livrare profitabile, semnate cu parteneri care au capacitatea sa plateasca materialele furnizate la termenele agreate. Structura cererii se modifica de la un an la altul. Fata de 2008, anul trecut, pe fondul scaderii cererii si lipsei de lichiditati, cerintele colaboratorilor au fost, in principal, legate de pret. Piata va fi, in continuare, dificila, insa - pe termen lung - estimam o crestere a investitiilor in locuinte, cladiri comerciale si industriale.
- Care sunt problemele intampinate in desfasurarea activitatii?
- Cea mai mare problema intampinata pe parcursul lui 2009 a fost reprezentata de scaderea cererii, care a generat o presiune mare asupra preturilor si profitabilitatii. Totodata, avand in vedere cresterea numarului de firme colaboratoare care au dat semne de instabilitate financiara, am fost nevoiti sa ne reanalizam portofoliul de clienti si sa-i selectam astfel incat sa vindem numai celor ce dispun de lichiditati, inlaturand riscul neincasarii facturilor. Este adevarat ca ne confruntam cu solicitari de reesalonare la plata cauzate - in principal - de amanarile la incasare pe care le inregistreaza - la randul lor - clientii nostri, insa am luat masuri pentru evitarea, pe cat posibil, a intarzierilor. Astfel, cifra de afaceri din 2009 a scazut cu 30% in comparatie cu anul 2008, in conditiile in care segmentul prefabricatelor a inregistrat o contractie de pana la 50%-60%, la unele categorii de produse.
- Ce vizeaza planul de investitii pentru anul in curs?
- Pentru 2010 avem in vedere modernizarea fluxului de productie, prin automatizarea integrala a sistemului de dozare a materiei prime, in cadrul procesului de fabricatie a BCA din Adjud. Fonduri importante vor fi alocate si pentru cresterea capacitatii de productie a elementelor prefabricate din beton precomprimat, prin achizitionarea unor tipare performante pentru turnarea stalpilor si a unei noi statii de betoane la fabrica din Buzau. In ceea ce priveste forta de munca, vom investi in pregatirea profesionala a personalului. Realizarea acestor planuri este facilitata si de oportunitatile aparute pe piata externa, in contextul actual al crizei economice, prin costurile mai reduse ale echipamentelor pe care le-am achizitionat din Germania, Austria si Italia la preturi mult mai avantajoase, datorita scaderii cererii si in aceste tari. Astfel, programul de investitii in cele trei fabrici va fi accelerat, pentru a ne permite sa avem o pozitie mai puternica si - implicit - costuri mai mici, actiuni ce vor avea ca rezultat cresterea cotei de piata, inclusiv la produsele din BCA.
- Ce obiective urmariti, in mod special, in 2010?
- Situatia de pe piata materialelor de constructii in 2009 a fost extrem de dificila si imprevizibila, toate segmentele pe care ne desfasuram activitatea inregistrand scaderi ale cererii de pana la 30%. De aceea, anul trecut ne-am concentrat pe formarea si stabilizarea echipei de management si pe extinderea departamentului de vanzari, rezultatele devenind vizibile inca din ultimul trimestru din 2009. In acel moment am reusit sa livram materiale pentru cateva proiecte mari, precum cele pentru constructia unor centre comerciale Metro si Real (pe amplasamentul platformei Policolor) si a magazinelor Kiabi (din cadrul Militari Shopping Center), Baumax (Iasi) etc. De asemenea, in 2010 avem in vedere cresterea capacitatii de productie a BCA cu 15% si a celei de prefabricate din beton cu 40%. Totodata, am implementat un nou program de investitii care ne permite sa reducem consumurile energetice si pierderile survenite in diversele procese de aprovizionare si de productie. Un pas important in organizarea eficienta a activitatii s-a dovedit a fi introducerea unui sistem de management integrat al calitatii. Printre principalele obiective pentru anul 2010 se regasesc cresterea productivitatii si a eficientei, astfel incat sa putem fabrica la costuri mai reduse decat cele ale principalilor competitori de pe piata. Pozitionarea strategica a fabricilor (in Moldova) ne permite extinderea in regiune. In urmatorii doi ani vom continua investitiile in reducerea costurilor si eficientizarea productiei. Totodata, ne propunem majorarea cotei de piata, pentru a iesi din recesiune pe o pozitie avantajoasa fata de concurenta.
- Care sunt rezultatele relansarii brandului Somaco?
- Rezultatele relansarii brandului Somaco si a noilor blocuri de BCA ne sunt favorabile, deoarece distribuitorii si clientii din zona Moldovei s-au convins - in anul precedent - ca nu am realizat numai schimbari ce tin de imagine, ci, totodata, am imbunatatit si calitatea produselor. Modificarile sunt reflectate intr-o noua identitate a fabricilor, a logo-ului si a culorii reprezentative (turcoaz). Rezultatele sunt confirmate de o crestere a cotei de piata in 2009, intr-un context economic dificil. Ca urmare a investitiilor realizate de Oresa Ventures (din 2008 pana in prezent), capacitatea de productie a BCA detinuta de Somaco a sporit cu 25% - 30%, iar cea a sectiei de prefabricate s-a majorat cu 20%, datorita achizitiei de utilaje noi.
- In ce zone inregistrati cele mai mari vanzari?
- Livram cu precadere in zona Moldovei, regiune traditionala ca piata de desfacere pentru Somaco. In perioada urmatoare, avem in vedere continuarea extinderii segmentului de BCA spre Brasov si, de asemenea, sa incepem sa distribuim mai mult si in Muntenia. Somaco este producator si distribuitor a patru mari categorii de materiale si solutii pentru constructii: BCA pentru zidarie, prefabricate din beton pentru proiecte civile si industriale (stalpi, grinzi, elemente de plansee). Totodata, realizeaza materiale si sisteme destinate lucrarilor de infrastructura (elemente de poduri, stalpi electrici, agregate / produse de balastiera), precum si confectii metalice. Cele mai recent lansate materiale de zidarie Somaco, obtinute printr-o reteta noua si cu ajutorul unor echipamente inovatoare ne permit sa livram blocuri de BCA drepte, fara abateri dimensionale si care permit executia rapida a peretilor. Acestea au, de asemenea, proprietati de izolare termica superioare.
- Cum apreciati ca va evolua piata constructiilor?
- O revenire a sectorului constructiilor este posibila inca din a doua jumatate a acestui an sau, cel mai tarziu, in 2011. Piata va fi - in continuare - dificila, insa, pe termen lung, estimam o crestere a investitiilor in locuinte, spatii comerciale si industriale. Totodata, avem incredere ca aplicarea programelor guvernamentale pentru stimularea constructiilor de imobile rezidentiale noi ar putea relansa domeniul specific. Dar toate acestea vor putea fi realizabile numai daca si bancile isi vor relua activitatea in conditii normale si vor debloca piata creditelor.