RO EN
The cart is empty

Roland Berger: Piata materialelor de constructii se mentine stabila, la 4 miliarde euro

Piata materialelor de constructii din Romania a crescut, in medie, in ultima perioada, cu aproximativ 9% pe an, pana la o valoare de aproximativ 4 miliarde euro in 2019, cu o concentrare semnificativa a jucatorilor pe anumite segmente. Producatorii specializati au fost deocamdata, pe termen scurt, mai putin afectati de impactul pandemiei decat companiile din alte sectoare ale economiei. Pe termen mediu evolutia din acest sector depinde in primul rand de finantarea si executia proiectelor de infrastructura. In urmatorii 5 ani strategia de dezvoltare a acestor jucatori vizeaza automatizarea, digitalizarea, sustenabilitatea afacerii si solutiile personalizate pentru anumite proiecte/ clienti, arata o analiza realizata de compania de consultanta strategica Roland Berger pe acest sector de activitate.
Studiul de piata a fost realizat in perioada martie-august 2020 in sectorul producatorilor de materiale de constructii din Romania, si a avut ca scop identificarea si evaluarea parghiilor de crestere a companiilor din sector in ultimii 3-5 ani, dar si evaluarea impactului acestora asupra strategiilor de dezvoltare pe termen scurt si lung.
"In ultimii ani, diversificarea sortimentului si a productiei, eficientizarea proceselor operationale, diversificarea portofoliului de clienti si a canalelor de marketing, concomitent cu dezvoltarea de parteneriate strategice cu clientii si extinderea geografica la nivel national au fost principalii piloni strategici de dezvoltare a jucatorilor activi pe piata materialelor de constructii", a declarat Szabolcs Nemes, Partener in cadrul biroului Roland Berger Bucuresti.
 
Impactul Covid-19 pe termen scurt a fost mai redus decat in majoritatea celorlalte sectoare ale economiei, cu o evolutie similara sau in usoara scadere in trimestrul II din 2020 fata de aceeasi perioada a anului 2019 (minus 5%-10%, in functie de segmentul de piata). Pe termen mediu, impactul asupra sectorului va depinde in special de programele de finantare publica (nationala si UE) pentru infrastructura, stimulate de finantarea publica (fonduri europene si nationale).
Pe segmentul de cladiri noi, in special pe segmentul comercial (birouri, hale, spatii comerciale) e probabila o incetinire a proiectelor, iar segmentul de cladiri rezidentiale depinde de eventuale programe de stimulare/ spijin din partea autoritatilor (programe de reabilitare termica, structurala, de creditare/ subventionare etc.).
"Scenariile evolutiei sectorului materialelor de constructii includ, in varianta optimista, o stagnare in 2020 urmata de o revenire la rate de crestere dupa 2021, similare cu cele dinainte de pandemie, iar in varianta pesimista o scadere de 10-15% in 2020, urmata de o stagnare in 2021 si o revenire pe crestere mai lenta (cu aproximativ 5%) incepand din 2022", estimeaza Dragos Popa (foto), Senior Project Manager la Roland Berger.
Pe termen lung, prioritatile strategice pentru producatorii de materiale sunt reprezentate de automatizare, digitalizare, solutii personalizate, sustenabilitate si cresterea capacitatilor de productie. "Una din prioritatile companiilor in urmatorii ani o reprezinta automatizarea, de exemplu in zonele de productie sau depozitare si digitalizarea proceselor, de exemplu a proceselor de vanzare, marketing, gestiune comenzi si livrari", adauga Szabolcs Nemes.

Reducerea timpilor de executie, digitalizarea si sustenabilitatea - principalele tendinte 
Dezvoltarea de solutii personalizate cu valoare complementara, cum ar fi spre exemplu produsele destinate reducerii timpului de manopera si efortului de mentenanta in exploatare sau produse dezvoltate la cererea clientului, personalizate pentru nevoile unui anumit proiect, reprezinta o alta prioritate strategica pe termen mediu si lung.
In contextul impactului tot mai vizibil al constructiilor asupra mediului, o alta directie strategica importanta o reprezinta sustenabilitatea. "Aici ne referim la o concentrare a atentiei, pe de o parte inspreproduse care cresc eficienta energetica sau care includ o pondere crescuta de materiale reciclate, si pe de alta parte, inspre produse reciclabile (care pot fi reciclate), precum si la eforturile de colectare de materiale in scopul reciclarii lor. De asemenea, o alta directie cheie o reprezinta scaderea consumului de energie pe intreg lantul valoric, cu obiectivul de a reduce emisiile de carbon", explica Dragos Popa.
Nu in ultimul rand, o alta prioritate pe termen lung este reprezentata de cresterea capacitatilor de productie, cu scopul de a acoperi cererea la nivel national si de a permite si deservirea cererii externe (in special in tari vecine), precum si de cresterea capacitatilor de depozitare regionale, pentru o livrare cat mai rapida a comenzilor.

Barometrul Roland Berger
Studiul Roland Berger include pe langa perspectiva strategica si o perspectiva exclusiv cantitativa asupra evolutiei din sectorul constructiilor per ansamblu.
Compania a dezvoltat o metodologie de calcul (numita sugestiv "Barometru"), ce implica monitorizarea si agregarea a peste 40 indicatori statistici si financiari din sector. Barometrul constructiilor este realizat periodic, de doua ori pe an, si cuprinde patru dimensiuni de analiza: dimensiunea de finantare, dimensiunea de productie si flux comercial de materiale de constructie, activitatea de constructii si dimensiunea cererii de piata.
Prima editie a barometrului a vizat evolutia sectorului in trimestrul I din 2019, indicand o evolutie pozitiva, fara impact vizibil al pandemiei in majoritatea indicatorilor analizati.
A doua editie a barometrului, finalizata in luna septembrie 2020, a surprins evolutia din sector in trimestrul 2 din 2020, acoperind astfel si efectele contextului pandemic.
Astfel in trimestrul 2 din 2020, pe fondul pandemic, sectorul constructiilor a intrat pe un trend usor descendent.
Perspectiva de finantare a scazut semnificativ, cu scaderi importante din zona finantarii private si finantarii cu fonduri nationale, doar indicatorii care reflecta finantarea cu fonduri europene aflandu-se in usoara crestere. Pe segmentul de productie si comert de materiale de constructie, evolutia a fost in stagnare fata de barometrul anterior, cu scaderea abrupta a fluxului comercial compensata de indicatori usor pozitivi la nivelul producatorilor locali de materiale. Pe segmentul activitatii de constructii, nivelul barometrului e in scadere, cu indicatorii care reflecta nivelul de incredere si piata muncii in scadere semnificativa. Segmentul care reflecta evolutia indicatorilor de piata are un nivel in usoara crestere, pe fondul continuarii lucrarilor, atat in segmentul de infrastructura, cat si in cel de cladiri.
Roland Berger va continua realizarea periodica a acestui barometru cantitativ al sectorului constructiilor, precum si colaborarea strategica cu marii jucatori din acest sector vital pentru economia Romaniei, care reprezinta per ansamblu circa 10% din produsul intern brut la nivel national.
***
Roland Berger, infiintata in 1967, este singura companie globala de consultanta in management de origine europeana, cu radacini germane. Cu 2.400 de angajati in 35 de tari, compania are o prezenta de succes pe toate pietele importante internationale. Cele 52 de birouri sunt localizate in principalele centre de afaceri la nivel global. Compania este un parteneriat independent detinut exclusiv de 230 de Parteneri. In Romania, Roland Berger are o prezenta indelungata, biroul din Bucuresti fiind inaugurat in 1992. Tinand cont de prezenta continua, numeroasele proiecte desfasurate si colaborarii stranse cu reteaua noastra de experti internationali, compania Roland Berger este optim pozitionata pentru a oferi consultanta pentru o gama complexa de subiecte.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter