RO EN
The cart is empty

PRO BCA: Vanzari de BCA de 70 milioane de euro, asteptate in acest an

In pofida unei contractii pe piata autohtona a materialelor de zidarie, livrarile cantitative de BCA au consemnat o usoara crestere (+3%) in primele noua luni ale anului in curs fata de aceeasi perioada din 2012, in timp ce valoarea pietei va scadea usor (-2%), ca urmare a eforturilor financiare ale producatorilor de sustinere a pietei prin reducerea preturilor. Potrivit datelor Organizatiei Patronale a Producatorilor de BCA (Pro BCA), evolutia din domeniu a reprezentat reorientarea proprietarilor de locuinte unifamiliale catre utilizarea acestui tip de material. Astfel, piata locala de BCA ar urma sa atinga, pana la finele anului in curs, vanzari cantitative de circa doua milioane de metri cubi, corespunzatoare unei valori totale de 70 milioane de euro. Referitor la activitatea din 2014, cererea de BCA va fi influentata de volumul lucrarilor de constructii, segmentul rezidential reprezentand principalul factor ce poate revigora piata materialelor de zidarie.
Interviu cu Niculae Dusu, presedinte Pro BCA si presedinte al Consiliului de Administratie al Celco SA.
 
- Ce particularitati a prezentat piata materialelor de zidarie in anul abia incheiat?
- Analizand datele statistice din ultimul an, se observa ca sectorul constructiilor de locuinte noi se contracta in continuare (volumul lucrarilor de constructii noi a scazut cu 8,5% in primele 10 luni ale anului, fata de aceeasi perioada din 2012), beneficiarii fiind descurajati sa investeasca de lipsa de incredere in perspectivele viitoare ale pietei. Legislatia in constructii, care de cele mai multe ori nu prevede termene pentru institutiile statului sau sanctiuni pentru nerespectarea acestora in cazul in care ele exista si sunt incalcate, ingreuneaza dezvoltarea acestui sector. Pentru obtinerea Planului Urbanistic Zonal, beneficiarii de proiecte se «lovesc» de comisii care blocheaza investitii majore in domeniul constructiilor. De multe ori, aceste comisii sunt constituite din proiectanti care detin propriile firme si sunt interesate sa blocheze proiectele in care nu sunt implicati. Consider ca unitatile administrativ-teritoriale dispun de structuri de urbanism proprii, astfel incat procesul de urbanizare sa se desfasoare mai operativ. Modul de organizare a procesului de dezvoltare a obiectivelor mari, care in majoritatea cazurilor necesita PUZ, este un sistem care blocheaza dezvoltarea oraselor si a localitatilor din Romania.
 
- Cati membri numara, in prezent, organizatia patronala si ce cifra de afaceri au inregistrat acestea?
- Pro BCA reuneste liderii pietei locale de profil, respectiv companiile Celco, Elpreco, Macon, Soceram, Somaco Grup Prefabricate, Xella Ro si Alba Aluminiu, a caror cifra de afaceri insumeaza circa 140 milioane de euro.
 
- Cum credeti ca vor evolua preturile din domeniu in 2014, avand in vedere noile impozite si accize anuntate?
- Cresterea cotatiilor materiilor prime si utilitatilor (gaze, energie, apa) vor influenta preturile de productie a materialelor de zidarie. Cu toate acestea, producatorii sunt constienti de faptul ca trebuie sa mentina preturile la cote sustenabile pentru cumparatori, pentru a evita blocajul pietei constructiilor noi. Suprataxarea carburantului cu 7 eurocenti este o masura care va influenta negativ piata materialelor de constructii, fiind evidenta o crestere a costurilor in general si a celor de transport in special, care se vor reflecta in pretul de vanzare la raft al marfurilor. Consideram ca scumpirea transportului este descurajatoare in ceea ce priveste extinderea zonelor de distributie, iar multi producatori vor fi constransi sa-si desfasoare activitatea in arealele din proximitatea unitatilor de productie.
 
- Care sunt principalele probleme intampinate de companiile din domeniu in Romania?
- Desi situatia difera de la un an la altul, companiile din domeniu s-au confruntat, in ultimii ani, cu aproximativ aceleasi probleme, cea mai importanta fiind cea de ordin financiar. In cazuri extreme, dificultatile au dus la numeroase falimente. Platile sunt intarziate, in continuare, din cauza conditiilor grele de creditare oferite firmelor de constructii. Bancile creditoare au un comportament opresiv fata de majoritatea IMM-urilor si in mod deosebit vizavi de cele implicate in ramura constructiilor. Astfel, institutiile de creditare nu sprijina activitatea firmelor si nu le accepta niciun fel de reesalonare a datoriilor pentru a le usura efortul financiar in aceasta perioada de criza, desi acestea isi platesc datoriile la timp. Rezultatul este ca firme viabile sunt duse la faliment, poate chiar in mod intentionat, de catre banci. Alte dificultati sunt reprezentate de contractia pietei constructiilor noi, de strategiile neproductive ale statului fata de mediul privat - concomitent cu «alungarea» marilor dezvoltatori din Romania. Mentalitatea generala existenta la nivelul institutiilor guvernamentale si al celor locale nu este de constientizare a nevoilor de dezvoltare a investitiilor, de sprijin si ajutor pentru investitori. Este o mentalitate «invechita», paguboasa si de blocare, bazata pe principiul «noua ce ne da?». Institutiile guvernamentale de profil trebuie sa sprijine competitivitatea durabila a sectorului de constructii, care s-a confruntat cu multe provocari in ultima perioada, cum este si criza economica. De asemenea este de retinut ca sectorul de constructii se confrunta cu sustinerea neechilibrata din partea statului a unor materiale in detrimentul altora, prin transpunerea incorecta a standardelor europene. Nu in ultimul rand, pe fondul scaderii puterii de cumparare a populatiei, producatorii romani de materiale de zidarie au trebuit sa reduca progresiv preturile de vanzare ale produselor incepand din anul 2010, perioada care coincide si cu majorarea TVA, ce a devenit una dintre cele mai impovaratoare taxe din Europa. Peste 90% din proiectele noi sunt reprezentate de investitii in constructii private unifamiliale. O cota semnificativa in dezvoltarea acestui sector o genereaza investitiile muncitorilor romani care lucreaza in strainatate. Cresterea cotei TVA este motivul principal pentru scaderea drastica a remiterilor de valuta catre Romania dupa anul 2010. In Europa, media cotei TVA este de 20%, muncitorul roman fiind mai interesat, in aceste conditii, sa consume sau sa-si investeasca economiile in alte tari europene.
 
- Precizati care sunt principalele directii de actiune ale Pro BCA in 2014, in acest context.
- In anul 2014, vom continua sa investim in actiuni de informare si cercetare menite sa incline balanta decizionala a consumatorilor catre produse si servicii de calitate, in detrimentul celor «low-cost», ce se dovedesc a fi mult mai costisitoare in etapa ulterioara, de exploatare. Se vor initia, astfel, campanii de promovare a solutiilor constructive sustenabile, care sa aiba ca rezultat modificari in structura vanzarilor prin cresterea ponderii blocurilor de BCA cu grosime minima de 350 mm, folosite pentru peretii exteriori la zidaria monostrat si renuntarea la solutiile mai costisitoare, alcatuite din blocuri de zidarie mai subtiri, termoizolate suplimentar cu polistiren, care alcatuiesc o constructie cu risc crescut la incendiu. Pentru cladirile «vechi», termoizolarea poate reprezenta o solutie, insa pentru cele noi ar trebui interzisa prin lege, atata timp cat exista materiale de constructie ecologice si sustenabile, care rezolva problema constructiei din punct de vedere termic.
 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter