Grupul Bosch si-a indeplinit asteptarile, in ciuda provocarilor din exercitiul financiar 2023: conform cifrelor preliminare, furnizorul de tehnologie si servicii, a generat1 vanzari de 91,6 miliarde de euro si, astfel, a inregistrat o crestere de 8 procente dupa ajustarea efectelor cursului de schimb valutar (crestere nominala de 4 procente). Marja EBIT din operatiuni a ajuns la 5 procente, o usoara imbunatatire fata de anul precedent (4,3 procente), indeplinind astfel asteptarile. „Pentru Bosch, anul 2023 a fost mai greu decat se anticipa. Printr-un efort suprem, am reusit sa ne crestem vanzarile si sa ne imbunatatim marjele. Am facut progrese in ciuda dificultatilor intampinate”, a declarat Dr. Stefan Hartung, presedintele consiliului de administratie al Robert Bosch GmbH, cu ocazia prezentarii cifrelor de afaceri preliminare ale companiei. "Avand in vedere conditiile dificile, aceasta este o realizare impresionanta a angajatilor nostri. Anii urmatori vor presupune mai multe eforturi colective”.
In ultimul exercitiu financiar, Bosch a reusit sa isi extinda in continuare domeniile de crestere, sa avanseze in transformarea activitatii sale de mobilitate si sa consolideze competitivitatea tuturor domeniilor sale de activitate. „Continuam sa investim in mod proactiv in tehnologiile care vor modela viitorul - in special in tehnologiile legate de actiunile climatice. Cu toate acestea, observam o intarziere in patrunderea pe piata a acestor tehnologii, iar dinamica pietei a incetinit. Trebuie sa reactionam la situatia mai slaba a comenzilor si sa lucram din greu la competitivitatea noastra - doar asa ne putem finanta cresterea viitoare”. Avand in vedere aceste circumstante, Bosch se asteapta sa fie necesara o ajustare in mai multe domenii, precum sectorul de activitate Mobilitate. Acesta din urma a intrat recent in discutii pe aceasta tema cu reprezentantii angajatilor. Orice ajustare necesara a personalului ar trebui sa fie cat mai acceptabila din punct de vedere social. In conformitate cu acordul de munca incheiat cu reprezentantii angajatilor in vara anului 2023 pentru locatiile sectorului Mobilitate din Germania, disponibilizarile nu sunt prevazute pana la sfarsitul anului 2027. „Schimbarea poate avea succes doar prin parteneriat social. De asemenea, ne asumam angajamentul fata de Germania ca locatie industriala si, in special, ca locatie de productie”, a declarat Hartung. In plus, Bosch doreste sa continue recrutarea in sectoare de activitate deosebit de promitatoare si sa recalifice cat mai multi angajati pentru a-i muta din domeniile in scadere in cele in crestere. Pana in 2030, compania intentioneaza sa cheltuiasca in total aproximativ 4 miliarde de euro pentru formare si recalificare. Acest lucru va necesita, de asemenea, disponibilitate din partea angajatilor.
Politica privind schimbarile climatice: instabilitatea care slabeste dinamica pietei
Lupta impotriva schimbarilor climatice ramane o preocupare importanta pentru companiile de tehnologie precum Bosch si deschide numeroase oportunitati de afaceri. Bosch a prezentat recent tehnologii si solutii pentru utilizarea energiei durabile la CES, expozitia de electronice de consum din SUA. Hartung considera ca actualele politici privind schimbarile climatice destabilizeaza mediul de afaceri pentru multe companii. „Atunci cand punerea in aplicare este inconsecventa, asa cum am observat recent cu eliminarea brusca a subventiilor pentru autovehiculele electrice in Germania, apar probleme”, a spus acesta. „O structura neregulata a politicilor impiedica deciziile de cumparare pe termen lung. Economia are nevoie de mai multa predictibilitate - de fapt, cat mai multa posibil”. In acelasi timp, Hartung s-a aratat intelegator pentru factorii de decizie politica: multe guverne din tarile occidentale se afla atat sub presiunea austeritatii, cat si sub critici populiste, in acelasi timp fiind nevoite sa protejeze prosperitatea si sa atenueze incalzirea globala.
Strategia de crestere: investitii pentru a completa inovatia
Chiar si in situatia economica precara actuala, Bosch face progrese si isi respecta obiectivele strategice: compania isi propune sa fie unul dintre primii trei furnizori pe pietele sale cheie si sa se pozitioneze eficient in toate regiunile lumii. „In mod special in vremuri de transformare, amprenta noastra larga in toate industriile si regiunile se dovedeste a fi de nepretuit”, a declarat Hartung. „Acest lucru nu exclude insa gestionarea tintita a portofoliului”. Aceasta include decizia ca sectorul Tehnologie pentru constructii sa se concentreze pe afacerea de integrare a sistemelor si sa vanda majoritatea produselor sale. In plus, Bosch a achizitionat Climatec in 2015 si Paladin Technologies anul trecut, pentru a-si consolida pozitia pe piata nord-americana de automatizare a cladirilor.
De asemenea, Bosch reuseste sa extinda cu succes domeniile de crestere pe care le-a definit, cum ar fi activitatea in domeniul semiconductorilor. Odata cu investitia in societatea mixta europeana ESMC si cu achizitia unei fabrici de placute semiconductoare in Roseville, SUA, Bosch a luat decizii de investitii semnificative in 2023. Compania isi propune o crestere suplimentara prin fabricarea de cipuri din carbura de siliciu, sau, pe scurt, cipuri SiC. Acesti semiconductori sunt utilizati in electronica de putere a autovehiculelor electrice si pot creste autonomia de deplasare. „Prin fabricarea structurilor din carbura de siliciu pe verticala si nu pe un plan plat, putem creste si mai mult densitatea de putere a cipurilor. Am fost primul producator de SiC care a pus aceasta tehnologie in aplicare, iar cu cea de-a doua generatie am reusit sa crestem performanta cu inca 30 de procente in 2023”, a declarat Hartung, subliniind puterea de inovare a companiei. „La Bosch, investitiile completeaza inovatia”. Incepand cu 2026, Bosch intentioneaza sa produca primele cipuri SiC structurate vertical pe placute semiconductoare rentabile de 200 de milimetri.
Transformare in industria mobilitatii: standardizare pentru a promova electromobilitatea
Bosch raspunde transformarii industriei auto prin cea mai mare realiniere a activitatii sale de baza din istoria companiei. Sectorul de activitate integrat Mobilitate a fost lansat de la inceputul anului 2024. Una dintre noutatile sale este responsabilitatea orizontala pentru trei domenii de importanta viitoare: software, semiconductori si calculatoare pentru vehicule. Pe masura ce Bosch se indreapta spre mobilitatea viitorului, intentioneaza sa imbunatateasca modul in care valorifica tehnologiile emergente si consacrate pentru a-si maximiza oportunitatile de afaceri.
De exemplu, s-a inregistrat o crestere a cererii de noi sisteme de franare redundante, care sprijina in special conducerea automatizata si electrificata. Hartung raporteaza ca Bosch vizeaza o crestere anuala de 10 procente pana in 2030. „In general, inregistram o crestere de doua ori mai rapida decat concurenta cu sistemele noastre de franare. De asemenea, ne mentinem vanzarile in ESP, desi volumul pietei de aici este in scadere”. In ceea ce priveste electromobilitatea, Hartung considera ca inca mai exista lucruri de facut, precum remedierea lipsei de statii de incarcare si de autovehicule electrice accesibile in Europa. „China a reusit sa isi creasca exporturile de autovehicule cu 60 de procente anul trecut, o realizare care ar trebui sa ne dea de gandit", a spus el. „Stim ca, clientii nostri chinezi prefera standardizarea in ceea ce priveste solutiile de propulsie electrica - acest lucru genereaza economii de scara pe care noi, in Europa, nu ne putem permite sa le ratam”.
Evolutia afacerii in 2023: crestere puternica in sectoarele de activitate Mobilitate si Tehnologie pentru constructii si energie
In 2023, evolutia vanzarilor in sectoarele de activitate Bosch a prezentat o imagine mixta. Cu 56,3 miliarde de euro in 2023, Mobilitate a ramas sectorul de activitate Bosch cu cele mai mari vanzari. Acesta a obtinut o crestere de 7 procente sau 11 procente ajustat pentru efectele cursului de schimb valutar. „Produsele noastre sunt solicitate, atat in domeniile de activitate traditionale, cat si in cele noi. Acest lucru ne motiveaza sa dezvoltam acest sector, o sarcina care va solicita in continuare foarte mult efort din partea noastra”, a declarat Dr. Markus Forschner, membru al consiliului de administratie si director financiar al Robert Bosch GmbH. Sectorul de activitate Tehnologie industriala a inregistrat vanzari de 7,5 miliarde de euro. Aceasta cifra este cu 8 procente mai mare decat in anul precedent datorita achizitiei HydraForce; ajustata pentru efectele cursului de schimb valutar, aceasta reprezinta o crestere de 10 procente. In sectorul de activitate Bunuri de larg consum, vanzarile s-au ridicat la 19,9 miliarde de euro. „Reticenta puternica a consumatorilor a avut un impact semnificativ asupra afacerilor noastre de scule electrice si electrocasnice”, a declarat Forschner. La 7 procente, vanzarile au scazut fata de anul precedent; ajustate pentru efectele cursului de schimb valutar, aceasta a fost o scadere usoara de 1 procent. Sectorul de activitate Tehnologie pentru constructii si energie a inregistrat o crestere puternica a vanzarilor de 9 procente, pana la 7,6 miliarde de euro. Dupa ajustarea pentru efectele cursului de schimb valutar, aceasta crestere se ridica la 11 procente. „Aici am beneficiat nu numai de cererea mare de tehnologie de incalzire eficienta din punct de vedere energetic si regenerabila, ci si de extinderea activitatii noastre de servicii in cadrul diviziei Bosch Global Service Solutions”, a declarat Forschner.
Evolutia afacerii in 2023: cea mai puternica crestere in Europa si America de Nord
Dezvoltarea vanzarilor regionale la Bosch a prezentat, de asemenea, o imagine mixta. „Europa si America de Nord au inregistrat cea mai puternica crestere nominala”, a declarat Forschner. In Europa, vanzarile au crescut cu 6 procente, ajungand la 46,8 miliarde de euro, o crestere de 8 procente dupa ajustarea efectelor cursului de schimb valutar. In America de Nord, vanzarile au crescut la 15,2 miliarde de euro - o crestere de 4 procente sau 8 procente dupa ajustarea la efectele cursului de schimb valutar. In America de Sud, vanzarile au fost de 1,7 miliarde de euro, in scadere cu 6 procente fata de anul precedent. Cu toate acestea, ajustata pentru efectele cursului de schimb valutar, cresterea s-a ridicat la 4 procente. „Realul brazilian slab a fost un factor decisiv aici”, a explicat Forschner. Vanzarile in Asia-Pacific au urcat usor, cu 1 procent, la 27,9 miliarde de euro sau cu 9 la suta daca sunt ajustate pentru efectele cursului de schimb valutar. „Aceste cifre reflecta evolutia mai slaba din mai multe sectoare ale economiei chineze", a spus Forschner. „Cresterea noastra puternica din India si Japonia a reusit sa compenseze doar partial acest lucru”.
Evolutia numarului de angajati in 2023: ocuparea fortei de munca la un nivel stabil
La 31 decembrie 2023, Grupul Bosch avea aproximativ 427.600 de angajati in intreaga lume. Conform cifrelor preliminare, acest lucru reprezinta aproximativ 7.600 sau cu aproximativ 2 procente mai mult decat in anul precedent. In Germania, numarul de angajati a ramas practic neschimbat la 133.800 de persoane.
Perspective pentru 2024: stimuli slabi de crestere din partea economiei mondiale
Pentru anul in curs, Bosch se asteapta in continuare la o crestere economica globala moderata de 2 pana la 2½ procente. „Conform estimarilor noastre, economia globala nu va incepe sa capete avant pana in 2025”, a declarat Forschner. „Perspectivele in toate sectoarele noastre cheie sunt sumbre”. In industria auto, Bosch se asteapta ca nivelurile de productie din 2024 sa fie similare celor din anul precedent. Compania preconizeaza ca incetinirea economica in domeniul ingineriei mecanice va continua si nu se asteapta ca cererea de bunuri de larg consum sa isi revina pana in 2025. In sectorul energetic, Bosch considera ca dorinta de cumparare a clientilor ramane moderata, in special pe piata cheie din Germania. Motivul este incertitudinea proprietarilor de locuinte cu privire la viitoarele reglementari pentru sistemele de incalzire. Compania nu se bazeaza pe niciun sprijin din partea pietelor nici in anul comercial 2024. „Ne mentinem ferm obiectivul nostru de marja de cel putin 7 procente, chiar daca trebuie sa facem investitii initiale considerabile intr-un mediu economic slab”, a declarat Forschner. De altfel, Bosch isi amana cu unul sau doi ani calendarul anterior pentru atingerea marjei tinta. Compania intentioneaza sa isi intensifice in continuare eforturile de imbunatatire a costurilor si a competitivitatii pentru a reusi sa patrunda cu succes pe pietele viitoare. Forschner a adaugat: „Ne straduim sa gasim un echilibru intre profitabilitate si utilizarea eficienta a resurselor noastre de capital, pe de o parte, si investitiile initiale pentru cresterea viitoare, pe de alta parte”.