RO EN
The cart is empty

BM: Coruptie sistemica la nivelul implementarii proiectelor de infrastructura rutiera

Banca Mondiala (BM) a solicitat masuri radicale din partea autoritatilor tuturor statelor lumii pentru a combate coruptia in sectorul global de constructii de drumuri, propunand si inasprirea legilor ce vizeaza penalizarea licitatiilor trucate, divizarea pietei sau alte forme de comportament coluziv atat in tarile industrializate, cat si in cele in curs de dezvoltare. In raportul emis, recent, de institutia de creditare (intitulat "Curbing Fraud, Corruption and Collusion in the Roads Sector"), reprezentantii BM sunt de parere ca nivelul ridicat al coruptiei in procesele de contractare si subcontractare reprezinta o problema sistemica in multe tari. "Practicile coluzive si coruptia sunt, uneori, adanc inradacinate in procedeele de atribuire a lucrarilor de infrastructura. Masuri intreprinse pe termen scurt, precum verificarea tuturor proceselor incluse de catre un evaluator independent de achizitii publice sau un auditor tehnic, pot reprezenta solutii viabile", se arata in documentul citat. Nici proiectele finantate de Banca Mondiala nu sunt imune la aceste probleme. Potrivit raportului BM, in perioada 2000 - 2010, institutia a alocat fonduri totale de 56 miliarde USD pentru aproximativ 500 de proiecte de constructie sau intretinere a drumurilor, din care pentru aproximativ 25% au fost inregistrate una sau mai multe acuzatii de frauda, coruptie sau practici coluzive.
Recent, biroul de investigatii al bancii (INT) a confirmat existenta a 29 de abateri in cadrul a 25 de proiecte, cele mai frecvente forme fiind reprezentate de intelegeri secrete intre companii in procesele de ofertare sau de fraude in operatiunile de executie a lucrarilor contractate. "Ca urmare a succesului proiectelor de infrastructura sustinute de BM, pericolele de frauda, coruptie si complicitate s-au inmultit in sector, la nivel global. Problema este mult mai costisitoare in ceea ce priveste evolutia economica a tarilor cu economii aflate in curs de dezvoltare", sunt de parere expertii Bancii Mondiale.
Institutia de creditare utilizeaza un tip de contract standard pentru atribuirea lucrarilor de constructii de drumuri. Prin acest document, responsabilitatea pentru prevenirea fraudelor si a coruptiei revine unui inginer consultant, care actioneaza in calitate de «gardian al integritatii proiectului». Cu toate acestea, INT a raportat situatii in care responsabilul a avut o atitudine neglijenta sau chiar indiferenta. De aceea, oficialii BM recomanda mentinerea unui al doilea consultant care sa-l monitorizeze pe primul, insa au subliniat faptul ca nevoia de a actiona in acest fel reprezinta un semn al existentei unei probleme sistemice.
Leonard McCarthy, vicepresedinte al biroului de investigatii din cadrul Bancii Mondiale a precizat ca tarile care au putut sa faca fata pericolelor reprezentate de practicile coluzive s-au confruntat, ulterior, cu carteluri sau cu alte tendinte de coruptie in acest sector. "Este nevoie de vointa politica, de capacitate de informare eficienta si de prevenire a riscurilor, precum si de abilitatea de a detecta infractiunile inca din etapa de licitare", a declarat oficialul BM. Informatii suplimentare, la www.worldbank.org

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter