RO EN
The cart is empty

ANALIZA: Vanzarile de ciment din primul trimestru, afectate de conditiile climatice

Potrivit informatiilor incluse in rapoartele financiare ale celor trei mari producatori de ciment de pe piata locala, vanzarile din trimestrul intai au fost afectate in mod semnificativ de conditiile meteorologice dificile din lunile ianuarie si februarie. Astfel, vanzarile de ciment din Romania ale grupului elevetian Holcim au scazut cu 6,7% din punct de vedere cantitativ in primele trei luni ale anului in curs, in timp ce preturile de comercializare a materialelor s-au redus, in medie, cu 1,6%. Totodata, livrarile de agregate ale firmei s-au diminuat cu 7,5% in intervalul analizat, insa preturile produselor au consemnat o majorare de 4%, fapt ce a compensat, partial, declinul cantitativ al vanzarilor. O raportare pozitiva a fost anuntata de grupul francez Lafarge, ale carui afaceri au inregistrat o usoara crestere din punct de vedere cantitativ (+1,2%) in perioada de referinta, fata de intervalul similar din 2011, in timp ce preturile de comercializare a produselor au sporit cu 1,6%. Astfel, vanzarile de ciment ale companiei au consemnat o majorare trimestriala de 2,8% fata de intervalul ianuarie-martie 2011. Raportul financiar al producatorului german HeidelbergCement nu include nicio referire exacta la vanzarile din Romania, fiind anuntata numai o imbunatatire a activitatii in ultimele luni. In ansamblu, dinamica vanzarilor de ciment din tara noastra a fost, totusi, superioara celei anuntate de grupuri la nivel european, livrarile de ciment de pe continent inregistrand o reducere cantitativa de minimum 10%, specificata atat de Holcim, cat si de Lafarge.
Scadere de peste 35% pe piata cimentului in perioada 2009-2011
In ansamblu, operatorii din industria cimentului estimeaza o scadere de 35% in domeniu in cei aproape trei ani de recesiune, prabusirea sectorului rezidential reprezentand principala cauza a declinului, in timp ce o revenire cu adevarat importanta nu va fi consemnata in urmatorii doi ani. In ansamblu, conform datelor CIROM, de la un volum record de vanzari de 10,8 milioane de tone inregistrate in 2008, in 2011 cantitatea totala de ciment livrata la nivel national s-a situat la circa 7 milioane de tone, in crestere cu aproape 3% fata de nivelul din 2010. Principalele dificultati din domeniu se vor mentine si in perioada urmatoare, printre cele mai grave probleme ramanand accesul dificil la credite. Avand in vedere numarul ridicat de credite neperformante si riscurile la care sunt expuse companiile (cererea scazuta de pe piata, termenele lungi de plata solicitate de stat etc.), bancile sunt, in continuare, reticente in a acorda bani companiilor private, in special pentru sectoarele de constructii si imobiliare. O alta problema este data de cresterea pretului la utilitati si materii prime. Potrivit datelor disponibile, in 2011 pretul energiei electrice a sporit cu 10%, cel al carbunelui si pacurii - cu mai mult de 5%, iar costul motorinei s-a majorat cu 20%. Se estimeaza ca aceste majorari vor continua. Trebuie stiut ca electricitatea si carburantii constituie circa doua treimi din costul de productie a cimentului. Cu toate acestea, preturile materialelor au inregistrat, anul trecut, o diminuare de aproximativ 2%, cauzata cel mai probabil de concurenta dintre cei trei mari producatori locali. Mai mult, noile miscari politice din Romania si situatia zonei euro sunt vazute de manageri ca alte impedimente in calea unei evolutii sustinute a pietei cimentului.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter