RO EN
The cart is empty

SMARTREE: Cum modifica pandemia piata fortei de munca pe termen mediu si lung

Efectele negative ale situatiei de pandemie SARS-CoV-2 in care ne aflam la momentul actual se resimt acut si pe piata fortei de munca. Impactul asupra angajatorilor, implicit asupra angajatilor, este cu atat mai mare cu cat companiile nu au fost pregatite pentru o astfel de criza, neexistand semne sau aspecte din timp care sa ne previna.
Modalitatea de lucru in sistem remote parea acum doua saptamani o solutie temporara dar o data cu noile restrictii de circulatie impuse de Guvern se transforma intr-o realitate palpabila, cel putin pentru urmatoarea perioada.
Dar nu toate activitatile si fluxurile din cadrul unor organizatii pot fi sustinute si realizate de acasa. In acest context, sunt companii nevoite sa-si intrerupa temporar activitatea, cu incadrarea angajatilor in regim de somaj tehnic sau chiar cu restructurarea anumitor pozitii, intr-un cadru legislativ asigurat de stat.
In acelasi timp, companiile care isi pot asigura defasurarea activitatii prin modul de lucu "work from home", dar nu au avut implementata pana acum aceasta procedura, trec printr-o adevarata provocare, incepand de la asigurarea conectivitatii tuturor angajatilor la reteaua interna pana la comunicarea, motivarea si pastrarea angajatilor intr-un ritm de munca eficient. De asemenea, sunt multi angajatori care doresc sa-si pastreze angajatii in aceasta perioada si nu vor sa renunte la ei, mai ales la cei performanti, din punct de vedere profesional. Iau in considerare perioada in care activitatile vor fi reluate complet, si atunci rolul acestor angajati va fi unul important in cresterea productivitatii.
Aceastea sunt efectele imediate, dar le mentionam si pe cele care vor aparea pe termen lung. Stim foarte bine ca ultimii ani au fost unii dificili din punct de vedere al recrutarii, specialistii in HR trecand prin mari provocari profesionale. Deficitul de personal cu care ne-am tot confruntat a cauzat, nu de putine ori, scaderea calitatii candidatilor recrutati, si implicit a performantelor lor profesionale. Fluctuatia de personal din cadrul multor companii a incetinit ritmul de formare personala a angajatilor, existand nevoia permanenta de reluare a cursurilor.
Dar se pare ca lucrurile deja sa se schimbe pe piata fortei de munca. Numarul actual al candidatilor care aplica la anunturile active este unul mai mare, comparativ cu cel de acum doua saptamani. Unul dintre motive poate fi cel de ingrijorare a angajatilor privind stabilitatea locului actual de munca pe care il au.
Trebuie luat in calcul si numarul romanilor care deja au venit in tara si vor veni in perioada imediat urmatoare, mai ales din zonele puternic afectate de pandemie precum Italia sau Spania. Majoritatea celor care se intorc nu mai au un loc de munca in afara tarii, iar in conditiile in care perioada de incertitudine pentru ei, privind optiunea de a pleca din nou din tara, nu va fi una scurta, acestia se vor afla in situatia de a-si cauta un loc de munca in Romania, preponderent in domeniul constructiilor, logisticii sau pe segmentul blue collar.
In general, rolurile par a se schimba putin, iar candidatii sunt cei care fac primul pas si vin in cautarea unor noi provocari, joburi. Pe termen lung ne asteptam si la o crestere a seriozitatii candidatilor din momentul in care aplica si pana se prezinta la interviu, prin scaderea absenteismului la intalnirile programate cu specialistul HR. Dar previzionam si o crestere a responsabilitatii pentru tot ceea ce inseamna asumarea unui loc de munca, din partea candidatului selectat.
In acelasi timp, companiile pot avea ocazia sa selecteze candidatii potriviti profilului recrutat, iar pe termen lung, pot investi constant in formarea lor profesionala, fara a intampina o fluctuatie mare de personal. Incepe o perioada in care ne putem permite actualizarea bazei de date cu noi candidati care pot fi valorosi pentru companie. Pe de alta parte, insa, actuala perioada va flexibiliza raporturile de munca intre angajator si angajat si cel mai probabil, companiile care nu aveau pana in momentul de fata si o politica de work from home vor fi nevoie sa o ia in calcul, chiar si pentru cateva zile pe luna.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter