RO EN
The cart is empty

RANDSTAD: Multe firme nu pot vorbi despre cresterea economica in viitorul apropiat

In 2021, social media a scazut cu peste jumatate fata de 2019, ca instrument utilizat in recrutare. Cele mai multe angajari se vor face pentru departamentele de IT, vanzari si productie.
Aproape 60% din companiile din Romania considera ca, in cursul anului 2021, se vor redresa la nivelul la care se aflau inaintea pandemiei, in vreme ce 46% spun ca nu sunt afectate de criza si functioneaza normal, conform raportului HR Trends 2021. Acesta a fost realizat pe baza unui sondaj desfasurat in perioada Februarie-Martie 2021, la care au raspuns factori de decizie si directori de resurse umane din diverse industrii din tara noastra.
Daca in 2019, 70% din companiile din Romania declarau ca se asteapta la o crestere a vanzarilor, in 2021 doar 25% spun acest lucru, iar procentul celor care se asteapta ca volumul vanzarilor sa scada in acest an este de aproape trei ori mai mare decat cel din 2019. Peste 40% considera incertitudinea economica din tara o amenintare majora pentru afacerea lor. Pierderea cifrei de afaceri si a volumului vanzarilor, recrutarea de personal si posibilele modificari ale reglementarilor in cadrul industriei reprezinta factori de ingrijorare pentru mai mult de un sfert dintre respondenti. Numai 4% afirma ca, in aceste vremuri dificile, se tem de riscul de faliment, iar 2% sunt ingrijorati de faptul ca nu pot onora platile la timp.
Ca masura de redresare a afacerii, 43% din companii au pus in aplicare un plan de restructurare temporara, deja incheiat, tot personalul fiind la acest moment angajat. Pentru a limita raspandirea virusului, mai mult de jumatate dintre organizatiile participante au suspendat toate calatoriile neesentiale legate de munca.
Comparativ cu anul 2019, respondentii sunt mai optimisti in ceea ce priveste capacitatea companiei lor de a atrage talente. Mai mult de o treime noteaza cu 8 din 10 aceasta capacitate si chiar 5% o evalueaza la 10, punctajul maxim. Principalele trei elemente cheie pentru atragerea talentelor de top raman aceleasi fata de 2019, cu o dinamica interesanta: pachetul salarial competitiv ramane element decisiv, cu o scadere insa in pondere, de la 77% la 67%. Securitatea ridicata a locului de munca a crescut de la 47%, la 59%, iar existenta unui plan de cariera, de la 34%, la 45%.
Interviurile online sunt cea mai comuna practica de recrutare in 2021. In ce priveste sursele de recrutare a talentelor, recomandarile raman preferate, iar surpriza vine din partea retelelor sociale, care au scazut mai mult de jumatate ca instrument utilizat in recrutare - de la 45% in 2019, la 21% in 2021. Lipsa de experienta in industria in care activeaza, lipsa calificarii necesare si a competentelor soft sunt cele mai frecvente bariere cu care se confrunta companiile in timpul procesului de recrutare.
Se pare ca pandemia nu a avut o mare influenta asupra salariilor pe care companiile intentioneaza sa le ofere in 2021, 15% dintre respondenti declarand ca le vor creste cu un procent mai mare decat inflatia. 60% dintre respondenti raporteaza ca salariile oferite de companiile lor nu s-au schimbat in timpul pandemiei de coronavirus, in timp ce o treime arata ca acestea au crescut. Un procent mic, de 4% dintre participanti, a raportat reduceri salariale incepand cu luna martie 2020, iar pentru acest an doar 1% se asteapta la acest lucru.
Din punctul de vedere al beneficiilor, comparativ cu anul 2019, numarul companiilor care ofera asigurari medicale si program de lucru flexibil a crescut, cel mai probabil sub influenta efectelor pandemiei.
Tendinte si provocari
84% dintre respondenti se asteapta sa continue masurile pentru a sustine munca la domiciliu, odata ce criza se va incheia. Majoritatea companiilor intervievate considera ca lucrul de acasa este si va ramane o solutie viabila chiar si post-pandemie, iar 71% dintre acestea intentioneaza sa implementeze modele hibride, de lucru la distanta si la birou.
Ca provocari, un numar tot mai mare de companii considera ca le va fi mai dificil decat in trecut sa obtina cresterea performantei si a productivitatii si sa creeze un mediu de lucru flexibil. Mentinerea celor mai buni performeri, atragerea talentelor pentru urmatoarea etapa de crestere si dezvoltarea liderilor talentati sunt o provocare pentru o proportie mai mare de respondenti decat in 2019.
Desi cele mai multe companii nu pot vorbi despre cresterea economica in viitorul apropiat, aproape jumatate dintre acestea vor incepe sa angajeze din nou in urmatoarele 6 luni, iar aproximativ o treime intentioneaza sa mentina numarul de angajati la acelasi nivel pana cand economia si afacerile vor creste. 13% vor aplica masuri pentru a reduce pierderile, mentinand in acelasi timp numarul de angajati si doar 4% dintre companiile participante la studiul HR Trends 2021 intentioneaza sa faca reduceri de personal. Putin peste 5% au in vedere, in urmatoarea jumatate de an, solutii de outsourcing / subcontractare.
Principalele motive pentru care se vor face angajari in acest an sunt rata de migrare a personalului (55%) si extinderea companiei (44%). IT/tehnologie, vanzari si productie reprezinta primele trei departamente unde se vor face angajari in 2021.
Raportul HR Trends 2021 prezinta datele colectate de la un numar de 201 de companii din Romania, care activeaza in diverse industrii, din care 65% sunt multinationale, 25% sunt nationale, iar 11% locale. Organizatiile care angajeaza peste 500 de persoane reprezinta 32 % din esantion. Mai mult de jumatate dintre respondenti lucreaza in departamentul de resurse umane si majoritatea au un rol decizional sau consultativ.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter