RO EN
The cart is empty

PWC: Cum pot beneficia de somaj tehnic salariatii firmelor cuactivitate suspendata

Salariatii companiilor a caror activitate este suspendata, total sau partial, in contextul cresterii numarului de imbolnaviri cu Covid-19, restrictiilor si prelungirii starii de alerta, pot beneficia de somaj tehnic. Guvernul a reintrodus masura somajului tehnic, pana la 31 decembrie 2021, prin OUG nr. 111/2021.
Aceste prevederi sunt aplicate si in cazul suspendarii temporare a contractului individual de munca, din initiativa angajatorului, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2 sau ca urmare a anchetelor epidemiologice. Exceptie fac salariatiii aflati in concediu medical si care primesc indemnizatia de asigurari sociale aferenta.
Cuantumul indemnizatiilor este de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut, prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2021. Pentru a putea acorda astfel de indemnizatii angajatilor, angajatorii depun la agentiile pentru ocuparea fortei de munca, prin posta electronica, o cerere insotita de o declaratie pe propria raspundere si de lista persoanelor ce beneficiaza de indemnizatie. Plata indemnizatiilor se efectueaza din bugetul asigurarilor de somaj catre angajatori in termen de cel mult 15 zile de la depunerea documentelor. Odata primite, angajatorii efectueaza plata indemnizatiilor catre angajati in cel mult 3 zile lucratoare.
Indemnizatia se calculeaza pentru numarul de zile in care activitatea a fost suspendata, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2021 si este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale obligatorii.
Calculul, retinerea si plata impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de catre angajator din indemnizatiile incasate din bugetul asigurarilor pentru somaj. Pentru aceste indemnizatii se mentine exceptarea de la plata contributiei asiguratorie pentru munca a angajatorului.
Angajatii care au incheiate mai multe contracte individuale de munca din care cel putin un contract este activ pe perioadele mentionate mai sus din care obtin venituri la nivelul indemnizatiei nu beneficiaza de indemnizatia pentru somaj tehnic. In cazul in care toate contractele de munca sunt suspendate, angajatii beneficiaza de indemnizatia pentru somaj tehnic aferenta contractului individual de munca cu drepturile salariale cele mai avantajoase.
Daca bugetul angajatorului pentru plata cheltuielilor de personal permite, indemnizatia pentru somaj tehnic poate fi suplimentata de angajator.
Aceasta indemnizatie (de cel mult 75% din castigul salarial mediu brut) se acorda similar si profesionistilor, persoane autorizate, persoanelor fizice care obtin venituri din drepturi de autor sau drepturi conexe. Plata se efectueaza de catre agentiile teritoriale exclusiv in conturile bancare deschise de beneficiarii indemnizatiei, in termen de maximum 30 de zile de la data depunerii prin posta electronica, a cererii, declaratie pe propria raspundere, insotita de documentul care atesta intreruperea temporara a activitatii, total sau partial.
Persoanele fizice care beneficiaza de astfel de indemnizatii suportate din bugetul asigurarilor pentru somaj, respectiv din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, nu pot dispune de suma de pana la 3,5% din impozitul pe venit aferent indemnizatiilor, pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private.
Nu beneficiaza de indemnizatia pentru somaj tehnic salariatii urmatorilor angajatori: institutii si autoritati publice, firme care la data solicitarii indemnizatiei se afla in faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitatile suspendate sau au impuse restrictii din alte motive decat cele generate de raspandirea SARS-CoV-2.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter