RO EN
The cart is empty

IANCU GUDA: Orientare catre leasing de personal si contractare pe baza de proiect

Trenduri pe termen lung si evolutii pe termen scurt
Destul de multe companii se concentreaza doar asupra cresterii veniturilor! Chiar si astazi, daca ma uit in realitatea din mediul de afaceri romanesc, observ ingrijorator de multi manageri care isi propun cresterea cotei de piata, fara sa cuantifice cu atentie riscurile implicate de aceasta strategie. Acestea din urma pot varia de la: acuratetea estimarilor cu privire la evolutia veniturilor (nu se lucreaza pe scenarii de stress); finantarea agresiva a investitiilor necesare (prin contractarea datoriilor pe termen scurt si finantarea unor proiecte de investitii pe termen lung); cresterea necontrolata a cheltuielilor (bugetele de venituri si cheltuieli nu sunt respectate); estimarea superficiala a fluxului de numerar (nu exista scenarii de stres asupra fluctuatiei costului de finantare, neincasarii creantelor sau fluctuatiei veniturilor) cresterea cheltuielilor fixe si, implicit, a rigiditatii companiei. Intr-adevar, este important pentru o companie sa reuseasca sa-si creasca in mod constant veniturile si sa se dezvolte prin inovatie si produse noi, dar nu cu orice cost!
In acest articol mi-am propus sa analizez evolutia veniturilor companiilor active in Romania, prin evidentierea evolutiilor pe termen scurt (dinamica cifrei de afaceri din ultimii doi ani) si a trendurilor pe termen lung (dinamica cifrei de afaceri in ultimul deceniu). Pentru a filtra sectoarele reprezentative, au fost aplicate urmatoarele filtre:
1. Au fost considerate doar sectoarele care au cel putin 100 de companii active si care inregistreaza veniturilor consolidate de cel putin 100 mil. Lei.
2. Au fost eliminate sectoarele unde deviatiile extreme (cresteri / scaderi semnificative) au fost cauzate de iesirea / inmatricularea unor companii importante.
Pe de o parte, intreruperea activitatii unor companii importante poate cauza scaderea veniturilor inregistrate la nivel sectorial, desi firmele ramase raporteaza venituri in crestere (efectul de supravietuire a fost eliminat). Pe de alta parte, inmatricularea unor companii mari (multinationale) care inregistreaza venituri semnificative din primul an poate determina cresterea veniturilor inregistrate la nivel sectorial, desi restul firmelor active rapoarteaza venituri in scadere (efectul de regenerare a fost eliminat).
Analiza trendurilor pe termen lung
Urmatoarele doua tabele surprind primele zece sectoare cu cele mai mari fluctuatii (cresteri / scaderi) ale cifrei de afaceri in ultimul deceniu, prin comparatia veniturilor inregistrate la nivel sectorial in anul 2017 fata de nivelul raportat in anul 2008 (inainte de impactul crizei financiare pe plan local).
In ceea ce priveste sectoarele cu venituri in crestere in ultimul deceniu, se observa urmatoarele:
1. preponderenta companiilor care ofera activitati de comert sau prestari servicii, un singur sector fiind referitor la productie (fabricarea altor echipamente electrice);
2. singurele sectoare care au raportat cresteri ale veniturilor de peste zece ori in ultimul deceniu sunt repararea echipamentelor de comunicatii (+1.197%) si activitati de contractare a personalului (+1001%). Aceste sectoare au fost impulsionate de cresterea echipamentelor de comunicatii mobile (smartphone) si necesitatea companiilor pentru personal flexibil in contextul tensionarii fortei de munca (se lucreaza din ce in ce mai mult pe baza de proiect);
3. unele sectoare care raporteaza cresteri semnificative ale veniturilor inregistreaza in acelasi timp un risc foarte mare din cauza situatiei financiare proaste in contextul supraindatorarii sau pierderilor inregistrate. Spre exemplu, companiile din sectorul de reparare a echipamentelor de comunicatii inregistreaza un nivel al indatorarii de 106%, in timp ce firmele care presteaza activitati de fitness raporteaz pierderi consolidate la nivel sectorial de 5% si o indatorare totala de 123%;
4. companiile care ofera servicii de asistenta stomatologica inregistreaza cel mai bun mix al indicatorilor financiari: triplarea veniturilor in ultimul deceniu, cea mai ridicata profitabilitate (+19%) si un grad de indatorare acceptaabil (68%);
5. comertul online beneficiaza de extinderea infrastructurii de internet si accesul ridicat la telefoane mobile tip smartphone. Astfel, comertul cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi si internet, precum si activitati ale portalurilor web raporteaza cresteri semnificative ale veniturilor;
6. imbatranirea populatiei favorizeaza cresterea veniturilor companiilor care ofera servicii de asistenta spitaliceasca (ex: azil / camine pentru ingrijirea batranilor) sau stomatologice (problemele cu dantura care apar cu prepondenta la persoanele cu varsta inaintata);
7. nu toate sectoarele care inregistreaza cresteri semnificative ale veniturilor in ultimul deceniu inregistreaza si o dinamica accelerata in ultimii doi ani. Spre exemplu, repararea echipamentelor de comunicatii (-6%), activitati ale centrelor de fitness (-4%) si activitati ale portalurilor web (-15%) inregistreaza scaderi ale cifrei de afaceri in anul 2017 comparativ cu anul anterior.
In ceea ce priveste sectoarele cu venituri in scadere in ultimul deceniu, se observa urmatoarele:
1. desi sectorul constructiilor de cladiri rezidentiale inregistreaza o crestere semnificativa in ultima perioada, activitatile conexe constructiilor in general raporteaza venituri inferioare comparativ cu anul 2008 (inainte de impactul crizei financiare), respectiv: lucrari de demolare a constructiilor (-68%), fabricarea betonului (-46%), lucrari de constructii ale drumurilor si autostrazilor (-43%) si activitati de arhitectura (-39%);
2. extinderea marilor supermarketuri si lanturi internationale de retail au lovit in comertul cu amanuntul traditional (prin standuri, chioscuri sau pietele clasice) iar cultivarea de pomi fructiferi (venituri cu scadere de 68% in ultimul deceniu) a fost afectata negativ de cresterea importurilor de fructe crescute in mod accelerat pentru maximizarea profiturilor;
3. in contextul dezvoltarii segmentului online si vitezei foarte bune de acces la internet, sectoare precum editarea ziarelor (-66%), revistelor si periodicelor (-59%) si activitati fotografice (-59%) inregistreaza scaderi semnificative ale veniturilor in ultimul deceniu
Analiza evolutiilor pe termen scurt
Urmatoarele doua tabele surprind primele zece sectoare cu cele mai mari fluctuatii (cresteri / scaderi) ale cifrei de afaceri in anul 2017 prin comparatie cu anul anterior. Se observa urmatoarele evolutii distincte pe termen scurt prin comparatie cu trendurile analizate anterior pe termen lung:
1. sectoarele cu cele mai mari cresteri pe termen scurt se regasesc printre activitati de comert si diferite servicii. Aceasta evolutia reflecta modelul economic bazat pe consum si servicii secundare care nu au legatura in mod direct cu activitatea de productie (unde marja de profit este cea mai mare). Efectele negative se reflecta in valoarea adaugata scazuta a mediului de afaceri activ in Romania;
2. in ultimul an se observa cresteri semnificative ale veniturilor in comertul cu amanuntul al ceasurilor si bijuteriilor, dezvoltarea (promovarea) imobiliara precum si activitati recreative si distractive;
3. trei din cele zece sectoare care inregistreaza cele mai mari scaderi ale veniturilor sunt referitoare la industria textilelor pe intreg lantul (productie, distributie, retail), care este practic ingenuncheata din cauza majorarii salariului minim pe economie, cheltuielilor ridicate de transport si majorarii costurilor de finantare.
4. in lipsa proiectelor publice de investitii in infrastructura, sectorul lucrarilor de constructii a drumurilor si autostrazilor inregistreaza o scadere a veniturilor cu 16% in ultimul an, respectiv 43% in ultimul deceniu;
Incercand sa concluzionez evolutia veniturilor companiilor active in Romania pe termen lung (ultimul deceniu) si termen scurt (ultimii doi ani), observ urmatoarele zece aspecte:
1. Preponderenta activitatilor de comert orientat catre consum si diverse servicii cu valoarea adaugata in economie (ceea ce explica competitivitatea scazuta a firmelor noastre);
2. Dezvoltarea comertului online si extinderea echipamentelor de comunicatii (telefoanele mobile tip smartphone), ceea ce loveste puternic industria presei scrise;
3. Probleme demografice prin imbatranirea populatiei care ofera oportunitati de crestere profitabila unor sectoare de asistenta spitaliceasca (azile de batrani) sau servicii stomatologice;
4. Probleme generalizare (pe termen lung si pe termen scurt) in sectorul constructiilor de drumuri si autostrazi, cu impact negativ asupra sectoarelor conexe (fabricarea betonului), din cauza investitiilor publice in infrastructura care sunt la minimul ultimului deceniu ca si procent in PIB;
5. Ingenuncherea industriei de textile pe intreg lantul (productie, distributie, retail), care este distrusa de majorarea salariului minim pe economie, a cheltuielilor ridicate de transport si costurilor de finantare;
6. Inlocuirea graduala a comertului traditional (prin standuri, chioscuri sau pietele clasice) in contextul extinderii marilor supermarketuri si lanturi internationale de retail care se orienteaza catre importuri de produse alimentare pentru satisfacerea consumului supradimensionat;
7. Perioada de crestere economica peste potential (in special anul 2017) este insotita de cresteri semnificative ale veniturilor din comertul cu amanuntul al ceasurilor si bijuteriilor, dezvoltarea (promovarea) imobiliara precum si activitati recreative si distractive;
8. Exista sectoare unde cresterea veniturilor este realizata oportunist, pentru fructificarea oportunitatilor pe termen scurt si captarea cresterii consumului, dar fara sa aibe o viziune strategica pe termen lung;
9. Companiile sunt mai deschise la externalizarea serviciilor suport sau care nu au legatura directa cu activitatea de baza (ex: call center);
10. In contextul tensionarii fortei de munca si majorarii cheltuielilor cu salarii, companiile prefera forta de munca flexibila prin externalizare (leasing de personal) si contractare pe baza de proiect.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter