RO EN
The cart is empty

GUVERNUL anunta masuri pentru revenirea din somaj tehnic, pentru companii

Guvernul a aprobat o serie de masuri active destinate angajatilor si angajatorilor in vederea sustinerii acestora pentru reluarea raporturilor de munca. Astfel, Executivul a stabilit ca angajatii care au beneficiat de somaj tehnic in contextul pandemiei de SARS-COV-2 si carora le sunt mentinute raporturile de munca ulterior reluarii activitatii de catre angajatori, beneficiaza, pentru o perioada de trei luni, prin intermediul angajatorului, de plata a 41,5% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.
Pentru a beneficia de aceasta masura, angajatorii au obligatia de a mentine raporturile de munca ale salariatilor pana la 31 decembrie 2020, cu exceptia lucratorilor sezonieri si a situatiei in care incetarea contractului individual de munca intervine din motive neimputabile angajatorului. Mai mult, masura se aplica numai in cazul persoanelor care au avut o durata a suspendarii a contractului individual de munca de minimum 15 zile in perioada starii de urgenta sau de alerta.
De prevederile noului act normativ beneficiaza si persoanele care au conventii individuale de munca incheiate in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Angajatorii care au mai multe obiecte de activitate, dintre care cel putin unul se afla sub incidenta restrictiilor stabilite de autoritatile competente, pot opta fie pentru aplicarea masurii de sustinere a salariilor, fie pentru continuarea platii somajului tehnic de la data de 1 iunie 2020, pana la ridicarea acestor restrictii.
Pentru decontarea de la bugetul asigurarilor pentru somaj a cotei de 41,5% din salariu, angajatorii suporta contravaloarea salariilor angajatilor care beneficiaza de masura si ulterior, dupa data de 25 a lunii urmatoare, depun, prin mijloace electronice, la agentiile teritoriale pentru ocuparea fortei de munca, o cerere insotita de o declaratie pe propria raspundere si de lista persoanelor care beneficiaza de sprijin. Modelul documentelor va fi aprobat prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, in termen de 5 zile de la intrarea in vigoare a ordonantei de urgenta aprobate.
econtarea sumelor acordate se face in cel mult 10 zile de la depunerea documentelor, prin virament in conturile deschise de angajatori la bancile comerciale, si numai dupa verificarea indeplinirii obligatiilor declarative si de plata aferente salariilor pentru care se suporta cota de 41,5%.
 
Executivul a mai decis, de asemenea, sa stimuleze incadrarea in munca a persoanelor in varsta de peste 50 de ani ale caror raporturi de munca au incetat din motive neimputabile lor in perioada starii de urgenta sau de alerta si care sunt inregistrati ca someri in evidenta agentiilor teritoriale pentru ocuparea fortei de munca. Astfel, pentru fiecare persoana din aceasta categorie, angajata pe perioada nedeterminata si cu norma intreaga in perioada 1 iunie - 31 decembrie 2020, angajatorii primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, 50% din salariul angajatului, dar nu mai mult de 2.500 de lei.
Guvernul a mai decis ca de aceeasi facilitate vor beneficia si angajatorii care incadreaza in munca, pana la sfarsitul anului, pe perioada nedeterminata, cu norma intreaga, tineri cu varsta intre 16 si 29 de ani.
Masura de sprijin mentionata se aplica, in aceleasi conditii, si in cazul incadrarii in munca a cetatenilor romani carora le-au incetat raporturile de munca cu angajatorii straini aflate in derulare pe teritoriul altor state, din motive neimputabile, prin concediere.
 
Angajatorii care vor opta pentru sprijin in vederea incadrarii in munca din categoriile mai sus-mentionate vor fi obligati sa mentina raporturile de munca pentru o perioada de inca 12 luni de la implinirea celor 12 luni pentru care se asigura sprijin.
Angajatorii care inceteaza raporturile de munca ale salariatilor, anterior perioadelor pentru care sunt obligati sa le mentina, vor restitui agentiilor pentru ocuparea fortei de munca, in totalitate, sumele incasate pentru fiecare persoana pentru care a incetat raportul de munca, plus dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei in vigoare la data incetarii raporturilor de munca.
 
Banii se acorda din bugetul asigurarilor pentru somaj, la cererea angajatorilor, depusa, prin mijloace electronice, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca in raza carora acestia au sediul social. Procedura de acordare a sumelor se stabileste prin ordin al presedintelui ANOFM.
Cheltuielile efectuate din bugetul asigurarilor pentru somaj se vor acoperi din fonduri europene, in limita sumelor alocate si in conformitate cu prevederile si regulile aplicabile de acordare a finantarii, prin Ministerul Fondurilor Europene.
Angajatii din institutii si autoritati publice si salariatii din companiile care la data solicitarii acestor sume se afla in faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitatile suspendate sau restrictii asupra acestora din alte motive decat cele generate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, nu vor beneficia de masurile de sprijin aprobate.
 
Actul normativ aprobat de Guvern mai stabileste ca pentru domeniile de activitate in care se mentin restrictii pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de Covid-19, acordarea indemnizatiilor de somaj tehnic se prelungeste de la data de 1 iunie 2020, fara intrerupere, pana la ridicarea restrictiilor.
Prin adoptarea acestor masuri de sprijin, Guvernul are in vedere consolidarea pietei muncii, concomitent cu prevenirea cresterii ratei somajului la nivel national si asigurarea unei surse de venit salariatilor, contribuind astfel la reducerea efectelor sociale negative determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2.
In cele doua luni de stare de urgenta, masurile adoptate in beneficiul angajatilor si angajatorilor au avut un impact direct asupra a 1.118.865 de angajati, care au beneficiat de indemnizatia de somaj tehnic, acordata la solicitarea a 129.149 de angajatori.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter