RO EN
The cart is empty

FRAMES: Tinerii intampina dificultati in gasirea unui loc de munca dupa absolvire

In plina pandemie, tinerilor le este tot mai greu sa isi gaseasca un loc de munca. Transformarile semnificative prin care trece economia, scaderea cererii in piata HR si lipsa unei perspective afecteaza puternic generatia abia iesita de pe bancile scolii. Potrivit unui barometru realizat de Frames, la comanda Best Smart Consulting, 8 din 10 tineri spun ca absolvirea scolii nu este de ajuns ca sa isi gaseasca un loc de munca.
Scoala romaneasca scoate someri cu diploma, pe banda rulanta. O realitate cruda, care afecteaza sute de mii de tineri.
Daca inainte de criza Covid, multi dintre ei, dupa ce terminau scoala, isi gaseau rapid un prim loc de munca in special in horeca, servicii, constructii, retail, participau la stagii de pregatire in companii sau porneau pe calea antreprenoriatului, in prezent oportunitatile in marea lor majoritate au disparut, iar optiunile de angajare le poti numara pe degete.
Potrivit rezultatelor barometrului "Tinerii si locurile de munca. Ce isi doresc, unde vor sa lucreze", 78,9% dintre respondenti sunt in cautarea unui loc de munca sigur, cu contract de munca pe durata nedeterminata si numai 16% mai sunt dispusi sa lucreze pe forme de colaborare, care sa le permita optiuni multiple.
Mai mult chiar, 52,6% dintre ei isi doresc un job de birou, la care sa mearga in fiecare zi, in timp ce numai 14,5% si-ar dori un loc in care sa aiba munca de teren.
"Surprinzator este faptul ca doar 32,9% dintre cei chestionati isi doresc un job la distanta, altfel spus sa lucreze de acasa. Acest lucru arata ca, dupa restrictiile din 2020, tinerii isi doresc tot mai mult un loc de munca in care sa interactioneze cu colegii. Sunt dornici sa iasa din casa", afirma Ligia Neacsu, managerul Best Smart Consulting.
 
Scoala nu este de ajuns
Ca sa isi gaseasca un loc de munca, scoala nu mai e de ajuns, este concluzia a 80,3% dintre cei chestionati. 77,6% considera ca, pentru a reusi sa isi gaseasca un job mai bun, au nevoie de un training, de un curs de specializare.
46,1% considera ca cea mai buna forma de pregatire este una mixta (online/ offline), 39,5% ar participa la un training in mediul virtual si numai 14,5% ar urma un curs de pregatire clasic, intr-o sala de curs.
Intrebati in ce domeniu si-ar dori sa lucreze, multi dintre tineri au mentionat, printre altele, domeniile marketing (8,9%), evenimente (8,3%), vanzari (6,5%), turism (6,5%), IT (6%), administratie (6%), cultural (6%).
"Interesant este ca, spre deosebire de anii trecuti, a scazut interesul pentru jurnalism (1,2%) si imobiliare (2,4%), doua dintre domeniile preferate de tineri in perioada anterioara crizei. In schimb, a crescut semnificativ dorinta de a lucra in antreprenoriat (13,7%), un semn ca, la nivel declarativ, multi tineri au idei si vor sa dezvolte afaceri, si in zona de social media - influencer/ blogger/ vlogger (7,7%), un fenomen care atrage tot mai multi tineri din Romania", afirma Adrian Negrescu, managerul Frames.
 
Ce salarii vor tinerii
Barometrul mai arata un lucru interesant. Faptul ca tinerii sunt constienti de ce au nevoie pentru a lucra in domeniile respective.
Cei mai multi dintre ei (42,3%) afirma ca, pentru a-si schimba jobul, trebuie sa aiba in primul rand cunostintele necesare si sa urmeze cursuri de specialitate.
Intrebati ce le lipseste sa lucreze acolo unde isi doresc, dincolo de cunostintele necesare, 16,5% au mentionat problemele financiare, 6,2% vointa, 1% situatia familiala in timp ce 34% au bifat raspunsul "alt motiv".
Interesant este si faptul ca tinerii se dovedesc a fi realisti in privinta salariului pe care pot sa il primeasca, avand in vedere nivelul de pregatire.
Cei mai multi dintre respondenti (39,5%) se asteapta la un salariu intre 2.500 si 3.500 de lei, 27,6% si-ar dori un salariu intre 3.500 si 4.500 lei si numai 15,8% se asteapta la un salariu peste acest nivel.
17,1% dintre respondenti s-au declarat dispusi sa lucreze pe un nivel salarial minim, intre 1.500 si 2.500 lei.
"Asteptarile salariale, opiniile privind educatia si pregatirea pentru job, optiunile privind domeniul in care si-ar dori sa lucreze, toate aceste elemente arata ca tinerii din 2021 sunt mult mai pregatiti pentru realitate decat in trecut. Sunt mai maturi, mai constienti de ceea ce reprezinta, si isi doresc siguranta si perspectiva. O generatie dispusa sa se specializeze, sa urmeze cursuri de pregatire, sa se perfectioneze. O raza de speranta, in conditiile in care Romania se afla pe ultimul loc in Uniunea Europeana in privinta participarii angajatilor la cursurile de educatie si training", a declarat Ligia Neacsu, managerul Best Smart Consulting.
Potrivit datelor de la Eurostat, numai 1,6% dintre angajatii din Romania au urmat astfel de forme de formare profesionala, in 2019. Spre comparatie, in Suedia, procentul este de 37%, in Elvetia de 39,4%, iar media Uniunii Europene este de 14,8%.
In Bulgaria, procentul angajatilor care au urmat cursuri de pregatire a fost de 2,3%, in Polonia de 7,7%, iar in Ungaria de 7,3%.
O alta statistica interesanta arata ca nici macar atunci cand au nevoie de un loc de munca, romanii nu se grabesc sa urmeze cursuri de formare profesionala.
Numai 3,4% dintre someri au urmat forme de pregatire profesionala, un nivel similar cu cel din Ungaria (3,4%), dar cu mult sub cel din Polonia (8,2%). Spre comparatie, 57,5% dintre suedezi s-au pregatit, in 2019, pentru a-si gasi un loc de munca. Media UE este de 14,8%.
***
Barometrul "Tinerii si locurile de munca. Ce isi doresc, unde vor sa lucreze" a fost realizat de compania de consultanta Frames, la comanda Best Smart Consulting, in perioada 25 ianuarie - 1 februarie 2021. Esantionul a numarat peste 250 de tineri cu varste cuprinse intre 18 si 26 de ani.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter