RO EN
The cart is empty

UTILBEN: Tier 5 la utilaje ar putea fi implementat cel mai devreme in anul 2025

Protectia mediului si viitorul acestei planete sunt doua teme care se afla pe ordinea de zi a guvernelor de pretutindeni. Ca urmare, legislatia in acest sector este tot mai stricta, iar fabricantii de utilaje sunt tot mai presati sa gaseasca rapid solutii la problema poluarii.
Pana nu demult, actorii din industrie erau obisnuiti sa aduca imbunatatiri motoarelor diesel o data la 4-5 ani, prin care reduceau noxele poluante emise de acestea. Astfel, situatia era tinuta sub control si toata lumea era multumita. In Europa, apogeul a fost atins in anul 2019, odata cu implementarea reglementarilor Stage V, cele mai stricte din istorie.
In Statele Unite ale Americii, normele Tier 4 au fost introduse treptat, intre anii 2011 si 2015. Deci, americanii au luat-o usor si mentin aceste reglementari pana astazi. Despre Tier 5, se vorbeste ca va fi implementat in 2025, poate chiar mai tarziu. Ce ar mai fi de spus despre China? Asiaticii au impus norma de poluare Stage IV de-abia anul trecut.
De ce, va intrebati? Pentru ca acolo accentul cade pe productie, pe crestere economica si pe dezvoltarea infrastructurii. Chinezii sunt oameni pragmatici si isi vad interesul financiar. Totusi, pentru clientii lor din Europa, asiaticii produc utilaje Stage V. In fond, fiecare stat autonom, care nu face parte din Uniunea Europeana, de exemplu, este liber sa decida asupra propriei legislatii privind poluarea.
 
Utilajele electrice si alimentate cu hidrogen
Asa cum bine stim, dupa usa, stau la panda utilajele electrice. Daca ne luam dupa tendinte, acesta pare sa fie viitorul industriei. Fiecare producator incearca sa creeze baterii cu o autonomie cat mai mare si cauta solutii prin care utilajele electrice sa depaseasca barierele din mintea cumparatorului. Ce ma fac daca raman fara baterie in timp ce lucrez la un proiect urgent? Cate ore tine bateria? Are un utilaj electric aceeasi putere ca unul diesel?
Deocamdata, comportamentul de cumparare al oamenilor din industrie tine de zona geografica, de cultura, de deschiderea catre nou si de puterea de cumparare. Desigur, trebuie depasite mai multe blocaje mentale pentru a renunta la clasica motorizare diesel si pentru a face pasul catre electricitate. Aici, intra in joc puterea obisnuintei si rezistenta la nou. De ce sa schimb ceva care imi place si care imi este familiar?
Pentru ca schimbarea adevarata se petrece in afara zonei de confort. Si trebuie sa mergem mai departe de obisnuinta si interese personale daca vrem o lume mai buna si o societate mai sanatoasa. Pentru ca, sa nu uitam, oamenii sunt principalele victime ale poluarii. Specialistii estimeaza ca 7 milioane de persoane mor in fiecare an din cauza poluarii.
Sa nu uitam ca avem mai multe alternative la motoarele diesel. Pe langa electrificarea utilajelor, a intrat in scena alimentarea cu hidrogen, un combustibil care le da speranta ecologistilor de pretutindeni. Dar asta nu inseamna ca motorul diesel este pe moarte si ca nu mai este loc de imbunatatiri in acest sector. Dimpotriva. Motorizarea diesel evolueaza si sistemele de tratare a noxelor isi fac treaba.
Tehnologia avanseaza rapid si ne ofera solutii pe mai multe paliere, fara sa fie nevoie sa fim de o parte a baricadei sau de cealalta. Daca luam in calcul ca diferenta dintre Tier 3 si Tier 4 este o reducere de 90% a gradului de poluare, poate nu va mai fi nevoie sa eradicam motoarele diesel, ci doar sa le facem mai prietenoase cu mediul inconjurator.
 
Utilajele diesel devin mai prietenoase cu mediul
In ceea ce priveste motoarele diesel, nu trebuie sa le cantam prohodul inca. Standardele de poluare Tier 4 si Stage V limiteaza eliminarea de noxe in atmosfera, iar avansul tehnologic poate produce rezultate uimitoare in acest sector, astfel incat sa nu mai fie imperios sa trecem la surse alternative de alimentare. Cu electricitate sau hidrogen.
Dar este nevoie ca proprietarii de utilaje sa fie incurajati si stimulati sa foloseasca ultimele motorizari diesel. Asta, ca sa dea utilajele vechi pe unele noi-noute. Ceea ce, pentru multi, se traduce intr-o cheltuiala pe care nu si-o pot permite. Aici, exista mai multe solutii. Prima, ar fi ca autoritatile sa le acorde fonduri celor care vor sa isi schimbe utilajele si sa ii ajute, astfel, sa depaseasca blocajul financiar.
O alta varianta este constrangerea. Mai exact, inasprirea legislatiei, astfel incat echipamentele vechi, ce polueaza peste limitele admise, sa fie interzise. Un exemplu in acest sens este Regatul Unit, unde, in anumite zone, utilajele care nu respecta normele de poluare aflate in vigoare nu au acces. Cheia poate fi si la contractori, care pot acorda o lucrare de constructii doar in anumite conditii.
Una dintre aceste conditii poate sa fie ca echipamentele de pe santier sa fie toate Stage V sau electrice. Astfel, cei care au utilaje noi vor avea doar de castigat, iar, cu timpul, actorii din industrie se vor alinia la acest mod de lucru. Autoritatile din intreaga lume promit ca vor veni cu reguli si mai stricte in ceea ce priveste poluarea, insa nimic nu este batut in cuie inca.
Ce stim, deocamdata, face referire doar la autoturisme. Norma de poluare Euro 7 va fi implementata in anul 2027, la pachet cu noi restrictii pentru masinile vechi si foarte vechi, adica cele care emit cele mai multe noxe. Gura lumii spune ca reglementarile Tier 5 in America si Stage VI in Europa vor intra in vigoare inainte de 2030, insa asta ramane de vazut.
 
Oamenii nu mai au rabdare si vor o schimbare
Traim vremuri tulburi, unde vedem oameni la televizor cum se lipesc de asfalt pe strazi, blocheaza drumuri publice sau stropesc cu vopsea opere de arta, doar pentru a atrage atentia asupra incalzirii globale. De acord, sunt moduri extreme si absurde de a protesta, insa ce reflecta acest comportament este ca unii oameni au ajuns la capatul rabdarii si nu mai au incredere in autoritati.
Este un fapt binecunoscut ca mai toate guvernele lumii pun castigul financiar la loc de cinste si ca isi apleaca des urechea la ce le dicteaza marii industriasi. Iar profitul nu se face din schimbare, ci din eternul petrol si din fabricarea de motoare diesel pe banda rulanta. Poate acesta este unul dintre motivele pentru care sustenabilitatea planetei este importanta doar la nivel declarativ, si mai putin la nivel de fapte.
Spuneam si mai devreme, oamenilor le lipseste motivatia. De ce sa investesc intr-o flota de utilaje electrice sau alimentate cu hidrogen, daca utilajele mele diesel isi fac inca bine treaba si si-o fac la costuri mai reduse? Fara stimulente din partea autoritatilor, schimbarea este departe de a se produce. Oamenii din industrie au nevoie de un imbold pentru a investi in noi tehnologii si putini o pot face nesustinuti.
Din pacate, legislatia privind poluarea cauzata de industrie depinde si de zona. Nu exista o lege universala pentru toata planeta, iar aceasta lipsa de coerenta nu poate produce rezultate notabile. Degeaba intreaga Europa trece la utilaje cu zero emisii poluante, daca India are preponderent utilaje Stage III, sa spunem.
In concluzie, decidentii din industrie au de ales intre a eficientiza motoarele diesel pana la nivelul in care acestea vor deveni minim poluante sau de a face trecerea in barca electricitatii si a hidrogenului. Sau, de ce nu, de a cauta noi alternative. In orice caz, singura optiune este sa punem punct poluarii si sa o facem cat mai repede!
 
*** Articol publicat de specialistii de la UTILBEN, companie furnizoare de utilaje si echipamente pentru constructii.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter