Una dintre directiile strategice ale Lindab Romania este orientarea catre retentia fortei de munca, in contextul situatiei dificile cu care se confrunta intregul sector al constructiilor din acest punct de vedere. Parte a producatorului suedez de acoperisuri metalice, solutii pentru hale metalice si ventilatii Lindab, compania implementeaza la nivel local politica grupului de dezvoltare a angajatilor, prin asigurarea accesului acestora la programe interne de wellbeing, training-uri si beneficii pe termen mediu si lung. De asemenea, Lindab Romania investeste in dezvoltarea si diversificarea productiei la fabrica din Stefanestii de Jos, investitiile din 2019 urmand a se regasi in rezultatele din 2020. Compania a incheiat anul 2018 cu o cifra de afaceri de 16,5 milioane de euro.
Interviu cu Andei Sulyok (52 de ani), directorul general al Lindab Romania si manager cu o experienta de 25 de ani pe piata invelitorilor metalice.
- Cum va aliniati noilor trenduri globale din constructii?
- Trendurile in constructii in Romania le urmeaza pe cele globale. In Romania, adaptam actiuni si instrumente pe care le avem implementate la nivel de grup la strategia locala, astfel incat sa ramanem in tendinte. De exemplu, in domeniul HVAC investim intr-o tehnologie unica ce foloseste ultrasunetele pentru a masura debitul de aer si temperatura, cu pierdere de presiune zero. O alta tendinta din domeniul tehnologiei, in care facem pasi inainte, este Building Information Modelling, cunoscuta sub acronimul BIM, care ajuta la realizarea unor proiecte mai bune si simplifica munca specialistilor in domeniu. O provocare majora pe care o au toti jucatorii din piata este si cresterea costurilor cu materia prima. Lindab face toate eforturile sa o tina sub control si sa nu transfere impactul acesteia catre clienti.
- Ce solutii aveti la aceasta problema a fortei de munca?
- Pentru contracararea deficitului de forta de munca necalificata consideram oportune parteneriatele cu scolile de meserii si proiectele de invatamant dual, care se promoveaza in ultima vreme, indeosebi pentru companiile care se extind si au rulaj serios de personal. Experienta ultimilor doi ani de discutii in vederea recrutarii de personal din noua generatie ne indreptateste sa spunem ca, de cele mai multe ori, asteptarile candidatilor depasesc oferta angajatorilor si sunt coroborate cu lipsa de responsabilitate si angajament din partea potentialilor candidati. In domeniul productiei, in special pe segmentul HVAC, cu siguranta cresterea gradului de tehnologizare si digitalizare al activitatii ar atrage noua generatie.
Gradul de dezvoltare a companiilor de constructii din Romania este direct influentat de forta de munca redusa numeric, de care se loveste in toate domeniile, fie ca vorbim de specialisti sau de personal necalificat. Un efect negativ real il resimtim si la Lindab, unde Departamentul de Resurse Umane are continuu pozitii deschise. Concomitent, ne fidelizam actualii angajati si cautam parteneriate cu scolile de meserii din Romania, indeosebi pentru pozitiile din productie si depozit.
- Ce impact credeti ca vor avea noile regulamente europene asupra mediului construit din Romania?
- In contextul regulamentului european EPBD 2030, am investit in dezvoltarea Lindab Inside, un sistem de ventilatie rezidentiala, care functioneaza centralizat si asigura permanent aportul de aer proaspat, creand un climat interior placut si curat. Fiecare componenta a acestui sistem are un rol bine definit: schimbatorul de caldura in placi recupereaza caldura din aerul evacuat si economiseste energie, centrala recupereaza 90% din energia din interior, filtrele pastreaza polenul, umezeala, mucegaiul, praful si condensul in afara casei. Ventilatia rezidentiala de la Lindab este silentioasa si usor de intretinut.
- Cum au evoluat vanzarile companiei, in prima jumatate a anului?
- In domeniul rezidential, eforturile constante de educarea a clientului final asupra produselor si serviciilor de calitate isi arata efectele in vanzarile de sisteme de acoperisuri Lindab. Mai mult decat in perioada similara a anului 2018, in primele sase luni din 2019 vanzarea consultativa a reprezentantilor de vanzari Lindab aduce plus valoare si cantareste mult in decizia de alegerea a unui brand serios de acoperisuri din partea clientilor. Orientati fiind spre simplificarea vietii clientilor, am introdus ca beneficiu suplimentar posibilitatea de achizitie in rate a acoperisului, inclusiv serviciile de montaj. Ne dorim, astfel, sa ajutam clientii care nu au posibilitati financiare pe masura investitiei, insa ne adresam si celor care aleg sa plateasca in rate acoperisul, iar cu suma de buget pe care o au la dispozitie sa acopere alte nevoi legate de casa.
In domeniul HVAC, in primele sase luni ale anului 2019, vanzarile au fost la acelasi nivel cu cele din 2018. Investitorii sunt mult mai atenti in aceasta perioada si nu actioneaza sub impuls, iar proiectele sunt usor intarziate. Motoarele pietei sunt multinationalele care dezvolta, in continuare, proiectele existente, fondurile de investitii atrase tot mai mult de zona de comercial si de piata de consum din Romania si, bineinteles, antreprenorii locali, care joaca un rol tot mai important in ultimii ani pe piata constructiilor.
Segmentul de hale metalice a inregistrare o scadere in vanzari din cauza lipsei finantarii, a procesului greoi de obtinere a avizelor si autorizatiilor de constructii si a lipsei fortei de munca din domeniul constructiilor. Sansele sa resimtim un inceput de criza pe final de an 2019 sunt 50%-50%. Motoarele business-ului de hale metalice ar putea fi reprezentate de comertul alimentar si non-alimentar, mai exact de nevoia de depozitare si desfacere a jucatorilor din acest domeniu.