RO EN
The cart is empty

Ritmul de crestere a comertului electronic se va reduce in urmatorii 5 ani

Ritmul de crestere a comertului electronic atins in pandemie se va reduce in urmatorii 5 ani, dar se vor inregistra in continuare rate pozitive anuale, evaluate la peste 10%, conform Raportului "Evolutia concurentei in sectoare cheie", realizat de Consiliul Concurentei.
Referitor la asteptarile privind structura viitoare a pietei, un scenariu plauzibil invocat de respondentii chestionarului transmis de Consiliul Concurentei este consolidarea pietei de servicii de procesare online din Romania, prin achizitia jucatorilor cu pondere redusa in volumul total procesat.
"Trebuie, insa, tinut cont de faptul ca Europa este puternic expusa razboiului din Ucraina, care are deja un impact major asupra pietelor, atat la nivel european, cat si global, cu consecinte asupra economiei si, implicit, asupra comertului electronic si a activitatii de procesare a platilor online. Desi oficial nu suntem inca in recesiune, previziunile pentru acest an arata un declin al economiei. Inflatia din Romania a atins in luna septembrie cel mai inalt nivel din ultimii 19 ani (rata anuala de 15,9%), afectand deja puterea de cumparare a romanilor si cu impact asupra cererii de bunuri si servicii, in general", se mentioneaza in raport.
Astfel, desi datele din 2022 arata o stabilizare a ritmului de crestere a comertului electronic, in jurul valorii de 10%, in acest context economic incert, previziunile de mentinere a cresterii par greu de atins. Acest fapt va incetini ritmul de crestere al valorii tranzactiilor online, cu impact asupra evolutiei activitatii de procesarea platilor online.
"Cu toate acestea, ponderea scazuta a consumatorilor romani ce achizitioneaza produse/servicii online ne arata potentialul considerabil de dezvoltare al segmentului de piata a procesarilor de plati online, inca permisiv si atractiv, atat pentru jucatorii locali, cat si pentru cei internationali", semnaleaza sursa citata.
Conform raspunsurilor primite la chestionarul transmis de Consiliul Concurentei, pandemia de COVID-19 a generat o crestere semnificativa a comertului electronic, ceea ce a condus la efectul scontat de dezvoltare a segmentului de procesare a platilor online.
Au fost identificate 22 de entitati active pe segmentul de piata al procesarilor de plati online din Romania, dintre care cinci sunt procesatori straini care au decis sa presteze servicii de procesare a platilor online si in Romania. Dintre cei 22 de facilitatori de plati activi pe piata romaneasca, 77% sunt autorizati ca institutii de plata si detin licenta de acceptare la plata cu cardul de la organizatiile de plata. Cei mai cunoscuti dintre acestia sunt: Netopia, Plati Online, EuPlatesc, PayU, MobilPay, LibraPay.
Din informatiile disponibile, in ultimii 5 ani (2018-2022), procentul de intrari pe piata a fost de 22%, neinregistrandu-se, in schimb, nicio iesire, evolutie ce intareste caracterul dinamic si de crestere al acestei piete.
Estimarea GPeC (Gala Premiilor eCommerce - n. r.) pentru anul 2022, de crestere usoara, cu 10% fata de anul anterior, coroborata cu evolutia din perioada 2018 - 2021, arata o consolidare si o dezvoltare stabila a sectorului, cu exceptia saltului semnificativ al vanzarilor online din anul 2020, cauzat de pandemie.
"Comerciantii cu amanuntul, restaurantele, fast-food-urile si serviciile de catering au inceput sa utilizeze componenta digitala, oferind diverse combinatii de interactiuni online si offline. Stabilizarea vanzarilor online din ultimii doi ani a avut loc pe fondul ridicarii blocajelor si a posibilitatii consumatorilor de a vizita din nou magazinele fizice. Atenuarea cresterii a fost generata de factori precum: reducerea stocurilor, perturbarea lanturilor globale de aprovizionare, inflatia si alte efecte ale razboiului din Ucraina. In pofida tuturor piedicilor, comertul electronic inregistreaza pana in prezent doar o mica scadere fata de nivelul atins in pandemie, ceea ce sugereaza faptul ca sectorul comertului digital a devenit indispensabil si rezilient", subliniaza raportul.
Valoarea tranzactiilor de plata online cu carduri din anul 2021 a depasit 50 miliarde lei, ceea ce reprezinta aproximativ 5% din PIB-ul estimat al anului 2021. Dinamica valorilor tranzactiilor online cu carduri ale rezidentilor din perioada 2018-2022 a indicat o crestere sustinuta. Ritmul anual accelerat de crestere se reflecta in valoarea ratei de crestere anuala compusa, care, pentru perioada 2018-2022, a fost de 42%. Analiza trimestriala a tranzactiilor online evidentiaza o crestere mai accentuata, atat ca numar, cat si ca volum al tranzactiilor, in trimestrul 4 comparativ cu trimestrul 3, cauzata de promotiile de Black Friday si de cumparaturile pentru sarbatorile de iarna, mai arata sursa citata.
In topul categoriilor de produse si servicii pentru care romanii au facut cel mai des plati online in primul semestru din 2022 s-au numarat: e-tail (produse fizice cumparate prin internet), pariurile, loteria, jocurile de noroc, turismul si serviciile de transport, TV cu plata si echipamente/servicii de telecomunicatii, IT&C, utilitatile (energie, gaze, apa, salubritate, telefonie), taxele si impozitele. Cu privire la ultima categorie, se preconizeaza o crestere a ponderii acesteia, avand in vedere eligibilitatea investitiilor in platformele de plati online a taxelor si impozitelor, prin PNRR, componenta aferenta implementarii conceptului de Smart city/Smart village, in raport cu dezvoltarea tehnologiilor, precizeaza raportul Consiliul Concurentei.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter