Doar 5% din proiectele de digitalizare finalizate, cu aplicare in sectorul public din Romania, sunt folosite in realitate si continua sa fie dezvoltate si sa beneficieze de servicii de mentenanta – sunt concluziile unei analize OVES Enterprise, companie romaneasca de dezvoltare de software, infiintata, in 2015, la Cluj-Napoca.
Procedura greoaie, birocratia, lipsa de specialisti pentru analiza proiectelor, durata mare a procedurii de licitatie si a solutionarii eventualelor contestatii, durata mare a implementarii proiectelor fac ca, in medie, un proiect de digitalizare sa dureze peste 5 ani, de la momentul inceperii documentatiei, pana la finalizarea implementarii.
„In aceasta perioada, proiectul fie nu mai este de interes, fie tehnologia pe care se bazeaza s-a invechit, fie s-a schimbat Guvernul, iar prioritatile sunt altele decat acum 5 ani. Asta, in cazul in care un proiect ajunge sa fie finalizat. De cele mai multe ori, insa, lipsa de interes este principalul factor care pune piedica demararii proiectelor de digitalizare in sectorul public”, spune Mihai Filip, CEO OVES Enterprise. „Spre exemplu, am trimis 50 de mail-uri catre 50 dintre cele mai importante administratii locale din Romania, in care ne oferim sa punem la dispozitia primariilor, gratuit, servicii de consultanta pentru proiecte de digitalizare. Pana la acest moment, nu am primit niciun raspuns, niciun replay la email-uri”, adauga Mihai Filip.
Spre comparatie, sectorul public din vestul Europei este mult mai digitalizat, multe institutii fiind complet digitalizate: primarii, sectii de politie, cu focus pe zona eliberarii de documente. Iar procedurile sunt simplificate, astfel incat proiectele sa fie implementate cat mai rapid.
„In Germania, spre exemplu, au o licitatie, care presupune ca proiectele castigatoare sa fie implementate in maximum un an, dupa care acestea se dezvolta in continuare. Am fost implicati aici in dezvoltarea unei aplicatii de supraveghere, management si analiza a bolilor infectioase, ce permite tarilor sa monitorizeze focarele de infectie, cazurile de urmarire si contactele si sa pastreze o imagine de ansamblu asupra cifrelor si statisticilor generale, cu participarea mai multor institutii de sanatate publica, cum sunt spitale, laboratoare, ofiteri de supraveghere etc.”, mai spune Mihai Filip.
Ce se digitalizeaza in sectorul public din Romania
In ceea ce priveste procesul de digitalizare in sectorul public, in Romania, se mizeaza foarte mult pe automatizarea proceselor, cu accent pe colectare si analiza de date. Iar contractele sunt, de obicei, mari, castigate de un consortiu de firme (integratori) care apeleaza la parteneri tehnologici (subcontractant) pentru development.
Pe plan local, OVES Enterprise este implicata in proiecte de digitalizare in sectorul public, in regim de companie subcontractata, cu pondere mica in cifra de afaceri a companiei – sub 5%.
Unul dintre acestea apartine Agentiei de Administrare a Retelei Nationale de Informatica pentru Educatie si Cercetare (AARNIEC), in care se ocupa de dezvoltarea de solutii pentru implementarea unui sistem informatic bazat pe platforme tehnologice moderne, cu elemente avansate de tehnica si tehnologice, precum machine learning si artificial intelligence. Proiectul va ingloba elementele produse in sistemele educationale existente, va permite refolosirea si inglobarea acestora in cadrul produselor educationale nou create si aplicarea lor in cadrul lectiilor de clasa, studiu individual si studiu asistat, prin intermediul mecanismelor de inteligenta artificiala.
Un alt proiect la care lucreaza echipa OVES Enterprise, tot in regim de companie subcontractata, este demarat de Consiliul Concurentei si vizeaza crearea unui profil al fiecarei entitati juridice din Romania si de a analiza interactiunile dintre entitatile juridice din perspectiva licitatiilor. Spre exemplu, daca intr-o zona se castiga mereu toate licitatiile de catre o singura companie, aplicatia va genera o alerta, iar inspectorii Consiliului Concurentei vor putea investiga. Aceste alerte sunt create pe baza a peste 300 de metrici (KPI), iar profilul companiilor este creat agregand si analizand date din surse publice (documente publice, ziare, site-uri) si institutii guvernamentale (ANAF, ONRC, etc.), folosind tehnologii de tip Big Data si Machine Learning.