RO EN
The cart is empty

CLUSTER TEC promoveaza acum tehnologiile moderne, intr-un domeniu clasic

Pornind de la numele clusterului, in care TEC este un acronim pentru sintagma "Technology Enabled Constructions", organizatia are ca misiune centrala cresterea competitivitatii si cotei de piata a membrilor sai, prin imbunatatierea calitatii produselor/serviciilor/tehnologiilor, prin intarirea relatiilor de cooperare intre companiile membre, prin calificarea personalului si adoptarea unor tehnici inovative de proiectare-executie, prin implementarea unor activitati de cercetare-dezvoltare, prin promovarea comuna a ofertei. In prezent, Cluster TEC reuneste organizatii din mediul privat, cel academic si de cel cercetare, din domeniile asociativ si public, cu valori comune si obiective pe termen mediu si lung centrate pe cresterea competitivitatii prin inovare, creatie si integrare pe intregul lant valoric al industriei constructiilor. Rodica Lupu, director al organizatiei, se refera in continuare la aspecte vitale ale activitatii curente si viitoare.
 
- Cum se adapteaza domeniul constructiilor la procesele de transformare digitala si in ce masura sunt companiile din bransa dispuse sa investeasta in directia respectiva?
- Industria de profil este destul de conservatoare si, din pacate, nu se bucura de un nivel avansat de digitalizare la momentul actual. Companiile, in larga lor majoritate, au calculat permanent un minim efort in directia digitalizarii, alegand sa investeasca doar sub presiune, atunci cand anumite procese au devenit coplesitoare sau prea greu de gestionat in absenta unor instrumente digitale. In continuare, disponibilitatea este redusa in raport cu nevoia reala si cu presiunea pietei, chiar daca aceasta este inca insuficient vizibila pentru cei mai multi antreprenori. Inca exista sentimentul ca se poate inainta folosind metodele traditionale. Din pacate, lucrurile nu stau asa, iar firmele care nu aleg sa investeasca la timp vor avea de suferit. Cu toate acestea, exista si campioni ai digitalizarii in domeniu, care au adoptat tehnologii avansate si care sunt competitive la orice nivel pe piata europeana. Acestea sunt modele la care ar fi bine sa se raporteze antreprenorii si managerii care doresc sa isi creasca firmele si sa faca fata cerintelor actuale si celor care vor continua sa apara in urmatorii ani. Actualmente, ne aflam in punctul in care nu mai putem vorbi doar despre aplicatii software de baza, despre digitalizarea de tip "business process management" sau despre aplicatii care automatizeaza procese punctuale, desi sunt suficient de multe societati care nu au atins inca nici acest nivel de dezvoltare. In prezent, s-a ajuns la Building Information Modeling - BIM si transformarea modului in care sunt gestionate procesele direct productive. Exista firme de arhitectura si proiectare care au adoptat BIM si lucreaza preponderent sau intr-o mare proportie cu instrumentele specifice, dar in executie sunt cazuri izolate si, in acest context, ceea ce ne propunem in clusterul TEC este sa promovam adoptarea BIM la o scara mai larga si sa sprijinim firmele sa implementeze conceptul respectiv si sa-si antreneze personalul pentru a putea opera la alt nivel. In majoritatea industriilor, discutia despre Industry sau Factory 4.0 este avansata si s-au facut pasi importanti pentru integrare pe lantul valoric. Ne propunem sa recuperam decalajul si in constructii, din aceasta perspectiva. 
 
- Care sunt etapele principale in procesul de digitalizare a companiilor de constructii? 
- Digitalizarea este un proces de remodelare, cel putin a modului in care opereaza o companie, daca nu chiar si a modelului de afaceri si, prin urmare, depinde foarte mult de punctul de plecare. In cadrul clusterului TEC exista o echipa dedicata, care are ca obiectiv punerea in practica, cu instrumente specifice de management strategic, operational si de management al inovarii, a unei abordari care sa vina in sprijinul firmelor de constructii, in demersul lor de digitalizare. Avand printre membri companii avansate din acest punct de vedere, ne propunem sa folosim toata experienta acumulata pentru a scuti firmele care se afla la inceputul demersurilor de pierderi inutile, generate fie de aplicatii software gresit alese, fie de o arhitectura ineficienta a proceselor. De multe ori, firmele adopta anumite solutii fara sa calculeze pana la capat impactul asupra obiectivelor de afaceri. Abordarea noastra pleaca tocmai de la acestea si nu credem in ideea de "digitalizare de dragul digitalizarii". Implementarea oricarei solutii trebuie sa aiba ca scop obtinerea unui randament economic clar, indiferent daca vorbim despre reducerea pierderilor sau a costurilor, despre eliminarea erorilor, despre scaderea timpului de productie, despre cresterea rentabilitatii, fie chiar despre repozitionarea pe piata intr-o zona superioara din punct de vedere al calitatii si, implicit, al profitului. Convingerea noastra este ca, in cele mai multe cazuri, firmele au nevoie de un consultant serios pentru a obtine o transformare digitala care sa aiba sens. Procesul respectiv nu este simplu si implica aproape intreaga firma si o mare parte din personal. Nu se poate realiza fara o echipa dedicata, care sa urmareasca, ba chiar sa coordoneze procesul si sa monitorizeze constant impactul, pentru a putea propune la timp ajustarile necesare. Speram ca pana in primavara anului viitor sa putem oferi firmelor din constructii un serviciu complet, integrat de consiliere specializata si dedicata industriei noastre, in tot ce inseamna proces de transformare digitala si implementare a unor solutii avansate. 
 
- Care sunt cele mai mari avantaje ale digitalizarii pentru companiile din domeniu si cu ce piedici se confrunta acestea?
- Efectul digitalizarii se observa, de regula, in doua moduri: cresterea productivitatii si/sau imbunatatirea nivelului de precizie. Prin urmare, digitalizarea unei firme trebuie facuta strategic, urmarind niste indicatori clari de rentabilitate a investitiei in aceasta transformare. Beneficiile se identifica insa de la caz la caz, raportat la obiectivele pe care fiecare firma si le defineste, pe termen mediu si lung. Digitalizarea este un mijloc, nu un scop in sine. Si in functie de ce alegi sa digitalizezi si de felul cum realizezi digitalizarea respectiva, obtii un efect sau altul. Definitia generala a procesului o da strategia de afaceri si niciun proiect de digitalizare nu ar trebui sa fie altceva decat un raspuns la o problema economica. Un software sau un pachet de programe este o alegere corecta doar daca adoptarea sa duce sau macar contribuie, in mod precis, la rezultatul economic pe care managementul firmei il sconteaza. In ceea ce priveste conceptul BIM, aceasta metodologie de lucru, impreuna cu pachetul de programe IT pe care il presupune (exista mai multe optiuni posibile pe piata), permite, concomitent, reducerea timpului de executie, limitarea sau chiar eliminarea erorilor, reducerea pierderilor si inca multe avantaje. Colateral, ridica firma la alt nivel atat din punct de vedere al calitatii serviciilor, cat si din cel al resursei umane si al culturii organizationale. De asemenea, produce un salt semnificativ inclusiv din punct de vedere al tipului de lucrari si de clienti ce pot fi accesati. In prezent se vorbeste despre BIM in termeni de beneficii, insa peste 3 sau 4 ani, discutiile se vor axa preponderent pe costul enorm pe care il vor suporta firmele care nu au facut saltul la timp. Presiunea va deveni, la un moment dat, foarte mare. Nu intamplator am ales sa ne concentram pe BIM, pentru ca implementarea sa reprezinta un proces destul de indelungat si consideram preferabil sa o facem in timpul si termenii nostri, folosind, eventual si fonduri europene, mai curand decat sub presiunea unor reglementari ce vor aparea mai devreme sau mai tarziu. 
 
- Cum va evolua transformarea digitala a sectorului de constructii din Romania, in anii urmatori? Exista pericole care ar putea bloca acest proces?
- Transformarea digitala a industriei a inceput deja. Exista o avangarda, ramane de vazut cat de repede ii va urma restul pietei pe pionierii digitalizarii. Credem ca vom asista la o evolutie accelerata, pentru ca nu prea se poate altfel. Vorba lui Marin Preda, "timpul nu mai are rabdare cu noi". Ne dorim ca un numar cat mai mare de companii sa profite de oportunitatile de finantare prevazute pentru digitalizare, astfel incat costul transformarii digitale a acestora sa fie cat mai mic. Cu siguranta vom avea si noi o contributie importanta la accelerarea procesului atat prin serviciile de formare de competente digitale, cat si prin consilierea firmelor in sensul optimizarii investitiei lor in digitalizare. Daca exista un pericol, acesta nu poate fi decat ignoranta, care se va putea manifesta in doua sensuri: pe de-o parte, vor ramane firme care nu vor intelege la timp necesitatea si vor genera disfunctii; pe de alta parte, lipsa de informatii si reticenta in a atrage consultanti intr-un astfel de proces va duce la pierderi de resurse, adica investitii nerentabile in solutii improprii. Dar acestea nu sunt propriu-zis pericole, ci mai curand imperfectiuni inerente oricarei transformari. Drumul este clar si nu avem cale de intoarcere. Un risc real il constituie insa abordarea autoritatilor publice. Comportamentul lor va genera un impact important, iar acesta poate fi favorabil sau nu. La TEC, noi ne-am propus sa ne implicam si in dialogul cu autoritatile si chiar in formarea de competente in mediul public, pentru a veni in sprijinul statului si a limita riscul unor decizii eronate sau hazardate. 
 
- Ce credeti ca se va intampla cu companiile care vor intarzia foarte mult procesul de digitalizare?
- Scenariul in cazul respectiv este simplu: vor sucomba. Nu poti opera cu sens in secolul XXI ignorand sau absentand complet din realitatea paralela, care este cea a datelor, a informatiilor, pe scurt "realitatea virtuala". Este ca si cum ai fi la inceputul secolului 20 si ai vrea sa vinzi o marfa fara sa ai un magazin si fara sa stabilesti contacte comerciale. Daca nu contribui in spatiul virtual esti irelevant, pentru ca ramai izolat. In SUA, se discuta despre reglementarea pietei monedelor virtuale si noi ne mai intrebam daca virtualizarea este o realitate concreta sau nu? Avem miliardari detinatori de averi virtuale si mai punem la indoiala realitatea bit-ului? Virtualizarea inseamna acces la informatie la un cu totul alt nivel decat cel cu care putem opera mental, inseamna augmentare. Firmele digitalizate devin colosi raportat la cele care opereaza analogic sau se digitalizeaza cu jumatati de masura. Este de domeniul evidentei ca economia informatiei si a cunoasterii este un fapt, nu o ipoteza sau un deziderat. Nu ne mai permitem sa facem abstractie de aceasta supra-realitate, decat cu riscul de a deveni pur si simplu irelevanti, adica falimentari. O mare parte dintre statele europene au reglementat deja obligatia de a opera folosind modelarea informatiei constructiei (BIM) in cazul investitiilor publice, cel putin de la anumite praguri de investitii in sus. Nu va mai dura mult pana cand reglementarile vor cobori catre niveluri mai mici, pentru ca este absolut firesc sa vrei sa exploatezi la maximum instrumentele si tehnologiile care iti permit sa ai un randament mai bun al investitiei si sa finalizezi proiectul intr-un termen mai scurt. Cand vorbim despre "smart city", despre cladiri inteligente, despre eficienta energetica si management eficient al investitiilor in exploatare, este logic sa avem nevoie de un nivel avansat de digitalizare pentru a putea opera cu numarul tot mai mare de variabile implicate in procese. 
Asadar, nu se pune problema daca va fi obligatorie digitalizarea, ci cand se va intampla acest lucru. Noi estimam ca dispunem de o fereastra de 3-4 ani in care sa ne adaptam si sa ne pregatim pentru etapele urmatoare, cand multe dintre procesele direct productive se vor automatiza in mod accentuat. 
 
- In ce proiecte se implica clusterul TEC in aceasta perioada si ce planuri si obiective are pe piata locala? 
- Dupa cum afirmam anterior, dezvoltam pachete de formare a competentelor digitale si nu numai, pe diferite niveluri, iar aici Universitatea Tehnica de Constructii Bucuresti (UTCB) are un rol-cheie, alaturi de Casa Sociala a Constructorilor. Totodata, punem la punct serviciile de consultanta pentru digitalizarea firmelor din constructii si ne propunem sa acumulam cat mai multe date despre solutii si tehnologii existente, sa analizam valoarea si randamentul acestora si sa putem oferi astfel firmelor solutii optime pentru problemele cu care se confrunta sau pentru atingerea unor obiective de crestere. Punem un mare accent pe educarea pietei si cautam sa promovam pe toate canalele importanta si necesitatea digitalizarii, cu accent pe BIM. Ne preocupa procesul de standardizare si de reglementare si ne propunem sa colaboram cu statul in vederea definirii unei strategii corecte de adoptie a BIM. Dorim sa venim in sprijinul firmelor si in sensul atragerii de fonduri europene pentru proiectele lor de investitii, cu precadere in digitalizare, precum si in retehnologizare si inovare. Avem, in acelasi timp, temele noastre de cercetare-inovare de care ne-am propus sa ne ocupam in timp si urmarim sa cream o infrastructura complexa, care sa dea firmelor acces la testarea unor tehnologii inainte de a decide achizitia. Acest tip de actiuni face parte din strategia mai larga a Hub-ului de Inovare Digitala pe care l-am infiintat alaturi de o serie de parteneri strategici. In acelasi timp, ne bucuram ca, fara un efort deosebit de promovare, constatam interesul pe care TEC l-a starnit si pe care il cuantificam prin numarul de organizatii care vin catre noi si doresc sa adere la cluster. Este semnul ca discursul nostru si temele pe care le propunem sunt de mare interes si raspund unor nevoi sau aspiratii reale ale industriei. Este, probabil, momentul ca industria de constructii sa isi reuneasca fortele si in aceasta directie, a inovarii si digitalizarii, si sa le coaguleze intr-o voce distincta, care sa poata trasa o agenda comuna de impact. 
 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter