La nivel global, aproape 60% dintre managerii de companii cu functii executive, au o strategie IA, in crestere de la 39% in 2017. „In Romania, procentul este de peste 10 ori mai mic” estimeaza Bogdan Belciu, Partner BCG Romania.
Totusi, doar 10% din companii obtin deja beneficii financiare semnificative din utilizarea inteligentei artificiale. „Cel mai important motor pentru a genera beneficii masurabile din IA nu sunt algoritmii si nici tehnologia - ci este prezenta umana,” spune coautorul raportului, Shervin Khodabandeh.
Un studiu realizat recent de MIT Sloan Management Review (MIT SMR), BCG GAMMA si BCG Henderson Institute arata o crestere semnificativa in utilizarea inteligentei artificiale (IA): 57% dintre respondenti realizeaza proiecte pilot sau implementeaza IA, 59% au o strategie IA si 70% inteleg modul in care IA poate genera valoare pentru afaceri; aceste cifre sunt semnificativ mai mari decat acum patru ani. Mai mult, un numar din ce in ce mai mare de companii recunoaste ca este important ca afacerea sa isi sporeasca competentele IA.
In ciuda acestor tendinte, doar una din zece companii genereaza beneficii financiare semnificative din IA. De ce un numar atat de mic? Cercetarile BCG arata ca aceste companii isi modifica in mod specific procesele pentru a facilita invatarea organizationala cu IA. O mai buna invatare organizationala le permite sa se adapteze si sa actioneze rapid atunci cand apar schimbari: accentul este pus in mod strategic pe invatarea organizationala si nu doar pe invatarea automata.
Invatarea organizationala cu IA poate fi solicitanta. Este nevoie ca oamenii si tehnologia sa lucreze nu numai impreuna, ci si sa invete unii de la ceilalti, iar acest lucru necesita timp, o metodologie specifica aplicata intr-un context adecvat. Acest ciclu de invatare reciproca face ca atat oamenii cat si tehnologia sa devina mai inteligenti, mai relevanti si mai eficienti. Invatarea reciproca intre om si tehnologie este esentiala pentru succesul cu IA, dar este dificil de realizat la scara larga.
BCG a analizat raspunsurile a mai mult de 100 de intrebari din cadrul sondajului pentru a intelege mai bine ce le permite companiilor sa genereze beneficii financiare semnificative din IA si a constatat ca a avea elementele de baza (cum ar fi datele, tehnologia si oamenii potriviti) organizate in jurul unei strategii corporative nu este suficient. Doar 20% dintre companii obtin beneficii financiare semnificative doar cu ajutorul acestor elemente fundamentale. Obtinerea elementelor de baza si construirea de solutii IA care pot fi implementate si utilizate imbunatatesc sansele de a obtine beneficii financiare semnificative, insa de doar 39%. Constatarea cheie a BCG: doar atunci cand organizatiile adauga capacitatea de invatare cu IA se pot obtine beneficii semnificative. Astfel, invatarea organizationala cresc sansele unei organizatii de a genera beneficii financiare semnificative la 73%.
Organizatiile care invata si se dezvolta cu ajutorul IA prezinta trei caracteristici esentiale:
1. Faciliteaza invatarea sistematica si continua intre oameni si tehnologie: Invatarea organizationala cu IA nu reprezinta doar o tehnologie care invata sa fie autonoma, oamenii care „predau” tehnologiei sau tehnologii care „invata” oamenii: sunt toate trei la un loc. Organizatiile care permit oamenilor si tehnologiilor sa invete continuu unii de la ceilalti, utilizand toate cele trei metode, au sanse de cinci ori mai mari sa obtina beneficii financiare semnificative decat organizatiile care abordeaza o singura metoda.
2. Dezvolta mai multe moduri in care oamenii si tehnologia pot interactiona, in moduri diferite, in functie de context: invatarea reciproca cu IA provine din aceste interactiuni om-tehnologie; implementarea modului (modurilor) de interactiune adecvat(e) in contextul adecvat este esentiala.
De exemplu, unele situatii pot necesita un sistem IA pentru a face o recomandare, iar oamenii sa decida daca il vor implementa. Unele medii mai complexe pot necesita ca oamenii sa genereze solutii, iar IA sa evalueze calitatea acestor solutii. Avem in vedere cinci moduri de a structura interactiunile om-tehnologie. Organizatiile care utilizeaza in mod eficient toate cele cinci moduri de interactiune, au de sase ori mai multe sanse de a obtine beneficii financiare semnificative in comparatie cu organizatiile care utilizeaza doar un singur mod de interactiune.
3. Se transforma prin intermediul invatarii si invata pentru a se transforma: structurarea interactiunilor om-masinarie, pentru a invata prin metode multiple, necesita schimbari semnificative si uneori incomode. Organizatiile care fac modificari ample ale mai multor procese au sanse de cinci ori mai mari sa obtina beneficii financiare semnificative in comparatie cu cele care fac doar cateva modificari la cateva procese. Aceste organizatii nu isi schimba doar procesele pentru a utiliza IA, ci isi schimba procesele ca raspuns la ceea ce invata de la IA.
Invatarea organizationala cu IA necesita, se bazeaza si conduce la schimbari organizationale semnificative. Acest raport ofera o viziune clara, bazata pe dovezi, despre modul de gestionare a invatarii organizationale cu AI.
„Chiar daca tot mai multe companii investesc in tehnologii IA si lanseaza noi initiative, doar o mica parte a acestora obtin un castig semnificativ. Grupul de companii care stie sa beneficieze de inteligenta artificiala creeaza sisteme integrate AI-Human, in care IA invata de la om, iar omul invata de la IA. Important este ca cele doua sa aiba cat mai multe de invatat una de la alta, ceea ce va avea ca rezultat beneficii mai mari.”, a subliniat coautorul raportului, Shervin Khodabandeh.
“Obtinerea de beneficii financiare semnificative din IA nu este o caracteristica exclusiva a companiilor digitale,” noteaza coautorul raportului François Candelon. „Pe parcursul acestei cercetari, s-a observat ca succesul nu este legat de experienta, industrie sau zona geografica. Fie ca este vorba de o companie europeana de energie precum Repsol, sau de o companie de telecomunicatii indiana precum Airtel Bharti sau de un retailer din SUA ca Walmart, companiile pot castiga prin luarea deciziilor corecte si curajoase care duc la acceptarea si invatarea organizatiei folosind inteligenta artificiala.”
„Un lucru important de retinut din aceasta cercetare este ca intreprinderile trebuie sa isi calibreze investitiile in tehnologie, oameni si procese de invatare," adauga coautorul raportului, David Kiron. „Investitiile financiare in tehnologie si in oameni sunt importante, dar investitia de capital social in invatare este esentiala pentru a crea valoare semnificativa prin intermediul IA.”