Inovatia constanta, „in serie”, este esentiala pentru succesul pe termen lung. Companiile din domeniul tehnologiei, Apple, Alphabet si Amazon ocupa primele trei pozitii in clasamentul celor mai inovatoare 50 de companii din lume in 2020, potrivit studiului realizat de compania de consultanta Boston Consulting Group (BCG), aflat la cea de-a 14-a editie.
Pozitiile urmatoare in clasament sunt ocupate de Microsoft si Samsung. Compania chineza Huawei, aflata pe locul 6, inregistreaza cea mai impresionanta crestere din clasament, in urcare cu 42 de locuri, succedata pe locul 7 de o alta companie chineza, Alibaba, care a urcat in acest an 16 locuri in clasament.
Topul celor mai inovatoare 50 de companii din lume, aflat la cea de-a 14-a editie, este realizat in baza unui sondaj prin care sunt chestionati peste 2.500 de directori din industrii diferite, din intreaga lume, in perioada august - octombrie 2019.
Dimensiunea companiei a fost adesea vazuta in mod gresit ca fiind un impediment in fata inovatiei. Realitatea este insa ca cele mai inovatoare companii din lume au devenit tot mai mari: veniturile unei companii „mici” din lista BCG din 2020 a celor mai inovatoare 50 de companii este de 30 de miliarde de dolari, in crestere cu peste 170% de la 11 miliarde USD (in
dolari constanti) in primul nostru sondaj din 2005. Mai mult de 40% din companiile mari (cu un venit de peste 1 miliard de dolari) au depasit cele doua obstacole majore: lipsa de disciplina in alocarea resurselor si dificultatea de a crea o simbioza intre organizatie si strategia de inovare.
Este important de mentionat faptul ca performanta companiilor inovative depaseste in mod semnificativ media performantei celorlalte companii. O investitie de 100 de dolari in companiile dintr-un index bursier cu acoperire larga cum ar fi MCSI World Index in 2005 ar fi generat o valoare de 251 dolari la sfarsitul anului 2019. Aceiasi 100 de dolari investiti in topul celor mai inovatoare companii din clasamentul BCG (re-evaluat anual) ar fi crescut la 327: cu 30% mai mult. In cei 14 ani in care a fost produs acest raport, cei mai buni inovatori au a depasit companiile din indicele MCSI World Index cu mai mult de 1 punct procentual pe an la cresterea vanzarilor si cu 2 puncte procentuale anual la rentabilitatea totala a actionarilor (Total Shareholder Return).
Cheia succesului este insa inovarea continua - un exemplu anecdotic in acest sens este cel al cantecului Macarena, care a fost in topul a 15 clasamente muzicale globale in 1996 si a fost certificat ca platinum in sapte tari, dar a fost un succes unic. Trupa care l-a creat, Los del Rio, s-a descurcat bine in urma acestui hit, dar nu au mai ajuns niciodata atat de sus in topuri.
Dezvoltarea unui proces de inovare sustinut nu este usor de realizat: din totalul celor 162 de companii mentionate inca de la prima editie a clasamentului, doar 8 companii au reusit sa prinda fiecare editie a topului. Acestea sunt Apple, Alphabet, Amazon, HP, IBM, Microsoft, Samsung si Toyota. Alte companii care inoveaza constant sunt BMW si Cisco, figurand in 13 editii ale clasamentului. In total, doar 20 de companii au avut mai mult de 10 aparitii in top, in timp ce 48 de companii au aparut o singura data.
Cercetarea din acest an dezvaluie un tipar nou si surprinzator: un numar semnificativ de respondenti au numit companiile asociate in mod traditional cu o industrie diferita ca fiind lideri inovatori ai acelei industrii, cum ar fi Amazon in asistenta medicala sau Alibaba in serviciile financiare. Intr-o lume in care fiecare industrie devine intr-o anumita masura o industrie de tehnologie, depasirea granitelor traditionale ale unei industrii devine un aspect foarte important.
Nu este intamplator faptul ca desi cele mai inovative 50 de companii activeaza in numeroase domenii de activitate, primele 10 companii sunt companii din domeniul tehnologiei, in timp ce chiar si pentru companiile de pana la locul 25 care sunt focalizate pe alte domenii, tehnologia a jucat un rol esential in procesul de inovatie.
„Rezultatele studiului nostru din acest an arata ca pentru a obtine performanta pe termen lung este nevoie de o strategie de inovare constanta, de sustinerea acesteia prin investitii si prin definirea unui sistem de inovare usor de implementat dar care trece dincolo de granitele industriilor traditionale. Inovatia poate fi una din solutiile repozitionarii Romaniei din zona low-cost catre cea cu valoare adaugata mai mare, construind cat mai mult pe baza competentelor industriei IT locale care este in crestere semnificativa de cativa ani.”, a declarat Bogdan Belciu, Partner BCG. Raportul poate fi descarcat de aici.