Primul instrument de evaluare a gradului de responsabilitate fata de mediu din Romania a fost lansat, recent, sub denumirea Green Business Index (GBI) si a fost creat cu scopul de a ajuta companiile autohtone sa se alinieze normelor comunitare de responsabilitate sociala (CSR). Avand in vedere noile reglementari europene, potrivit carora toate intreprinderile trebuie sa integreze conceptul de sustenabilitate in politicile interne, GBI asigura companiilor un mod accesibil de cuantificare a impactului activitatii societatii asupra mediului. Astfel, in functie de rezultatele inregistrate la examinare, firmele pot beneficia de consultanta GBI pentru a deveni sustenabile in totalitate si pentru a obtine performanta de mediu si valoarea adaugata pentru comunitate necesare. In documentul "Comunicare referitoare la CSR" publicat la data de 25 octombrie 2011, Comisia Europeana (CE) impune companiilor cu peste 1.000 de angajati sa adopte standardul ISO 26000, care include cele mai importante indrumari referitoare la principiile si practicile de responsabilitate sociala.
Peste 60% din companiile respondente la studiul GBI realizeaza frecvent studii de impact asupra mediului
Conform comunicarii Comisiei Europene, conceptul de CSR este redefinit drept "responsabilitatea companiilor pentru toate tipurile de impact pe care il au asupra societatii". In acest sens, "entitatile comerciale trebuie sa aiba un proces formal prin care sa integreze preocuparile sociale, de mediu, etice sau ale consumatorilor in strategia si in operatiunile de afaceri, in stransa legatura cu actionarii sau alte parti interesate si avand drept obiectiv valorificarea economica a companiei prin respectarea societatii in ansamblu, precum si identificarea, prevenirea si rezolvarea posibilelor consecinte negative pe care acestea le-ar putea avea". Potrivit datelor analizate de GBI in 2011, 61% dintre companiile respondente au declarat ca realizeaza in mod frecvent evaluari de impact si/sau audituri energetice, iar rezultatele acestora sunt integrate si implementate in cadrul unitatii. In cazul a 10% dintre firme s-au realizat evaluari sau auditari, dar fara a se aplica recomandarile rezultate. Totodata, 29% dintre societatile inscrise in studiu nu au efectuat, pana in acel moment, nicio evaluare a impactului activitatilor proprii asupra mediului. De asemenea, autorii GBI 2011 au analizat gradul de conformare a companiilor la normele de mediu in vigoare si ponderea investitiilor pentru aspectele semnificative de mediu: aer, apa, sol, subsol, zgomot si vibratii. Din punct de vedere al dezvoltarii sustenabile, analiza arata ca 66% din societatile respondente au o politica de CSR care include componenta de protectie a mediului, evidentiata in mod clar si responsabili desemnati pentru a o implementa, 7% si-au conturat strategia respectiva, dar nu au numit manageri specializati, in timp ce aproximativ 27% din firme nu detin o astfel de strategie in cadrul companiei. "O posibila explicatie a ponderii ridicate a companiilor care beneficiaza de o politica de CSR bine definita este reprezentata de constientizarea avantajelor oferite de practicarea unei politici coerente de mediu. Printre beneficiile unei strategii specializate se afla: consolidarea imaginii marcii, cresterea productivitatii si a loialitatii clientilor, precum si facilitarea accesului la capital. Majoritatea companiilor cu o politica puternica de CSR din Romania sunt reprezentantele unor grupuri multinationale, care au «importat» cultura corporatista a holdingului din tara de provenienta", au precizat autorii studiului. Majoritatea companiilor respondente la GBI 2011 (44% din total) au o abordare integrata a strategiei CSR, prin care coroboreaza diverse tipuri de activitati, cum ar fi voluntariatul sau donatiile de resurse si de materiale pentru cauze ecologice. In cazul companiilor care si-au implicat activ angajatii in proiecte de responsabilitate fata de mediu, 42% dintre raspunsuri indica faptul ca orele efectuate de angajati in acest scop reprezinta sub 5% din totalul celor petrecute la locul de munca. Totodata, pentru 34% dintre companiile inscrise in GBI 2011, implicarea salariatilor in proiecte de CSR a constituit intre 5% si 10% echivalent in ore de munca. Doar pentru 24% dintre companii angajatii au fost activi in astfel de proiecte intr-o proportie de peste 10% din totalul de ore prestate la locul de munca. Statisticile GBI 2011 arata ca 22% dintre companiile respondente au declarat o suma investita pentru protectia mediului in cuantum de mai putin de 20% din totalul bugetului de CSR, 20% dintre firme au alocat intre 20% si 40% din fondurile disponibile pentru protectia mediului prin proiecte specifice, iar 10% dintre acestea au utilizat, in acelasi scop, intre 40% si 60%. Circa 18% dintre societatile incscrie in GBI au dedicat, insa, peste 60% din totalul bugetului de CSR pentru actiuni de protejare a mediului si resurselor naturale.
Scopul final este recastigarea increderii in economia europeana
Prin decizia Comisiei Europene, politica de tip CSR inceteaza a mai fi voluntara si isi extinde aria de acoperire, ajungand sa cuprinda, pe langa relatiile cu angajatii sau comunitatea, principiile de construire a unui sistem economic sustenabil. In scopul de a recastiga increderea in economia europeana, CE a stabilit mai multe domenii de actiune pentru a sustine entitatile economice cu strategii ce vizeaza protectia mediului. Acestea presupun, intr-o prima etapa, elaborarea unei directive care sa se impuna o raportare CSR obligatorie cel putin pentru companiile listate la burse, cele de stat si pentru fondurile de investitii sau alte institutii financiare, urmate imediat de revizuirea directivelor referitoare la achizitiile publice, cu accent pe includerea in criteriile de atribuire a unor specificatii sociale si de mediu exacte. Printre masurile ce vor trebui implementate ulterior, se afla: suplimentarea fondurilor pentru proiecte de educatie si training in CSR, monitorizarea companiilor europene cu peste 1.000 de angajati, dezvoltarea de catre statele membre a unui mecanism de imbunatatire a strategiilor nationale in domeniul CSR si crearea unor platforme specializate adresate mai multor industrii, care sa reuneasca firmele, angajatii, actionarii acestora si comunitatile. Nu in ultimul rand, este vizata initierea unui program de premiere la nivel european a parteneriatelor de CSR intre companii si alte parti interesate, precum si realizarea unor sondaje de opinie pentru a determina increderea populatiei in companii si atitudinea acestora fata de politicile de CSR.