RO EN
The cart is empty

CBRE: Doua centre comerciale mari sunt in constructie in Targoviste si Brasov

Stocul total de retail modern, care include atat parcuri de retail, cat si centre comerciale, a ajuns la aproximativ 3,7 milioane mp in prima jumatate a anului 2019 iar pana la sfarsitul anului urmeaza a fi livrati aproximativ 130.600 mp, arata „Romania MarketView H1”, cel mai recent raport al companiei CBRE, lider global si national pe piata consultantei imobiliare.
Cea mai mare parte a stocului de retail este raspandita la nivel national, in timp ce Bucurestiul are o pondere de 31%. Centrele comerciale, cel mai des intalnit format de retail din Romania, se afla in top cu 61% din suprafata totala analizata.
In prima jumatate a anului 2019, aproximativ 67.000 mp de retail au fost adaugati la stocul modern de retail datorita celui mai ambitios proiect livrat in trimestrul al doilea, extinderea proiectului Iulius Town dezvoltat de Iulius Group in Timisoara (47.000 mp). Cateva extensii ale centrelor comerciale performante, aflate deja in plina functionare, precum si un nou parc de retail de mici dimensiuni, livrat la Drobeta Turnu Severin, sunt in topul noilor livrari de pe piata.
„Dezvoltatorii se concentreaza in continuare asupra oraselor secundare si tertiare, o tendinta evidentiata inca de anul trecut, pe care am observat-o si in primul semestru din 2019, cand extinderea Veranda Mall (circa 6.000 mp) a reprezentat singurul proiect livrat in Capitala. Concurenta puternica dintre centrele comerciale existente in Bucuresti incurajeaza dezvoltatorii de retail sa isi extinda investitiile in orasele regionale, prin dezvoltarea de proiecte de mici dimensiuni, insa cu potential de extindere. Cu toate acestea, mai exista loc pentru noi proiecte de retail in Bucuresti”, a explicat Carmen Ravon, Head of Advisory and Transaction Retail, CBRE Romania.
In primele sase luni ale anului 2019, piata de retail din Romania a primit un impuls pozitiv, prin decizia a sapte branduri de a intra pe piata locala, primul pas in strategia acestora de extindere fiind facut in Bucuresti. Branduri de lux, cum ar fi Victoria's Secret (o tranzactie incheiata de CBRE), Babylon Style si Atelier Cologne si-au asigurat spatiile intr-unul dintre cele mai performante centre comerciale, Baneasa Shopping City, situat in nordul Capitalei, o zona unde veniturile per locuitor sunt peste medie. Branduri internationale din Marea Britanie (Topshop & Topman), Italia (Camicissima), China (Xiaomi Mi Store) si-au inceput activitatea in centrele comerciale Bucuresti Mall, Plaza Romania, Mega Mall, in timp ce retailerul olandez Freestyle Motion va deschide un magazin cu echipamente sportive in parcul de retail West Park Militari.
„Tendinta pozitiva a consumului privat este clar vizibila in vanzarile de retail. Increderea clientilor este de asemenea in crestere, ceea ce face ca retailerii sa caute noi locatii in care sa fie prezenti, respectiv dezvoltatorii sa creeze extensii si sa regandeasca proiectele existente. In era vitezei, comertul electronic si digitalizarea schimba modul traditional de functionare a comertului cu amanuntul si a retailerilor, insa pentru moment acestia sunt inca focusati sa ofere o experienta de shopping placuta, combinand atmosfera prietenoasa cu activitatile recreative si amuzante”, a declarat Carmen Ravon.
Chiriile prime (locatie principala, suprafata inchiriata de 100 mp) au ramas stabile, la nivelul de 80 euro/mp/luna in centrele comerciale, respectiv 55 euro/mp/luna in locatii stradale si 8 -15 euro/mp/luna in parcurile de retail. Pentru centrele comerciale stabilizate, CBRE estimeaza o crestere usoara a chirilor in functie de dorinta de extindere a retailerilor. Densitatea de retail a Bucurestiului (mp / 1.000 de locuitori) a atins la jumatatea anului 2019 nivelul de 548, in timp ce la nivel national a ajuns la 190. Marile orase regionale, precum Cluj-Napoca, Iasi, Timisoara si Constanta inregistreaza urmatoarele valori: 488, 420, 603 si 582, in timp ce Oradea este orasul regional cu cea mai mare densitate de retail, respectiv 657 mp/mia de locuitori.
In a doua jumatate a anului 2019, livrarile moderne de retail urmeaza sa isi dubleze valoarea comparativ cu prima jumatate a anului, aproximativ 130.600 mp fiind asteptati pe piata. Cea mai mare parte a spatiilor (97%) va fi localizata la nivel national, urmand tendinta investitorilor de a se concentra pe orasele regionale. In plus, 37% din proiectele prevazute sunt reprezentate de centre comerciale, iar restul sunt parcuri de retail, atat de dimensiuni mici, cat si mari.
Cu 73% din suprafata totala prevazuta pentru 2019, dezvoltatorii internationali NEPI si Prime Kapital / MAS Real Estate, orientati pe segmentul de retail, domina piata marilor investitii. Festival Centrum, cu cei 42.200 mp, dezvoltat de NEPI in Sibiu este preconizat sa fie livrat in al patrulea trimestru din 2019, in timp ce Prime Kapital / MAS Real Estate pregateste, de asemenea, deschiderea a doua parcuri de retail, unul in Balotesti, in apropierea Capitalei si altul in Zalau. De asemenea, pana la sfarsitul anului, extensia Electroputere Parc din Craiova este estimata sa isi deschida portile pentru locuitorii din sudul tarii.
Avand in vedere ca stocul modern de retail urmeaza sa ajunga la circa 3,8 mil. mp la sfarsitul anului 2019, expertii CBRE estimeaza ca nivelul chiriilor prime se va mentine stabil., similar cu primul semestru. Tinand cont de proiectele de retail aflate in constructie si planificate, in anul 2020 sunt asteptati spre livrare aproximativ 214.000 mp de spatii modern de retail. Doua centre comerciale de mari dimensiuni sunt planificate pentru Brasov si Targoviste, ambele aflate in constructie si urmand a fi inaugurate in prima parte a anului 2020. Extinderea parcului de retail Colosseum, in prezent in constructie, este preconizata a fi livrata in prima parte a anului 2020.
„In opinia noastra, centrele comerciale isi vor mentine pozitia de lider ca fiind cel mai dezvoltat format de retail, precum si pe lista de extindere a retailerilor consacrati cat si a celor nou intrati pe piata, deoarece ofera un pachet complet: cumparaturi si distractie in acelasi loc”, a incheiat Carmen Ravon.
Departamentul de research al CBRE Romania a realizat numeroase studii si rapoarte de piata dedicate segmentelor pietei imobiliare in care compania este activa: spatii de birouri, spatii comerciale si industriale, devenind unul dintre punctele de referinta in analiza pietei imobiliare din Romania. Alaturi de experienta locala acumulata pana in prezent, beneficiaza si de resursele, know-how-ul si maturitatea echipelor puternice existente in retea, atat la nivel global, cat si la nivel regional.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter