Ordinul Arhitectilor din Romania (OAR) a demarat un proces amplu de reformare si transformare, avand ca scop eficientizarea rolului institutiei si cresterea performantelor acesteia. Se propun, printre altele, eliminarea unor suprapuneri de functii, responsabilizarea sporita a reprezentantilor in forurile de conducere si o functionare mai eficienta. Conform arhitectilor, va fi un proces cu multe etape, toate publice, cu amendamente si schimbari. Proiectul a fost aprobat de consiliul national al Ordinului si a antrenat cateva sute de arhitecti.
Principalul obiectiv al demersului - rezolvarea problemei calitatii slabe a arhitecturii
Conform OAR, o calitate slaba a produsului arhitectural este o consecinta a unor disfunctionalitati ce pot fi rezolvate doar gradual. Nevoia de dezvoltare a platformelor OAR (site si SIOAR) este evidenta. Sistemul informatic a adus un progres major, ce a permis dintr-un stadiu chiar incipient doua activitati fundamentale:
- posibilitatea de a compara dovezile emise pentru anumite zone geografice cu autorizatiile de construire. Pana in acest moment multe consilii teritoriale de conducere au initiat astfel de actiuni, iar cazurile care le-au atras atentia prin prisma volumului la nivel de membru au facut obiectul unor sesizari disciplinare, unele finalizandu-se chiar cu aplicarea unor sanctiuni de suspendare a dreptului de semnatura;
- posibilitatea arhitectului de a-si urca portofoliul in sectiunea publica a SIOAR-ului - care este adresata mai ales publicului extern - instrument prin intermediul caruia se pot obtine colaborari.
Sistemul informatic si-a propus o abordare gradata, fiind folosit in prima perioada de dezvoltare aproape exclusiv pentru gestionarea procesului de elaborare a dovezilor de luare in evidenta. In ceea ce priveste serviciile in regim "self-service", acestea reprezinta un tip de suport electronic ce permite utilizatorilor finali sa utilizeze tehnologia pentru a avea acces la informatii si pentru a efectua activitati de rutina, fara a necesita asistenta unui reprezentant al organizatiei si contact direct cu utilizatorul final (membrul). Astfel, arhitectii beneficiaza de o flexibilitate mai mare si sunt reduse nemultumirile membrilor ce pot aparea referitor la calitatea serviciilor sau timpul necesar pentru raspuns. Potential, aceste servicii pot fi furnizate cu suport continuu si acces imediat la informatii.
Prin intermediul sistemului informatic, arhitectul-membru al OAR poate obtine oricand informatii cu privire la organizatie, serviciile disponibile si documentele necesare pentru anumite activitati. Aceste informatii pot fi accesate prin intermediul internet-ului, sectiunii dedicate (prin autentificare pentru anumite sectiuni dedicate din site) sau prin intermediul aplicatiei SIOAR (prin autentificare sau sectiuni generale).
De asemenea, arhitectii pot utiliza formulare standard de solicitare de informatii sau completare de cereri, pot incarca documentele in sisteme informatice care urmeaza a fi validate de catre organizatie, au posibilitatea de a descarca documente (adeverinte, certificate, dovezi) si de a efectua plati.
Cresterea nivelului de calitate a arhitecturii este un proces continuu, desfasurat pe termen mediu si lung, fiind vorba despre o schimbare de mentalitate la care contribuie diverse elemente, in maniera concertata.
Infiintarea Centrelor Teritoriale de Competenta si rolul lor
Centrele Teritoriale de Competenta sustin formarea profesionala continua si o implementeaza, sprijina organizarea de proiecte culturale si dialogul cu autoritatile local, identifica oportunitati si organizeaza concursuri.
Ca structura, sunt formate din cate doi oameni/ centru, acesta fiind, practic, raspunsul la o lipsa de personal - si de competente - pe care conducerea OAR a identificat-o in organizatie, pana la acest moment. Structura curenta a OAR a permis o dezvoltare ne-unitara a acestora. Prin centrele teritoriale, structura centrala a OAR isi propune sa popularizeze bune practici care exista in cateva regiuni si la nivelul fialelor limitrofe, precum si sa aduca resurse si competente care nu au existat.
In cazul Centrului Teritorial de Competenta pilot, in numai trei luni de functionare s-au inregistrat rezultate foarte bune, mai ales privind concursurile de arhitectura, pe dezvoltarea profesionala continua. In plus, centrul-pilot a realizat deja materiale ce pot fi preluate de catre viitoarele CTC-uri.
Este vizata rezolvarea fenomenelor concurentiale neloiale
Conform datelor OAR, in cadrul procesului de transformare, fenomenele concurentiale neloiale sunt influentate de existenta sistemului SIOAR (posibilitatea de a verifica registrul de dovezi) si a unei platforme comune de precalcul al orelor normate de arhitectura (SIC PCPC). Ideea infiintarii PC-PC a aparut ca o consecinta naturala a procesului de de-reglementare si libera concurenta.
Platforma este creata pentru a umple un gol informational important si a raspunde astfel inclusiv obligatiei instituite prin legislatia europeana si nationala de informare a consumatorilor/ utilizatorilor de bunuri si servicii, dar si pentru a fi integrata unui sistem mai complex de evaluare a costurilor in activitatea de proiectare si constructii. Astfel, platforma ofera un reper de calcul cu privire la volumul de munca depus pentru realizarea unui proiect de arhitectura si o posibilitate de a justifica in mod corect si concret onorariile.
Cunoasterea timpului de munca necesar realizarii unui serviciu este o conditie necesara (nu si suficienta) pentru alcatuirea unui sistem informatic al costurilor in sectorul serviciului respectiv.
Concursurile de arhitectura - instrumente absolut necesare pentru imbunatatirea calitatii arhitecturii
In scopul imbunatatirii calitatii arhitecturii, este vizata schimbarea procedurii de achizitie publica a serviciilor de proiectare, care trebuie sa fie:
- realizata printr-o metoda transparenta de selectie;
- pregatita profesionist - bazata pe documentatii/ studii care se fac publice pentru concurenti;
- cu reguli clare, anuntate la inceputul procedurii;
- facuta pe baze concurentiale corecte;
- jurizata de profesionisti recunoscuti in domeniu;
- accesibila mai multor arhitecti;
- cu obligativitate de contractare cu castigatorul;
- fara a se amesteca, ca in cazul majoritatii licitatiilor, executia cu proiectarea si fara ca pretul cel mai mic sa reprezinte criteriul principal de selectie a ofertei castigatoare.
Motivele pentru care este importanta organizarea de concursuri de arhitectura se regasesc in avantajele reale pe care acestea le ofera profesiei:
- accesul la profesie (versus "licitatii cu dedicatie");
- negocierea cu administratiile publice in bugetarea corecta a serviciilor de proiectare (versus celebrul 3%) si a timpilor reali de proiectare (versus predare de PT in 45 de zile);
- recapatarea prestantei/ rolului profesiei in relatia cu administratia (proiectarea nu mai este vazuta ca un serviciu colateral investitiei);
- imbunatatirea calitatii mediului construit;
- sansa de a profesa la standarde ridicate.
Practic, prin concursuri se creeaza "piata" de arhitectura. Arhitectura de calitate dintr-o tara nu se poate generaliza doar pe baza comenzilor private, ci doar daca apare mai multa arhitectura publica de calitate. In majoritatea tarilor dezvoltate, concursul ca procedura principala s-a dovedit instrumentul esential in acest sens.
Pentru a accesa o reprezentare sintetica privind reforma OAR, click aici!