Dupa o crestere de 11% a cifrei de afaceri din 2020, la peste 250 de milioane de euro, business-ul Strabag Romania - lider al pietei locale de constructii - se mentine pe un trend crescator si in 2021, datele pentru primele sase luni ale anului in curs indicand un avans de 14% fata de aceeasi perioada din 2020, pana la aproape 98 milioane de euro. Potrivit datelor grupului, restul de lucrari contractate in Romania are o valoare cumulata de 330 de milioane de euro, printre cele mai importante proiecte aflandu-se constructia celui de-al treilea pod peste raul Somes, la Satu Mare, contract de 30 de milioane de euro semnat in perioada starii de urgenta, dar si proiectul de executie a drumului de legatura dintre soseaua de centura a municipiului Oradea (Giratie Calea Santandrei) si Autostrada A3 (Biharia), cu o lungime de 19 km si o valoare de contract de circa 111 milioane de euro.
La finalul lunii iunie 2021, Strabag Romania avea un numar total de 1.742 de angajati, cu 3% peste nivelul de la jumatatea anului trecut.
Obiectivele declarate ale grupului pentru piata din Romania vizeaza mentinerea pozitiei de top in sectorul de constructii, dar si sprijinirea dezvoltarii sustenabile a comunitatilor in care isi desfasoara activitatea.
Interviu cu Giorgiana Grama, Comm. Managing Director la Strabag Romania si manager cu o experienta profesionala de peste 22 de ani in cadrul companiei.
- Cum a evoluat activitatea Strabag in primele opt luni ale anului 2021, in sud-estul Europei si in Romania si cum credeti ca se va dezvolta in continuare?
- Chiar si in faza de varf a pandemiei, in 2020, am vazut ca activitatea din industria constructiilor s-a mentinut la un nivel optim, chiar robust in comparatie cu alte industrii. De asemenea, majoritatea lanturilor de aprovizionare au ramas intacte. Anul 2021, pe de alta parte, a inceput cu probleme legate de lipsa materialelor de constructii, cum ar fi materialele plastice, lemnul si otelul structural. Aceasta situatie este rezultatul mai ales al cresterii puternice a cererii in SUA si China, dar si pe pietele europene, care investesc masiv in programe de infrastructura publica. Criza ne-a confirmat abordarea strategica de a ne concentra pe pietele Europei Centrale si de Est, dar cu o diversificare atat regionala, cat si pe segmente - de la constructii de cladiri la infrastructura.
- Ce evolutie financiara a inregistrat compania in primele sase luni ale anului 2021, la nivel de grup si in Romania, si ce prognozati pentru intregul an in curs?
- La nivel de grup, am obtinut o crestere de 3% in ceea ce priveste volumul productiei, pana la aproape 7 miliarde euro, in primele sase luni din 2021. Portofoliul total de comenzi a atins un nivel record de 21,1 miliarde euro. In consecinta, ne-am ajustat prognoza pentru intregul an si estimam ca volumul productiei ar urma sa depaseasca nivelul de 15,4 miliarde euro realizat in 2020. In Romania, tendinta este, de asemenea, pozitiva: volumul productiei din perioada ianuarie - iunie 2021 a crescut cu 14% fata primele sase luni ale anului trecut.
- Care sunt principalele proiecte la care lucrati in Romania? Ce valoare are portofoliul total de proiecte al companiei, la nivel national?
- Portofoliul de comenzi pe care le avem contractate in Romania se ridica la 330 de milioane de euro. Printre cele mai impresionante proiecte locale se afla podul suspendat peste raul Somes din Satu Mare si contractul recent semnat pentru executia drumului de legatura dintre soseaua de centura a municipiului Oradea (Giratie Calea Santandrei) si Autostrada A3 (Biharia). In curand, vom finaliza lucrarile la sectiunea de autostrada Targu Mures - Ungheni Lot 1, dar si Podul Mogosoaia, ambele cu aproximativ 5 luni inaintea termenelor stabilite prin contracte. In Craiova, lucram la campusul Colegiului National Militar "Tudor Vladimirescu", care se estimeaza ca va fi cel mai modern colegiu liceal din Romania, si pe care il vom finaliza, de asemenea, inainte de termen, la inceputul anului viitor. In Bucuresti, am reusit sa incheiem cu succes constructia unei noi cladiri reper de birouri, Ana Tower, in pofida pandemiei.
- Care sunt planurile de dezvoltare ale Strabag in Romania, pe termen mediu si lung?
- In calitate de jucator important pe piata romaneasca a constructiilor, dorinta noastra, la Strabag, este sa continuam sa fim prezenti in comunitatile locale, sa sprijinim dezvoltarea durabila si investitiile acestora prin finalizarea la timp si la o calitate superioara a tuturor proiectelor, indiferent de anvergura acestora, deoarece toate au o importanta si un impact major asupra vietii populatiei si dezvoltarii economiei locale. Ne propunem sa folosim si pe viitor experienta noastra internationala si sa continuam sa fim un partener de incredere in dezvoltarea si implementarea proiectelor majore de infrastructura.
- Care sunt principalele dificultati si provocari cu care va confruntati in Romania?
- Romania este o piata cu foarte mult potential, dar acesta nu este exploatat pe deplin. La nivel de proiecte, ca societate de constructii, ne-ar bucura sa vedem o accelerare a procedurilor de licitatii publice si digitalizarea acestui sector. Totodata, o aliniere la standardele europene si includerea de noi metode tehnologice ar imbunatati costurile ciclului de utilizare a infrastructurii si, prin urmare, ar aduce beneficii economiei nationale. Suntem, de asemenea, convinsi ca modelele de parteneriat si noile forme de comunicare si colaborare pe care alte piete le-au testat deja cu succes (ex. BIM5D), ar duce la mai multa eficienta si o calitate superioara in executia proiectelor de constructii.
Totusi, lipsa fortei de munca este in mod clar cea mai presanta problema pentru industria noastra, iar criza Covid nu a schimbat acest lucru. Pe langa campaniile promotionale din scoli si universitati, incercam sa restabilim o forma de educatie profesionala. In cadrul grupului Strabag, profitam de experienta din tarile de origine ale grupului nostru. Incepand din acest an, participam la un program de educatie duala (la scara redusa in acest moment) si investigam potentialul unui program de ucenicie; acestea fac parte dintr-un program mai mare de dezvoltare a resurselor umane pe care il oferim in mod regulat angajatilor nostri.
- Cum a afectat inflatia preturilor grupul Strabag si, in special, business-ul din Romania?
- La nivel de grup, am fost foarte precauti referitor la problema preturilor, inca de la inceputul anului. Lichiditatea puternica si pozitia financiara ale grupului ne-au ajutat, cu siguranta, sa depasim faza critica a crizei preturilor. Pe pietele noastre interne, cererea publica si cea privata in proiectele de infrastructura sunt inca stabile, in ciuda noilor niveluri de pret. Nu putem spune insa acelasi lucru si despre constructiile civile, care au fost puternic afectate, in special in sectorul privat.
In Romania apreciem faptul ca autoritatile au recunoscut aceasta problema si au luat masuri din timp in sprijinul pietei. Ramane de vazut, insa, care va fi impactul real al acestora asupra companiilor de constructii.