RO EN
The cart is empty

P3: Pandemia accelereaza revolutia comertului electronic si dezvoltarea logistica

P3 Logistic Parks (“P3”) prezinta ultimele trenduri in segmentele e-commerce si logistic, potrivit predictiilor oferite de futurologul Sean Culey - strateg, cosilier in transformare si consultant extern al dezvoltatorului.
Covid-19 ar putea fi factorul decisiv care declanseaza revolutia comerciala a secolului XXI. Anul 2020 va ramane in amintirea tuturor nu doar drept anul pandemiei, ci si drept anul care a generat cele mai multe schimbari in paradigmele de consum sau anul in care comertul electronic a atins punctul de inflexiune, migrand de la segment de nisa la cel de trend principal. Ultimile luni au evidentiat o crestere semnificativa a comertului electronic, care a inregistrat o evolutie spectaculoasa intr-un interval record de timp, iar anul 2020 este apreciat drept un moment de crestere puternica al acestui segment. Comertul electronic face astfel un salt major si inregistreaza cifre importante la nivel global, atingand 4.28 de trilioane de dolari in 2020, cu 27,6% mai mult fata de 2019. In consecinta, Amazon ajunge sa raporteze un venit net din vanzari de 96,1 miliarde de dolari in trimestrul trei din 2020, cu 37% mai mult decat aceeasi perioada a anului 2019. Cu exceptia SUA, Germania este cea mai mare piata de desfacere a Amazon, urmata de Marea Britanie.
Sinziana Pardhan, Managing Director P3 Romania, a declarat: “Pandemia a schimbat multe dintre paradigmele existente pana acum la nivel social, economic si tehnologic, avand impact major asupra obiceiurilor de consum si accelerand nu doar adoptarea internetului, revolutia automatizarii si a platilor digitale, ci si tranzitia de la comertul fizic la cel electronic. Cu siguranta multe din tendintele, comporatmentele, modurile de lucru si solutiile care pana nu demult pareau futuriste vor fi, in viitorul apropriat, parte integranta a ceea ce numim noul normal.”
Europa castiga teren
Dezvoltarea comertului electronic in Europa se deruleaza, de asemenea, intr-un ritm accelerat, atingand o crestere de 13.6% in 2019, prezenta directa a Amazon in Marea Britanie si Germania reprezentand fara doar si poate o marja considerabila a acestui rezultat. Marea Britanie este de departe cea mai mare piata de comert online B2C din Europa. La randul sau, Europa Centrala adopta rapid comertul electronic, Republica Ceha fiind piata cu cel mai considerabil ritm de crestere din regiune. In 2019, segmentul de e-commerce din Cehia a atins valori de 4.4 miliarde de euro, iar rata anuala de crestere pana in 2021 este estimata la 16%. Desi marea majoritate a tarilor europene adopta cu usurinta comertul electronic, Europa de Est inregistreza cel mai scazut nivel. Comparativ cu Marea Britanie, unde rata de adoptie este de peste 85%, Europa de Est inregistra, in 2018, cu 26% mai putini consumatori ai acestui tip de canale. Cu toate acestea, regiunea estica pare sa recupereze rapid diferentele, iar cresterea vanzarilor din zona online pentru tarile est-europene continua sa evolueze cu o rata anuala estimata la doua cifre.
O privire de ansamblu asupra viitorului segmentului de logistica
Pe fondul convergentei a trei factori importanti - eficienta sporita prin automatizare, planificare bazata pe inteligenta artificiala si capacitatea de a facilita productia de bunuri si servicii la scara redusa utilizand robotica si printarea 3D - este evidentiat un nou tip de canal de distributie: PAL supply chain - Personal, Automatizat, Local. Imbinarea noilor tehnologii este astfel utilizata pentru a crea o retea logistica capabila sa furnizeze, la cerere, un marketplace generos pentru e-commerce, atat in locatiile urbane, cat si in cele suburbane. Spre exemplu, asemenea Amazon, competitorul JD.com este pregatit sa lanseze solutii similare precum depozite automatizate si drone autonome sau roboti rutieri pentru serviciile de livrare. Mai mult, centrul de crecetare si inovare al retailer-ului chinez lucreaza la dezvoltarea unei retele de tuneluri subterane constand intr-un sistem logistic de tubulaturi ce permit deplasarea marfurilor din mega-depozitele sale catre centre de fulfilment regionale sau locale, unde ultima mila a distantei de parcurs pana la livrare va fi gestionata de roboti rutieri sau drone autonome.
 
Marea provocare a Europei: cresterea cererii de servicii logistice
Europa se confrunta cu o crestere sporita a cererii pentru servicii logistice, dar, paradoxal, cu o oferta redusa de terenuri potrivite acestui tip de dezvoltari. De asemenea, marea majoritate a oraselor europene adopta sau sunt in curs de adoprtare a unor masuri si initiative dedicate luptei impotriva schimbarilor climatice si intentioneaza sa reduca numarul mare de autoturisme din zonele centrale ale oraselor, fie prin impunerea unor taxe de congestie, fie prin pietonalizarea zonelor si crearea de piste pentru biciclete. Aceste masuri au capacitatea de a genera o cerere mult mai ridicata pentru livrarea rapida a bunurilor si serviciilor, insa spatiile de depozitare reduse, incapacitatea de a demola si reconstrui si o infrastructura rutiera deja supraincarcata se transforma in impedimente. Pentru a se adapta acestui nou val de schimbari, segmentul de logistica va necesita o serie de transformari, iar o solutie ar putea consta in ”refunctionalizarea trecutului”, in speta transformarea partiala sau chiar totala a unor cladiri comerciale.
Revenirea la elemente de baza - statia de metrou
Blocajele de trafic sunt deja o constanta pentru multe orase, transportul de marfuri reprezentand o mare parte din volumul traficului din zonele metropolitane. O retea logistica pe baza de tubulaturi subterane ar putea fi solutia pentru multe dintre tarile europene, dar si pentru multe companii - timp de sute de ani, reteaua de tubulatura pneumatica presurizata a fost utilizata pentru transportul de marfuri intre orasele europene (retelele de tubulatura pneumatica erau folosite, pe distante scurte, pentru transportul coletelor de mici dimensiuni, cu gabarit redus sau livrari urgente precum corespondenta uzuala, documente sau valuta, in interiorul oraselor Londra, Viena, Berlin, Paris si Praga). Astazi, o serie de noi proiecte reiau sau reanalizeza ideea. Marile orasele europene ar putea beneficia de avantajele reconversiei liniilor subterane de metrou sau extinderea liniilor tubulare pneumatice dezafectate si transformarea lor intr-o conducta logistica accesibila 24/24, care sa faca legatura intre centrele de aprovizionare de la periferia orasului si reteaua urbana de depozite care deserveste comunitatea locala. Actualmente, unul dintre cele mai complexe mega-proiecte care vizeaza reintroducerea transportului subteran de marfuri este Cargo Sous Terrain (CST), care va conecta cele mai mari centre din Elvetia incepand cu anul 2031.
Refunctionalizarea parcurilor auto: Centre subterane de fulfilment
Potrivit Natiunilor Unite, 55% din populatia globului traieste in prezent in zone urbane. Acest procent este estimat sa atinga 68% pana in anul 2050, aspect ce presupune o crestere a populatiei urbane cu 2,5 miliarde de persoane in urmatorii 30 de ani. Odata cu dezvoltarea oraselor va creste automat si volumul de trafic, generand supra-populare, ambuteiaje, emisii de carbon, poluare si, in cele din urma, schimbari climatice. De asemenea, odata evoluate si ajunse la statutul de autonome si 100% electrice, autovehiculele se vor transforma intr-un un bun pe care oamenii vor prefera sa il inchirieze, in detrimentul achizitiei. Acest scenariu presupune utilizarea constanta a autoturismelor si o reducere considerabila a timpului de utilizare propriu-zisa a spatiilor de parcare.
Ca rezultat al acestei tranzitii, nevoia pentru un numar cat mai mare de spatii de parcare va decelera, oferind oportunitati reale de dezvoltare pentru noi centre urbane de fulfilment. Totodata, parcarile in discutie pot fi regandite drept centre urbane de micro-fulfilment care formeaza o retea conectata de hub-uri deservite de retelele de logistica a tubulaturilor pneumatice mai sus amintite. Ideea este deja fructificata. In Paris, spre exemplu, Chronopost opereaza doua astlfel de facilitati subterane, dintre care prima a fost deschisa in 2005 intr-un fosta parcare localizata chiar sub Place de la Concorde, iar a doua, care a fost deschisa in 2013, se afla in Beaugrenelle sub o cladire existenta. O alta companie care a profitat de aceasta oportunitate este start-up-ul israelian Fabric, denumit anterior CommonSense Robotics si relocat la New York acum mai bine de un an. Fabric a combinat tehnologia sistemelor de depozitare robotizate autonome cu infrastructura parcarilor subterane si intentioneaza sa creeze o retea de centre de micro-fulfilment conectate, intre centrele oraselor, prin intermediul parcarilor subterane care au fost reamenajate sa devina centre de fulfilment automate. In decembrie 2019, compania a deschis primul centru de acest tip, sub turnul Shalom Meir din centrul orasului Tel Aviv: spatiul in sine are 18.000 de metri patrati, o inaltime de 11 metri, zone ambientale cu temperaturi controlabile pentru articole proaspete, de unde se pot impacheta si livra marfuri in mai putin de o ora.
Lantul european de aprovizionare ”PAL” - de la predictie la realitate
Lantul european de aprovizionare PAL are, prin urmare, potentialul de a deveni realitate. Printr-un amestec de tehnologii de ultima generatie cum sunt AI, robotica sau vehiculele autonome, impreuna cu parte din infrastructura refuntionalizata si conectata - proprietati dezafectate, parcari subterane, tuneluri sau tubulaturi pneumatice - tari precum Germania, care afiseaza prospecte semnificative de crestere a comertului electronic, vor experimenta o presiune din ce in ce mai vizibila din partea consumatorilor pentru a oferi solutii de livrare rapide si eficiente din punct de vedere al costurilor.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter