RO EN
The cart is empty

ESOP: Tendinta accentuata de revenire la birou a angajatilor, in primele 9 luni

Primele 9 luni ale anului 2023 au marcat o crestere a tranzactiilor de relocare si extindere de birouri cu suprafete de peste 3.000 mp, crestere cu 11% fata de aceeasi perioada a anului trecut. De asemenea, din punct de vedere al domeniilor de activitate, industria IT&C a avut o pondere surprinzator de mare, 42% din totalul tranzactiilor realizate, fata de numai 25% in primele 3 trimestre din 2022. Ambele evolutii arata o crestere a accentului pus de marii jucatori – inclusiv cei din industria IT&C - revenirea angajatilor la birou intr-o masura din ce in ce mai mare.
 
Creste dinamica sediilor cu suprafete mari (peste 3.000 mp)
Din totalul de aproximativ 158.000 mp tranzactionati in primele 3 trimestre din 2023, 65.500 mp au fost reprezentati de tranzactiile peste 3.000 mp, reprezentand o pondere de 45%, fata de numai 34% in aceeasi perioada a anului precedent.
Cea mai accelerata crestere s-a resimtit pe segmentul 3.001-5.000 mp, unde a avut loc o dublare a suprafetelor inchiriate, si de asemenea, pe segmentul tranzactiilor de peste 10.000 mp – unde cresterea a fost de aproximativ 70%. “Constatam recent o atentie crescuta pe care marile companii o acorda spatiului de lucru in prezent, si intoarcerii – in sistem hibrid desigur – la biroul fizic", remarca Alexandru Petrescu, Managing Partner ESOP Consulting l CORFAC International.
Tendinta de revenire la sistemul de lucru de la birou in randul companiilor a devenit tot mai evidenta in ultima perioada si la nivel global. Aceasta schimbare de paradigma vine in contextul unei intense dezbateri privind avantajele si dezavantajele muncii de la distanta.
 
Discutii intense si in afara tarii despre revenirea la birou a angajatilor
Unul dintre motivele principale care stau la baza acestei tendinte de revenire la birou este legat de cultura organizationala. Potrivit unui sondaj realizat de Korn Ferry in Statele Unite, doi din trei lideri de companii considera cultura organizationala ca reprezentand peste 30% din valoarea de piata a companiei lor. Multi lideri sunt de parere ca o cultura puternica poate fi stabilita si mentinuta doar daca toti angajatii lucreaza in acelasi spatiu fizic cel putin o parte din timp. Acest argument este sustinut de multi CEO care afirma ca productivitatea angajatilor este mai mare in birou. De exemplu, Andy Jassy de la Amazon a declarat ca "este mai usor sa inveti, sa modelezi, sa practici si sa intaresti cultura noastra atunci cand suntem in birou impreuna si suntem inconjurati de colegi".
In ceea ce priveste implementarea noilor politici de revenire la birou, exista o varietate de abordari adoptate de catre companii. De exemplu, Goldman Sachs doreste ca angajatii sa lucreze cinci zile pe saptamana la birou.
Google ia in considerare prezenta angajatilor la birou in evaluarile performantelor. Un raport realizat de Resume Builder, pe baza unui sondaj efectuat asupra a 1.000 de lideri de companii, arata ca aproape 30% dintre companii ameninta cu concedierea angajatilor care nu respecta cerintele privind prezenta la birou.
Doar 2% dintre liderii de afaceri au declarat ca nu intentioneaza niciodata sa solicite angajatilor sa lucreze in persoana.
Desi exista o tendinta clara de revenire la birou, modelele de lucru hibride devin tot mai populare. Majoritatea angajatilor sustin un program de lucru hibrid, in care lucreaza cel putin o zi pe saptamana de la distanta si celelalte zile in birou. Aceasta abordare permite o flexibilitate mai mare si este sustinuta de 68% dintre angajatii cu norma intreaga, conform unui sondaj realizat de Bankrate.
 
Cele mai dinamice industrii pentru piata de birouri in T1-T3 2023
Dupa evolutii timide, mult sub marja cu care ne-a obisnuit in anii pre-pandemie, industria IT&C inregistreaza un avant simtitor in 2023. Cu o pondere de 42% in totalul tranzactiilor de (Pre) Inchirieri si Expansiuni, mai exact 62.000 mp, cresterea este semnificativa fata de nivelul de numai 37.000 inregistrat in aceeasi perioada a anului precedent. 
Serviciile financiare si cele personale reprezinta urmatoarele industrii ce conduc in clasamentul domeniilor de activitate. 
Daca in ultimul an tranzactiile de relocare a sediilor companiilor IT & C s-au axat in special pe o diminuare a spatiului inchiriat, insa balansand cu cresterea calitatii spatiului, una dintre tranzactiile principale din trimestrul 3 din 2023, implicand o companie din domeniul IT&C (Adobe), a reprezentat in premiera o expansiune a spatiului ocupat in noul sediu.
Care sunt ultimele evolutii ale tranzactiilor de Renegociere & Reinnoire?
In privinta prelungirilor contractelor existente, cresterea nivelului de tranzactionare este mai mult de 2,4 ori in primele trei trimestre din 2023 fata de 2022, ceea ce arata ca o parte dintre companii au ales sa prelungeasca contractele in actualele locatii pentru a asigura spatiul necesar revenirii angajatilor la birou intr-un numar cat mai mare chiar in sistemul hybrid de venire prin rotatie.
“Cu toate ca revenirea la birou este in plina desfasurare, inca se cauta gasirea unui echilibru intre cerintele de lucru de la birou venite din partea CEO pentru pastrarea si consolidarea culturii organizationale si nevoile si preferintele angajatilor de a lucra o parte din timp de la distanta”, considera Alexandru Petrescu, Managing Partner ESOP.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter