RO EN
The cart is empty

Crosspoint: Volumul inchirierilor de birouri creste, dar ramane sub nivelul din 2019

Volumul total al inchirierilor in trimestrul I in Bucuresti a fost de aproximativ 65.000 mp, o cifra similara cu aceeasi perioada a anului trecut si cu 10.000 mp mai mult decat in T1 2020, conform datelor de cercetare ale Crosspoint Real Estate. Cu toate acestea, interesul chiriasilor ramane moderat comparativ cu anii premergatori pandemiei de COVID-19, cand volumul inchirierilor a depasit 70.000 mp in 2018, respectiv 80.000 mp in 2019.
Conform Google Mobility Report, prezenta la locul de munca in Bucuresti - la jumatatea lunii mai 2022 - era cu 23% mai scazuta comparativ cu aceeasi perioada pre-pandemie. Desi, prezenta a urcat treptat, de la -62% in aprilie 2020, aceasta ramane sub nivelul inregistrat in ianuarie-februarie 2020. Aceasta scadere vine preponderent de la angajatii companiilor care ocupa spatii de birouri si care lucreaza de acasa sau in sistem hibrid. “Probabil ca incepand cu lunile septembrie-octombrie, ale acestui an, vom avea o imagine mai clara despre cat de mult s-a schimbat sistemul de lucru pentru angajatii din cladirile de birouri, acum aflandu-ne la inceputul perioadei de concedii. Trecerea la un mod de lucru flexibil era iminenta, pandemia nu a facut decat sa accelereze acest trend”, afirma Ilinca Timofte, Head of Research, Crosspoint Real Estate. Conform unui studiu realizat de compania noastra - pe baza unui chestionar la care au participat aproximativ 800 de angajati din Bucuresti si principalele orase regionale - la sfarsitul anului 2019 mai mult de 65% din angajatii romani nu aveau posibilitatea de a lucra flexibil.
 
Mai multi calatori in mijloacele de transport in comun, traficul auto, la nivelurile inregistrate in 2019
Traficul la metrou se afla in crestere inca de la inceputul anului, numarul calatoriilor depasind 12 milioane in luna marie, conform datelor Metrorex, cu numai 2 mil. calatorii sub media lunara a anilor precedenti pandemiei. Conform Google Mobility Report, prezenta calatorilor in statiile de transport in comun din Capitala este si ea in crestere, desi deocamdata mai scazuta decat cea inregistrata la inceputul anului 2020. In plus, potrivit TomTom, traficul auto in Bucuresti in luna mai a acestui an a depasit, in unele intervale orare, nivelurile inregistrate in aceeasi perioada din 2019.
 
Noi tendinte pe piata birourilor
“Asa cum ne asteptam cu totii, piata de birouri va functiona de acum incolo in moduri diferite, iar lucrurile pe care le-am observat ca fiind cele mai importante schimbari fata de perioada pre-pandemica sunt lucrul hibrid si adaptarea multinationalelor la aceasta noua realitate prin reducerea spatiilor de birouri pe care le aveau pana acum, impreuna cu scurtarea termenelor de contractare, insa si faptul ca variatia dintre cereri si tranzactii a crescut cu circa 30%. De partea proprietarilor de cladiri, acestia isi urmeaza planurile si se focuseaza pe ce au deja in lucru si in dezvoltare”, spune Simona Urse, Associate Director, Office Agency, Crosspoint Real Estate.
Incepand cu acest an, iesirea Romaniei din starea de alerta si ridicarea restrictiilor dupa o perioada de doi ani, total diferiti fata de viata pre-pandemie, se mai pot observa si alte tendinte, precum:
- Marile corporatii s-au intors la birou, majoritatea in format hibrid - sub forme de rotatie (2-3 zile la birou, 2-3 zile cu lucrul de acasa), iar acest lucru va ramane pe termen lung in noua activitate de birouri sau chiar permanent.
- Angajatii si-au reevaluat prioritatile si isi doresc acum sa nu mai investeasca acelasi timp in trafic, cu deplasarea catre birouri.
- Cererile au crescut mai ales incepand cu acest an si au aparut, astfel, si solicitarile de achizitii - care nu au existat in pandemie.
- Tot cu cererea in crestere au aparut, de asemenea, si proiectele de relocare - ca urmare a situatiei geopolitice.
- Scurtarea termenelor de contractare de la 5 ani, cum erau in mod traditional inainte de pandemie, pana la 3 ani in prezent.
- Departamentele de resurse umane, cauta la nivel intern, noi modalitati si de a readuce angajatii inapoi la birou.
- Tot din perspectiva angajatilor, unele companii devin dispuse acum sa renunte la actualul contact al spatiilor lor de birouri - chiar daca sunt in perioada contractuala - tocmai pentru a veni mai aproape de acestia.
- Cresterea chiriilor - impactata de inflatie si indexarea chiriilor indicelui - HICP (Harmonized Index of Consumer Prices) - marea majoritate a chiriilor din contractele deja existente au crescut sau vor creste cu aproximativ 5%, majorare care se aplica inclusiv costurilor cu mentenanta.
- Daca pana acum chiriile au fost influentate de pandemie prin diverse discounturi, in prezent acele chirii au inceput sa creasca prin efectul contractelor.
“Studiile de profil arata ca aproximativ 45% dintre agajati s-au intors deja la birou, iar procentajul creste de la o luna la alta,, dar vorbim cu siguranta de o revenire graduala. Este adevarat ca circa 60% dintre angajati prefera modul de lucru hybrid, iar motivele sunt lesne de inteles: independenta, flexibilitatea programului, scurtarea timpului in trafic. Insa, pe de alta parte, este foarte crescuta si nevoia de apartenenta la echipa, de socializare si lucru in echipa, care se dilueaza considerabil in absenta unui contact fizic cu coechipierii”, explica Florina Grosu, Associate, Office Agency, Crosspoint Real Estate.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter