Anul 2017 a fost unul critic pentru piata autohtona de constructii, cifrele - pentru multi parametri de performanta ai sectorului - fiind afectate profund de politicile guvernamentale din ultimii 2 ani. Valoarea totala a pietei de profil este in scadere cu mai mult de 15% fata de exercitiul financiar precedent, relansarea investitionala a fost abandonata (in contextul celui mai slab an din perspectiva investitiilor publice din ultimul deceniu), iar reforma achizitiilor publice nu a fost finalizata cu un model de contract national pentru achizitii publice, care se negociaza de 3 ani. In primul semestru din acest an nu au fost atrase sume din fondurile structurale comunitare. Sectorul a ramas in recesiune tehnica, confirmata de Eurostat inca de anul trecut, iar ponderea sa in PIB a scazut dramatic sub 4%. Sectorul se confrunta inclusiv cu o schimbare acuta a modului de operare in achizitiile publice. Se crede ca Primaria Municipiului Bucuresti isi face pasii astfel incat sa acorde proiecte propriilor firme, fara licitatii, iar la CNAIR, dupa dezbaterile pe tema lucrarilor in regie proprie, s-au scos la licitatie in aceasta toamna proiecte de infrastructura in valoare de 18 miliarde lei, in baza ordinului 600/2017 al Ministerului Transporturilor, act normativ chestionabil din perspectiva legalitatii si a unor prevederi abuzive. In tot acest timp, autoritatile centrale nu isi asuma dialogul si consultarea cu specialistii din industrie si adopta o atitudine abuziva prin reglementarile si procedurile legate de piata de constructii. Interviu cu Laurentiu Plosceanu, presedinte ARACO. Managerul are o experienta de 25 de ani in sectorul de constructii.
- Cat valoreaza piata de constructii din Romania in 2017?
- In pofida unei dinamici pozitive in sectorul privat, acesta nu a reusit sa contrabalanseze lipsa investitiilor publice, astfel ca in 2017 asistam la o noua scadere a valorii totale a pietei de constructii. O noua scadere, estimata la -15%, nu va permite depasirea a 9 miliarde euro in 2017, in contextul in care anul trecut sectorul de profil a insumat 9,64 miliarde euro. Si defalcat cifrele sunt in scadere, intrucat in luna august 2017 contractia fata de 2016 a fost de -7,04%, in timp ce in primul semestru a.c. s-a situat la -17% comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior.
- Care este situatia actuala pe piata fortei de munca din constructii?
- Criza de personal a trecut de la faza calitativa la cea calitativ-cantitativa. In continuare, din aceasta perspectiva, ne confruntam cu o lipsa accentuata de personal calificat si necalificat. In luna august 2017 s-a inregistrat o scadere infima totusi, de -1,1% fata de acelasi interval din 2016, in pofida deprecierii valorice mai insemnate a pietei si a recesiunii tehnice. Este nevoie in continuare de personal de executie (ingineri, maistri, tehnicieni), dar si de muncitori (executanti de structuri metalice, dulgheri, zidari, finisori, sudori), iar in instalatii, de electricieni, automatisti si instalatori.
- Cum pot fi contracarate efectele negative ale acestor pierderi?
- Solutia necesara si rezonabila ar fi revigorarea solida a pietei de constructii, prin promovarea coerenta si constanta, pe termen mediu si lung, a unor programe de investitii publice care, impreuna cu cele din surse private, sa permita o crestere a productivitatii muncii si, implicit, a salariului mediu din industrie. De asemenea, se poate atrage forta de munca prin imbunatatirea conditiilor de lucru, de protectie sociala si a muncii si prin programe de formare continua. Promovarea invatamantului dual este parte din solutie, dar este doar o conditie necesara, nu si suficienta. Este necesar sa incercam sa atragem in tara o parte din muncitorii plecati, dar si sa ne pregatim pentru atragerea de forta de munca din spatiul extracomunitar.
- Care sunt asteptarile si provocarile viitoare ale companiilor de constructii?
- Asteptarile sunt cu siguranta cele de creare a unui climat economic predictibil, functional si de colaborare cu autoritatile de resort. Amprenta politica in alocarile de proiecte publice trebuie sa fie estompata. Trebuie sa ne dumirim daca traim in capitalism si piata concurentiala libera sau revenim etatist intr-o zona profund dirijata! Fara un sector de constructii performant, economia nationala nu va putea creste sustenabil mizand doar pe cartea consumerista. Una dintre directii este promovarea si sustinerea asumata politic a unor programe de investitii finantate din fonduri publice pe termen mediu si lung, dar si accelerarea accesarii fondurilor europene din intervalul 2014-2020. Noi credem ca sectorul de constructii nu se regaseste in zona de responsabilitate a niciunui minister din Guverul national. Acest aspect trebuie corectat si reglementat in viitorul proxim. Totodata, este nevoie de revizuirea unor reglementari si legi, printre care se afla cele ce stabilesc modelele de contract si documentatiile tehnice pentru achizitiile publice, directiva CE privind detasarea fortei de munca, certificarea obligatorie a operatorilor din constructii, legea insolventei care trebuie corelata cu codul de procedura fiscala, proiectul de Cod al constructiilor, legislatia fiscala modificata recent si, nu in ultimul rand, Ordinul 600/2017. Mai mult, speram sa finalizam in urmatoarele saptamani consultarile cu MFE si ANAP, pentru a avea cat mai rapid disponibile modelele de contract national agreate cu organizatiile patronal/profesionale din acest sector de activitate!