Compania de consultanta Valoria a realizat un studiu ce capteaza perspectiva conducatorilor companiilor in legatura cu situatia generata de pandemia COVID-19 in Romania. Studiul Valoria identifica perceptia acestora asupra contextului actual, asteptarile lor cu privire la durata de recuperare a companiilor dupa aceasta criza si competentele echipei de management esentiale pentru a trece peste provocari cu succes.
Potrivit sondajului, 55% dintre companii apreciaza ca situatia generata de pandemia COVID-19 in Romania este critica si foarte critica. Dintre cele 440 de companii respondente, 41% spun ca in urmatoarele luni din acest an, in Romania lucrurile vor evolua extrem de defavorabil. Pentru 29% dintre companiile respondente perioada de recuperare estimata este de 9-12 luni, insa 37% estimeaza ca va fi de 12-24 de luni.
„Sondajul surprinde capacitatea de adaptare a companiilor si pana la urma a oamenilor. Adoptarea rapida a functionarii in mediul digital a dislocat rutine si generat o anumita rezistenta in prima faza. Ulterior, anxietatea legata de siguranta locului de munca si lipsa de socializare a generat demotivare. Instalarea de noi competente a devenit obligatorie din trei puncte de vedere: operational, ca factor de motivare a oamenilor si ca mijloc de instruire pentru managementul eficient al echipelor de la distanta. A avea angajatii instruiti inseamna cresterea implicarii, productivitatii si competitivitatii companiei. Din studiu rezulta ca sunt preferate training-urile care sustin aceste obiective ”, spune Constantin Magdalina, Expert Tendinte si Tehnologii Emergente, co-autor al cercetarii.
In contextul digitalizarii accelerate de migrarea multor operatiuni in mediul online, companiile sunt constiente de noile provocari. Pentru angajati actualizarea cunostintelor pentru lucrul eficient si sustenabil de acasa este obligatorie. Pentru manageri, abilitatile de luare a deciziilor, project management si managementul echipelor la distanta sunt esentiale.
Redefinirea modalitatilor de mentinere a culturii organizationale a companiei prin interactiuni virtuale si luarea deciziilor in conditii de incertitudine sunt de asemenea alte provocari ale managerilor. Astfel, companiile respondente considera ca pentru echipa de directori executivi competentele care trebuie crescute sunt cele care tin de: strategii decizionale in situatii de criza (79%), management financiar in context de criza (75%), managementul echipelor la distanta (71%).
Virtualizarea mediului de lucru a stimulat companiile sa considere si mai mult ca temele de care au in centrul lor comunicarea sunt relevante pentru echipa de manageri. Astfel, temele de training considerate relevante de companiile respondente la sondajul Valoria pentru managerii lor sunt: delegare de succes in echipele virtuale (72%), tehnici avansate de vanzare si negociere (71%), feeback si feedforward in mediul online (70%).
„Investitia in capitalul uman inseamna viziune. Prin acest sondaj aflam care este viziunea decidentilor in legatura cu sustinerea prin training a oamenilor din companiile lor. Rezultatele sunt cu atat mai interesante cu cat raspunsurile au fost oferite in contextul turbulent al pandemiei. Acum atentia este orientata spre siguranta angajatilor si spre modalitatile de adaptare la acest nou context. Pastrarea avantajelor competitive, a culturii organizationale, a reputatiei companiei si a asigurarea unor rezultate bune depind de invatarea unor noi competente. Companiile care, si in aceasta situatie, vor pune accentul pe training vor avea numai de castigat pe termen scurt, mediu si lung”, spune Elena Badea, Managing Partner Valoria.