RO EN
The cart is empty

PETITIE: Antreprenorii cer sprijin la Guvern si Parlament pentru mediul de afaceri

Antreprenorii solicita Guvernului si Parlamentului Romaniei urmatorul set de masuri gandite pentru a ajuta mediul de afaceri sa depaseasca cu bine provocarile aduse de criza COVID19.
"Mai multe sectoare ale economiei sunt puternic afectate de criza cauzata de COVID19, cum ar fi turismul, HoReCa, transportul de persoane, organizarea de evenimente, dar si restul sectoarelor raporteaza deja scaderi semnificative ale vanzarilor. Din aceste cauze, numeroase afaceri vor ajunge sa aiba probleme de cashflow, iar riscul de concedieri, insolvente si falimente va creste semnificativ, creand efecte in cascada care ne vor afecta pe toti. Fara indoiala prioritatea 0 in aceasta perioada trebuie sa fie incetinirea propagarii COVID19 si protejarea populatiei, dar in acelasi timp Guvernul trebuie sa faca o prioritate din a lua masuri care sa ajute mediul de afaceri sa depaseasca aceasta perioada neagra." Radu Hasan, Cofondator & CEO SmartBill.
1. Ajutor de stat pentru taxele salariale pentru firme aflate in dificultate
Cea mai mare problema este cea a taxarii salariilor. Aceste obligatii sunt in sarcina angajatului, deci nu se poate cere diminuarea cotelor de impozitare si contributii, pentru ca ar insemna sa creasca salariul net al angajatului, iar firma sa nu fie ajutata cu nimic. In schimb, se poate institui o schema de ajutor de stat pentru firmele care mentin salariatii, prin care sa se subventioneze fiecare loc de munca pastrat pentru perioada de forta majora si pe urmatoarele 6-12 luni. Procentul se poate stabili in functie de fiecare domeniu de activitate, in functie de importanta strategica si gradul de afectare.
2. Modificarea legislatiei pentru somaj tehnic
Scutirea contributiei de somaj in cazul somajului tehnic nu poate fi aplicata, pentru ca nu mai avem contributie de somaj. Ea se regaseste cumva in Contributia Asiguratorie de Munca, care are un procent de 2,25%, iar subventionarea acesteia ar fi nesemnificativa. Orice alta reducere de taxe salariale este aproape imposibil de aplicat cu actuala legislatie, tinand cont de faptul ca obligatiile sunt in sarcina angajatului si nu a angajatorului.
3. Scutirea de la plata sumelor accesorii, dobanzi si penalitati de intarziere la ANAF pentru societatile afectate
Pentru neplata la termen a impozitelor si taxelor curente, pentru persoanele juridice afectate de criza economica, pentru o perioada limitata de 6-12 luni, acestea sa fie scutite de dobanzi si penalitati de intarziere.
4. Amanarea termenului de plata a taxelor minim 60-90 zile de la declarare
5. Deblocarea urgenta a TVA de rambursat de catre ANAF
Sunt in continuare intarzieri in virarea TVA de rambursat sau ingreunarea procesului de control si rambursare. ANAF trebuie sa isi plateasca de urgenta creantele catre contribuabili in termen de maxim 30 zile de la solicitare.
6. Compensarea indemnizatiei de concediu medical de recuperat de la Casa de Sanatate
Decalarea termenului de trei luni pentru depunerea cererilor de recuperare a indemnizatiilor de concediu medical corespunzator cu numarul de luni aferente perioadei de forta majora. Implementarea unui sistem de tip platforma in care contribuabilii sa incarce cererile de concediu medical astfel incat sa se evite aglomeratiile de la ghiseu cu sistem de validare al depunerii in functie de documentele atasate si emiterea unei decizii de rambursare care sa se comunice contribuabilului tot on line. Decizia de rambursare sa poata fi compensata cu sumele datorate de contribuabil pentru bugetul de stat si bugetul asigurarilor sociale. Daca numarul de imbolnaviri va creste substantial, plata concediilor medicale va pune o presiune mare in cash-flow-ul companiilor, iar recuperarea banilor are o perioada de 9-12 luni. In baza deciziei de rambursare emisa de casa de sanatate, contribuabilul sa poata solicita la organul fiscal stingerea corespunzatoare a creantelor fiscale datorate (un fel de cesiune de creanta intre contribuabil, stat si casa de sanatate), similar cu cesiunea TVA de rambursat stabilita prin decizia de impunere.
7. Eliminarea celor 5 zile de concediu medical suportate din Fondul de Salarii de catre angajator
8. Bonificatii pentru contribuabilii care platesc obligatiile in termen, cu aplicabilitate directa 10-20% si imediata
Pentru contribuabilii care se vor conforma la plata taxelor si impozitelor, se solicita acordarea de stimulente si bonificatii in acest sens, cu aplicabilitate directa si imediata, adica emiterea unei decizii automate din sistem.
9. Scutiri de impozite pentru angajari noi
Subventionarea 100% a salariului pentru locurile de munca nou create pentru 6-12 luni pentru domeniile de activitate aflate in dificultate.
10. Extinderea scutirii pentru profitul reinvestit
Extinderea scutirii pentru profitul reinvestit si pentru alte grupe de imobilizari decat cele actuale si adaugarea achizitiei de utilaje second hand.
11. Amanarea la plata a creditelor bancare pentru persoanele juridice afectate, pe o perioada de minim doua luni
12. Acordarea de imprumuturi pentru IMM cu dobanda zero si garantate de stat pentru societatile aflate in dificultate
13. Digitalizarea si debirocratizarea institutiilor publice
Depunerea tuturor declaratiilor, dosarelor, autorizatiilor, avizelor, solicitarilor online la toate institutiile publice. Eliminarea dosarului cu sina. Extinderea formularelor care pot fi depuse prin SPV la cereri de compensare sau orice alte solicitari adresate organului fiscal.
14. Eliminarea restrictiilor pentru angajarea zilierilor
Flexibilizarea restrictiilor de CAEN la legislatia pentru zilieri si eliminarea retinerii contributiei de asigurari sociale pentru acest tip de contracte. A se reveni la forma initiala a Legii 52/2011.
15. Eliminarea taxei pentru handicap sau inlocuirea cu achizitii de la unitati protejate
Pentru angajatorii care au mai mult de 50 de salariati sa se revina la sistemul de achizitii de la companii protejate astfel incat in schimbul banilor achitati sa aiba o contrapartida.
16. Modificarea plafonului pentru esalonare fara garantii
Modificarea plafonului de esalonare fara garantii (acum se poate face esalonare fara garantie pana la 20.000 lei) pentru debitele acumulate pe perioada de forta majora si eliminarea accesoriilor - dobanzi si penalitati pentru o perioada determinata de 6-12 luni.
17. Eliminarea popririlor pe perioada fortei majore pentru domeniile de activitate aflate in dificultate
18. Scutiri de la plata impozitelor pe cladiri
O alta problema va fi impozitul pe cladiri, in special in zona HoReCa si aici se poate modifica Codul Fiscal, in sensul in care fiecare consiliu local sa poata decide scutiri pentru plata impozitelor pe cladiri, in functie de gradul de afectare a localitatii. Scutirile pot fi acordate atat pentru structurile de cazare, cat si pentru cladirile industriale.
19. Obligativitatea legala de a se achita facturile furnizorilor in termen de maxim 45 zile
Obligativitatea de a se achita facturile furnizorilor in termen de maxim 45 zile sau la termenele prevazute in contracte. Contractele incheiate intre parti sa fie considerate contracte in forma autentica, astfel incat sa se poata executa silit si recuperarea creantelor sa fie facila si fluidificata.
20. Modificarea legislatiei fiscale in privinta clientilor incerti, a ajustarii de TVA pentru acestia si a eliminarii plafonului de 30% pentru constituirea de provizioane pentru riscul de neincasare a clientilor
21. Posibilitatea de a te inscrie la TVA la incasare in timpul anului, nu doar la inceputul acestuia
22. Modificarea procedurii pentru obtinerea certificatului de forta majora si eliminarea taxei pentru obtinerea acestuia
"Mediul de afaceri are nevoie de sprijinul guvernantilor urgent, astfel incat sa trecem cu bine peste perioada actuala de criza. Pe langa domeniile de activitate afectate deja in mod direct, respectiv turism, HoReCa, organizatori de evenimente, invatamant privat, reculul crizei economice se va resimti in absolut toate domeniile si activitatile suport. Stim ca altele sunt prioritatile in momentul de fata, dar este important sa fim ajutati pe cele doua directii importante pentru noi:
- Sa ne putem proteja personalul
- Sa ne conservam fluxul de numerar
Opinia expertului Alexandra Smedoiu, Partener Servicii Fiscale Deloitte este urmatoarea: “Acesta este momentul oportun pentru a solicita si ceea ce ne doare cel mai tare: Digitalizarea si debirocratizarea institutiilor publice. Perioada de pandemie va trece, oamenii vor iesi din carantina si autoizolare, dar este important sa avem unde sa ne intoarcem." Valentina Saygo, Managing Partner Ask for Accounting.
"Exista deja estimari potrivit carora pericolul pe care coronavirusul il reprezinta pentru economie este mult mai mare decat cel pe care il reprezinta pentru sanatate. Miile de miliarde de dolari pierdute pe pietele financiare internationale doar in aceasta saptamana reprezinta un semnal clar in aceasta directie. Autoritatile europene si nationale nu trebuie sa neglijeze acest aspect si, cu siguranta, va fi nevoie de masuri de sprijinire a mediului de afaceri pentru a depasi aceasta perioada, in care cel mai mare pericol vine din incertitudine.
Conform reglementarilor UE privind subventiile, in anumite circumstante, guvernele pot ajuta companiile care se confrunta cu lipsa de lichiditati sau au nevoie de ajutor urgent de salvare.
Comisia Europeana a anuntat deja masuri financiare de sprijin pentru criza generata de coronavirus, din fondurile structurale necheltuite. Este vorba de 7,5 miliarde de euro care vor putea fi "injectati", de exemplu, catre IMM-urile care vor avea dificultati din cauza crizei. Pentru Italia, Comisia a anuntat ca este pregatita cu masuri suplimentare, care ar putea fi necesare ca un remediu la turbulentele severe cu care se confrunta economia sa.
La randul sau, Guvernul italian a anuntat ca va aloca 25 miliarde de euro pentru a ajuta economia sa faca fata impactului epidemiei de coronavirus. Asadar exista sprijin european si cadrul legislativ necesar care sa permita interventia autoritatilor in sprijinirea mediului de afaceri. Reactia rapida este esentiala."

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter