RO EN
The cart is empty

OCDE: Procedura amiabila pentru solutionarea disputelor fiscale este slab utilizata

Companiile din intreaga lume care contesta deciziile de impunere emise de autoritatile competente, considerand ca acestea contravin prevederilor acordurilor sau conventiilor de evitare a dublei impuneri, pot apela la procedura amiabila pentru solutionarea unor astfel de dispute. Aceasta procedura este insa putin accesata in Romania, comparativ cu principalii sai parteneri comerciali, respectiv Austria, Germania, Spania sau Italia, asa cum reiese din cele mai recente date publicate de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) referitoare la anul 2020.
OCDE publica anual date cu privire la procesul de solutionare a procedurilor amiabile, atat la nivel global, cat si la nivel national. Statistica aferenta anului 2020, care acopera 118 jurisdictii, inclusiv Romania, si cuprinde, practic, toate cazurile derulate in intreaga lume, arata ca procedura are in continuare un caracter concentrat – anul trecut au fost demarate aproximativ 2.500 de cazuri noi, 95% dintre acestea fiind initiate in primele 25 de jurisdictii, iar restul de 5% fiind reprezentate de alte 40 de jurisdictii.
Impactul pandemiei de COVID-19 s-a resimtit si la nivelul procesului de solutionare a procedurilor amiabile, astfel ca se remarca o usoara scadere a numarului total de cereri finalizate, comparativ cu anul 2019. Aceasta diminuare este datorata cazurilor din alte arii de impozitare, care au scazut cu 12%, in timp ce numarul cazurilor din sfera preturilor de transfer solutionate a crescut cu aproximativ 6% pe parcursul anului trecut. Cu toate acestea, autoritatile competente s-au adaptat contextului generat de pandemie si au permis contribuabililor sa depuna cererile pentru demararea procedurii amiabile si in format digital (varianta inexistenta anterior).
Dintre cererile solutionate in 2020, aproximativ 75% au rezolvat in totalitate atat aspectele referitoare la preturile de transfer, cat si pe cele aferente altor zone de impozitare, in timp ce aproximativ 3% dintre proceduri au fost incheiate fara acord. Pe de alta parte, numarul de cazuri retrase de contribuabili aproape s-a dublat in 2020 fata de 2019.
Durata de solutionare a cererilor privind procedura amiabila ramane una ridicata, dar avand termene comparabile cu o disputa cu autoritatile fiscale in tribunal. Cazurile din zona preturilor de transfer solutionate anul trecut s-au derulat, in medie, pe parcursul a aproape trei ani (35 de luni), in crestere de la 31 de luni in 2019. Procedurile pe alte impozite s-au solutionat, in medie, in aproximativ 18 luni, comparativ cu 22 de luni pentru cele finalizate in 2019. Unele jurisdictii au inregistrat intarzieri, in special pentru cazuri mai complexe, din cauza crizei generate de pandemie, care a afectat calitatea comunicarii cu unii din partenerii din tratatele internationale.
 
Cum functioneaza mecanismul?
Procedura amiabila este reglementata, la nivel european, prin intermediul Directivei UE 2017/1852, care contine norme de aplicare a mecanismului de solutionare a litigiilor intre statele membre ale Uniunii Europene atunci cand acestea apar in urma interpretarii si aplicarii acordurilor si conventiilor care prevad eliminarea dublei impuneri. Romania a transpus prevederile directivei in legislatia nationala in 2019.
Acest instrument poate fi folosit de catre un contribuabil roman dupa primirea unei decizii de impunere care reprezinta, in opinia sa, dubla impunere. Intr-o astfel de situatie, contribuabilul poate depune o plangere in termen de trei ani de la comunicarea deciziei de impunere, care trebuie sa contina o serie de informatii si documente, conform Codului de Procedura Fiscala. Ulterior, in termen de 180 de zile de la primirea plangerii sau de la primirea informatiilor si documentelor solicitate, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) decide daca accepta plangerea si demareaza procedura amiabila sau daca o respinge. Daca o accepta, solutioneaza chestiunea litigioasa, in mod unilateral, fara implicarea celorlalte autoritati competente.
Prin intermediul mecanismului impus de Directiva 1852, ANAF si autoritatile competente ale statelor membre implicate trebuie sa solutioneze cererea depusa de contribuabil in termen de doi ani de la data ultimei notificari a deciziei de acceptare a plangerii venite din partea uneia dintre autoritatile competente ale statelor membre in cauza. In anumite cazuri, termenul poate fi prelungit cu pana la un an la cererea ANAF sau a oricareia dintre autoritatile competente din statele in cauza.
Astfel, prin acest mecanism este reglementat un termen pentru solutionarea litigiilor fiscale, aspect care nu este asigurat de tratatele bilaterale si conventiile de evitare a dublei impuneri.
 
Care sunt cele mai eficiente jurisdictii si unde se pozitioneaza Romania?
Jurisdictiile cele mai eficiente in utilizarea acestui instrument sunt Elvetia si Australia, daca ne raportam la durata de solutionare relativ redusa a cazurilor de preturi de transfer, precum si a altor cazuri, Luxemburg si Norvegia, in ceea ce priveste gestionarea eficienta a numarului de cazuri, si Irlanda, care are cel mai performant cadru de solutionare a procedurilor amiabile.
In Romania, gradul de solutionare a procedurilor amiabile a fost relativ redus pentru cererile depuse dupa data de 1 ianuarie 2016. In zona preturilor de transfer, in cursul anului 2020 au fost depuse 14 cereri de solutionare prin intermediul procedurii amiabile, din care doar trei au fost solutionate, iar la finalul perioadei analizate au ramas deschise 40 de cazuri.
Din statisticile publicate de OCDE rezulta ca principalii parteneri ai Romaniei cu privire la procedurile amiabile sunt Austria, Germania, Spania si Italia, jurisdictii mult mai active din acest punct de vedere, cel mai probabil datorita cadrului fiscal mai stabil. Astfel, in 2020, in Austria au fost initiate 40 de cereri pentru procedura amiabila, in Germania 323, in Italia 307, iar in Spania 171 de cereri.
In concluzie, numarul redus de cereri de initiere a procedurii amiabile depuse de companiile din Romania poate fi explicat prin faptul ca acest instrument este putin cunoscut de catre contribuabili, la fel si implicatiile ce decurg dintr-un astfel de proces. Un alt factor descurajant este legat de durata indelungata de solutionare din partea autoritatilor competente.
Cu toate aceste impedimente, pentru a evita dubla impunere cauzata de ajustarile preturilor de transfer efectuate de catre autoritatile fiscale din Romania sau de catre autoritatile din alta jurisdictie asupra tranzactiilor desfasurate cu companii din Romania, este recomandabil ca o companie sa aiba in vedere procedura amiabila de solutionare dintre autoritatile fiscale ca o alternativa viabila la o actiune in instanta.
 
Material de opinie de Ciprian Gavriliu, Partener, si Corina Augustin, Consultant Senior, Preturi de Transfer, Deloitte Romania

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter