RO EN
The cart is empty

EY: Teama de esec, principalul obstacol in calea lansarii de noi afaceri

Mentalitatea si teama de esec ocupa primul loc in topul celor mai importante obstacole pentru cei care vor sa inceapa si sa dezvolte o afacere in Romania, conform Barometrului Startup-urilor din Romania realizat de EY Romania, Impact Hub Bucharest si Startarium. Educatia precara, impredictibilitatea fiscala si situatia politica actuala se claseaza pe a doua pozitie, fiind resimtite si mentionate de 12% dintre antreprenorii chestionati in cadrul studiului.
Comparativ cu editia anterioara, se observa o imbunatatire a perceptiei cu privire la educatie si la accesul la finantare, ceea ce nu inseamna insa ca aceste aspecte au fost rezolvate sau imbunatatite la nivel national. Cu atat mai mult cu cat Romania se situeaza pe ultimul loc printre tarile UE in ultima evaluare PISA privind ponderea absolventilor de studii superioare.
Cea de a treia editie a Barometrului Start-up-urilor din Romania analizeaza raspunsurile a 284 de antreprenori privind accesul la finantare, zona de reglementare si impozitare, educatie si formare, cultura antreprenoriala si sprijin coordonat. Din totalul numarului de respondenti, 82% conduc afaceri cu o vechime mai mica de trei ani si 92% au declarat ca sunt fondatori/ actionari in cadrul companiei. Cele mai multe startup-uri sunt localizate in mediul urban si activeaza in IT&C, comert cu amanuntul, servicii pentru afaceri, media si publicitate, industria alimentara, educatie si altele.
65% au varsta cuprinsa intre 22-35 de ani, 28% intre 35-50 de ani, 4% au sub 21 de ani iar 3% peste 50 de ani. Chestionarul a fost aplicat in perioada 15 ianuarie - 17 februarie 2019. In 2019, 74% dintre respondenti considera ca antreprenoriatul nu este sustinut de societatea romaneasca si ca principalul obstacol este teama de esec, fata de 60% in editia din 2017.
In dezvoltarea afacerii lor, principalele piedici cu care se confrunta majoritatea antreprenorilor de startup sunt lipsa de capital pentru investitii (45%), bugetul de promovare limitat (38%), dar si nevoia de noi clienti la care nu stiu cum sa raspunda (34%).
Media venitului mediu lunar personal a scazut la 917 euro
Fata de editiile anterioare ale barometrului, se observa o scadere a veniturilor personale ale antreprenorilor de startup. Daca in 2017, media lunara a veniturilor generate de startup depasea usor 1.000 euro, in 2019 a scazut pana la 917 euro. Procentul celor ale caror venituri lunare sunt sub 500 EUR este in crestere fata de 2017 cu 15 puncte procentuale.
Peste 9 ore/zi dedicate afacerii
Un antreprenor aflat la inceput de drum dedica, in medie, 9,2 ore afacerii lui in fiecare zi, ceea ce inseamna ca lucreaza cu 15% mai mult decat un angajat cu norma intreaga din Romania. Fondurile proprii raman principala sursa de finantare pentru 79% dintre liderii de start-up. Rezultatele studiului arata insa si o crestere semnificativa a ponderii finantarilor de la stat, a fondurilor primite de la familie si prieteni, dar si a celor venite din partea business angels, comparativ cu editia din 2017.
71% dintre antreprenori considera ca fondurile oferite de statul roman in cadrul programelor specifice pentru IMM-uri reprezinta forma de finantare cu cel mai mare impact in sustinerea initiativelor de afaceri.
Acest lucru este demonstrat de cele doua editii ale programului Start-up Nation, care au avut mii de tineri aplicanti. Fondurile europene reprezinta o a doua sursa importanta de finantare, afirma 58% dintre respondenti. Importanta creditelor bancare a crescut, comparativ cu editia din 2017, ocupand locul al treilea, urmate de investitorii de tip business angels - a patra sursa de finantare ca impact pe termen lung, cu 27% dintre optiunile exprimate.
Mediul fiscal si de reglementare din Romania s-a deteriorat in ultimul an pentru antreprenori, considera 52% dintre respondenti. Principalele trei masuri care ar putea imbunatati acest mediu, in opinia antreprenorilor, vizeaza scaderea impozitarii muncii, combaterea birocratiei si mentinerea stabilitatii mediului fiscal si de reglementare.
50% dintre antreprenorii la inceput de drum isi propun sa-si lanseze afacerile pe care le conduc pe noi piete geografice. Cea mai mentionata zona de extindere este cea regionala, Europa, cu 51% dintre raspunsuri, urmata de piata americana (17%). Iar cea mai mare parte a resurselor financiare sunt destinate promovarii.
Elon Musk - antreprenor, CEO Tesla Motors, este cel mai inspirational antreprenor strain. Pe locul al doilea se claseaza Jeff Bezos - antreprenor american, fondator si CEO Amazon; urmat de Steve Jobs (Apple) si Bill Gates (Microsoft). Dintre antreprenorii romani, Cristian Onetiu, co-fondator Life Care, este cel mai mentionat, in aceeasi masura cu Marius Ghenea - antreprenor in serie si business-angel. Se remarca o schimbare majora in optiunile antreprenorilor fata de acum doi ani, numarul celor care declara ca nu au un model a crescut de la 6% la 24%, iar al celor care au ca model un antreprenor roman a atins un procent de 21% in 2019, fata de 14% in 2017.
Mentoratul si discutiile cu alti antreprenori reprezinta principala sursa de invatare mentionata de antreprenorii de start-up (41%). Iar pentru 52% cele mai utilizate surse de interactiune si inspiratie sunt comunitatile online.
Cea de-a treia editie a Barometrului Startup-urilor ne ofera dovada solida ca inca ne confruntam cu obstacole ce tin de mentalitate si ca ecosistemul progreseaza mai greu pentru ca antreprenorii la inceput de drum se tem de esec. Eforturile noastre de a oferi antreprenorilor toate resursele de care au nevoie pentru a creste sunt dublate, asadar, de nevoia de a construi o cultura a acceptarii esecului ca pe o lectie si a fricii ca pe un stimul. Daca vom vedea expunerea unor idei noi si prototiparea lor ca pe o dovada de curaj, incercarea repetata ca perseverenta si asumarea riscurilor ca pe o metoda de a avansa, cred ca vom face o schimbare pozitiva de impact si nu doar in mediul antreprenorial, a declarat Oana Craioveanu, CEO si Co-fondator Impact Hub Bucharest.
Romania are o sansa fantastica de a-si dezvolta un avantaj competitiv esential, acela de cultura a inovatiei, cu precadere in tehnologie. Iar asteptarile sunt mari de la noua generatie, dar si de la guvernanti, sa sprijine acest trend extrem de pozitiv, arata Cristian Carstoiu, Partener, Departamentul de Asistenta in Afaceri, EY Romania.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter