RO EN
The cart is empty

EnergyPal (Valoria): 75% dintre companii cauta eficientizarea costului cu utilitatile

Conform celei de-a doua editii a studiului „Eficienta energetica in companiile din Romania”, realizat de EnergyPal cu suportul Valoria, in Romania, in 2019, 64% dintre companii spun ca nu au implementat un sistem de contorizare inteligenta a echipamentelor principale, fata de 69% anul trecut. Pe de alta parte, 75% dintre companii spun ca au o politica de eficientizare a costurilor cu utilitatile in 2019, un procent in crestere cu 6 puncte procentuale fata de anul anterior.
”Studiul Eficienta energetica in companiile din Romania 2019 are la baza intentia noastra de a dezvalui imaginea la zi cu privire la modul in care sunt reflectate atat cadrul legislativ, cat si obiectivele de preformanta ale firmelor in acest demers. Studiul indica, in continuare, un nivel relativ scazut si de constientizare a rolului pe care masurile de eficienta energetica le are in functionarea sustenabila a companiei.
Datele comparative dintre rezultatele editiei 2019 si ale celei din 2018 arata evolutii timide pe anumite paliere, dar si cateva evolutii mai curajoase pe altele. Este evident ca actionand in cunostinta de cauza, in urma consilierii primite de la experti, masurand si cuantificand permanent, companiile inteleg ca pot lua masuri pentru a creste eficienta energetica si a reduce pierderile de energie pe termen scurt, mediu si pe termen lung”, spune Lucian Anghel, Fondator si CEO, EnergyPal Romania.
Cele mai multe companii dintre cele respondente (61% in 2019 fatp de 62% in 2018) spun ca eficienta energetica inseamna raportul dintre rezultatul constand in performanta, servicii, bunuri sau energie si energia folosita in acest scop. Pe de alta parte 17% in acest an, comparativ cu 14% anul trecut, identifica acest concept cu capacitatea de a efectua o actiune cu un consum minim de energie.
Nivelul actual de monitorizare a consumurilor
In 2019, 62% dintre companii, in crestere de la 55% in 2018, nivelul actual de monitorizare a consumurilor in companie este realizat doar printr-un contor general pe utilitati, iar 40% fata de 34% au contorizari interne detaliate cu citire manuala. In acest an, numai 25% dintre companiile respondente spun ca au si contorizari interne detaliate cu citire automata, in crestere de la 17% la editia de anul trecut.
Vedem si o crestere, de la 7% in 2018 la 12% in 2019, a procentului companiilor care au date de consum exportabile in Excel, in timp ce procentul companiilor unde gasim un consum de energie integrat cu monitorizarea productiei ramane constant la 7%.
Politica de reducere a pierderilor de energie
O tendinta pozitiva este indicata de faptul ca 79% dintre companiile respondente in 2019, fata de 66% in 2018, spun ca au o politica de reducere a pierderilor de energie in cadrul companiei – o crestere de 13 puncte procentuale in ultimele 12 luni.
Un procent semnificativ de 75% dintre companii, dintre cele respondente, spun ca au o politica de eficientizare a costurilor cu utilitatile in 2019, o crestere de 6 puncte procentuale fata de anul anterior.
Politica de reducere de eficientizare energetica
Numai 4 din 10 companii spun ca au investit intr-un program de eficientizare energetica. La nivel de industrii, cele mai putine companii cu astfel de investitii sunt din constructii/imobiliare (20% in 2019 fata de 19% in 2018), urmate de cele din alimentatie/agricultura (21% fata de 29%) si din servicii profesionale (32% fata de 27%).
Studiul EnergyPal mai releva si faptul ca procentul companiilor respondente care spun ca au realizat un audit energetic al cladirilor este de 51% in 2019, in crestere cu 9 puncte procentuale fata de anul trecut. Cele mai multe companii care au realizat un audit energetic al cladirilor sunt cele din productie industriala (69%).
Alocarea rolului de Manager Energetic
Daca anul trecut 38% dintre companiile respondente spuneau ca au o persoana responsabila din cadrul companiei care se ocupa de planul de eficientizare energetica (manager energetic), in 2019 procentul creste la 45%. Cele mai putine companii cu un astfel de rol sunt din transporturi (18%), urmate de cele din productie industriala (20%) si alimentatie/agricultura (23%).
Din pacate la analiza pe industrii, observam ca cele mai multe companii respondente din constructii/imobiliare (54%) nu au efectuat o instruire a angajatilor cu privire la modalitatile de a conserva energia, spre deosebire de 60% dintre companiile din productie industriala si 61% din transporturi.
”Piata serviciilor de Facility Management tinde sa devina din ce in ce mai dinamica odata cu evolutia tehnologica dar si din dorinta proprietarilor de a oferi beneficiarilor spatii cat mai generoase, la un standard de calitate foarte ridicat. Diferenta este facuta de acei jucatori care inteleg ca Facility Management nu reprezinta numai angajarea unui instalator sau a unui electrician.
Facility Management inseamna digitalizare, sistematizare, organizare si, poate cel mai important element, transparenta. Beneficiarii nostri trebuie sa poata intelege si evalua lucruri palpabile cum ar fi: calitatea apei pe care o consuma, calitatea aerului pe care il respira si in final calitatea mediului de lucru in care isi desfasoara activitatea. Toate aceste elemente sunt fundamentul pe care se construieste Eficienta Energetica”, spune Alexandru Theodor Miculas, Head of Facility Management Services, FMS Romania, co-autor al studiului.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter