RO EN
The cart is empty

Deloitte: Digitalizarea ANAF, esentiala pentru reducerea presiunii pe bugetul de stat

Constrangerile bugetare tot mai puternice, amplificate in ultimul an de situatia creata de pandemia de COVID-19, determina autoritatile sa acorde o atentie sporita relatiei cu contribuabilii, principala sursa de finantare a bugetului de stat. Aceasta atentie se manifesta atat prin acordarea de facilitati menite sa ii ajute sa depaseasca provocarile generate de pandemie, cat si prin simplificarea relatiei cu autoritatea fiscala, astfel incat sa incurajeze conformarea voluntara la plata taxelor. Varianta revizuita a Planului National de Redresare si Rezilienta (PNRR) contine prevederi concrete referitoare la imbunatatirea comunicarii dintre ANAF si contribuabili, prin crearea unui „mecanism permanent de evaluare a satisfactiei contribuabililor in privinta serviciilor ANAF”. Acest mecanism, alaturi de alte masuri care, in mare, urmeaza planul de digitalizare a autoritatii fiscale, ar trebui sa aiba drept consecinta cresterea nivelul de colectare a taxelor la bugetul de stat.
Reforma ANAF prin digitalizare, prevazuta in PNRR, porneste de la constientizarea faptului ca, pentru corectarea deficitului bugetar, este nevoie de eficientizarea rapida a activitatii de colectare a veniturilor si de imbunatatirea relatiei cu contribuabilii. Planul de reforma este construit pe doua directii - cresterea conformarii voluntare prin dezvoltarea serviciilor digitale (interactiunea prioritar digitala, prin intermediul SPV si prin utilizarea formularelor pre-completate, acolo unde este posibil; crearea mecanismului de evaluare a satisfactiei contribuabililor in relatia cu ANAF si consultarea permanenta a acestora) si imbunatatirea proceselor de administrare a impozitelor si taxelor, inclusiv prin implementarea managementului integrat al riscurilor (reducerea nivelului de neconformare, printre altele, prin interconectarea sistemelor IT din Ministerul Finantelor/ANAF cu cele corespunzatoare ale Comisiei Europene si cu cele ale administratiilor fiscale din statele membre).
Finantare prin PNRR pentru modernizarea administratiei fiscale
Subcapitolul care include reforma ANAF (Modernizarea si consolidarea sistemului financiar-fiscal) are prevazuta si o alocare bugetara initiala, de negociere, de 856 de milioane de euro, insa ramane de vazut in ce proportie va fi aprobata de Comisia Europeana si ce suma va reveni, concret, proiectelor pentru digitalizarea administratiei fiscale.
Modernizarea institutiilor de stat, cu scopul de a usura sarcina administrativa a contribuabililor corecti, pe de o parte, si de a limita evaziunea fiscala, pe de alta parte, reprezinta o tema intens dezbatuta in Romania in ultimii ani, insa cu rezultate dezamagitoare la capitolul implementare. Recent s-au facut pasi in aceasta directie, dar este imperios necesar ca acest proiect sa avanseze rapid, in special in acest an, avand in vedere dificultatile cu care se confrunta contribuabilii din cauza pandemiei si necesitate ca acestia sa fie protejati atat de povara administrativa, cat si de concurenta neloiala pe care o resimt din partea celor rau-platnici.
Printre cele mai dezbatute componente ale modernizarii administratiei fiscale se numara conectarea caselor de marcat cu jurnal electronic la serverul ANAF si introducerea SAF-T (Standard Audit File for Taxation) - transferul electronic de date contabile si financiare de la companii catre administratia fiscala. Conectarea caselor de marcat la infrastructura IT a ANAF a demarat la 31 martie 2021 si este programata sa se deruleze etapizat, mai intai pentru contribuabilii mari, iar apoi pentru ceilalti, pana la finalul lunii noiembrie, pentru aparatele aflate in functiune. In privinta SAF-T, din informatiile disponibile in prezent reiese faptul ca sistemul se va implementa mai intai ca program pilot, pe baza de voluntariat, urmand sa devina obligatoriu de anul viitor. De asemenea, facturarea electronica reprezinta o prioritate declarata a reprezentantilor ANAF pentru viitorul apropiat. La acestea se adauga si alte proiecte anuntate care, impreuna, ar trebui sa duca la imbunatatirea relatiei dintre contribuabili si autoritatea fiscala prin faptul ca, pe de o parte, se simplifica obligatiile de declarare, si, pe de alta parte, se depisteaza mai rapid practicile incorecte.
Costurile digitalizarii vs. beneficiile estimate
Digitalizarea administratiei fiscale reprezinta o provocare inclusiv pentru mediul de afaceri, avand in vedere costurile pe care le implica adaptarea la noile sisteme de declarare a obligatiilor fiscale, dar beneficiile estimate pe termen lung, in special majorarea veniturilor bugetare ca efect al reducerii evaziunii fiscale, compenseaza efortul necesar pe termen scurt. Experienta altor tari, printre care si cele din jurul Romaniei, demonstreaza ca digitalizarea reprezinta o solutie viabila pentru cresterea colectarii la bugetul de stat, putand fi evitata astfel o inasprire a fiscalitatii, in special in perioade economice dificile. Din cea mai recenta editie a studiului Deloitte CFO Survey Romania, realizat in randul directorilor financiari din tara noastra, reiese ca ponderea celor care se asteapta la o majorarea a taxelor in acest an este redusa (14% in cazul impozitului pe profit si 16% in cazul TVA), dar exista ingrijorari cu privire la situatia bugetara dificila si la masurile care ar putea fi luate pentru remedierea ei.
Totodata, incertitudinile care persista in legatura cu evolutia pandemiei indica faptul ca, cel mai probabil, anul acesta nu vom asista la schimbari majore in materie de fiscalitate, cu exceptia masurilor de sprijin acordate sectoarelor economice afectate. De altfel, acesta este si mesajul transmis de autoritati, de mentinere a stimulentelor in domeniile in care inca sunt necesare si de protejare a contribuabililor corecti. Meritul facilitatilor acordate de stat in evolutia economiei este subliniat si de Banca Nationala a Romaniei in cel mai recent raport asupra inflatiei, unde se mentioneaza ca „rolul decisiv” in redresarea economica din semestrul II din 2020 „apartine stimulilor fiscali, orientati catre sustinerea capitalului de lucru si a investitiilor in randul companiilor”.
Asadar, in conditiile in care anul acesta majorarea taxelor este scoasa din discutie, iar facilitatile acordate de stat sunt clar definite, digitalizarea ANAF ramane singura solutie pentru cresterea veniturilor la bugetul de stat. Mediul de afaceri este pregatit, iar momentul este favorizat de transformarile digitale care au avut loc la nivelul intregii societati, pe fondul pandemiei. Ramane doar ca institutiile statului sa intreprinda demersurile necesare pentru dezvoltarea infrastructurii interne in acest scop, acum avand si sansa de a obtine finantare suplimentara de la Uniunea Europeana pentru astfel de proiecte.
 
Material de opinie de Vlad Boeriu, Partener Coordonator Servicii Fiscale si Juridice, Deloitte Romania

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter