Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR), reprezentand firme cu capital romanesc care desfasoara activitati de productie, aduce in atentia opiniei publice modul defectuos de gestionare a ajutoarelor de stat, care duce la pierderea increderii in capacitatea ministerelor de a gestiona fonduri din bani publici.
Prin Hotararea de Guvern nr 959/2022 s-a instituit o schema de ajutor de stat privind acordarea de granturi pentru investitii destinate industriei prelucratoare, apel de proiecte lansat de Ministerul Economiei.
In cadrul apelului, care s-a inchis la data de 16.12.2022, au fost depuse un numar de 81 de proiecte, dintre care 21 au obtinut punctajul maxim de 100 de puncte.
Ghidul solicitantului prevedea in mod expres prezentarea unui plan de afaceri care „trebuie sa reliefeze eficienta economica a intreprinderii si viabilitatea investitiei pentru care se solicita sprijin financiar”.
In vederea departajarii celor 21 de companii care au obtinut punctajul maxim, s-a avut in vedere numai criteriul de rentabilitate a cifrei de afaceri, fara ca acesta sa fie considerat in contextul analizei „viabilitatii investitiei”, respectiv a capacitatii de absorbtie si utilizare a ajutorului de stat de catre firmele calificate.
Aceasta a dus, in opinia AOAR, la aparitia unor situatii derizorii, pe baza informatiilor publicate, care discrediteaza procesul de evaluare (e.g.):
- una dintre companiile care a primit finantare este o companie cu o cifra de afaceri pe anul 2021 de 5.100 ron, cu un profit de 541 de lei, avand o rentabilitate a cifrei de afaceri de 90,29%! Aceasta companie urmeaza sa primeasca ajutor de stat si sa efectueze o „investitie viabila” cuprinsa intre 26,25 milioane de euro si 45 de milioane de euro;
- 6 din cele 8 companii castigatoare au o cifra de afaceri sub 600.000 ron, iar cifra de afaceri medie a tuturor castigatorilor este de 1.108.582 ron (aprox 220.000 de euro). Fiecare dintre aceste companii urmeaza sa primeasca ajutor de stat si sa efectueze „investitii viabile” de cate 30.000.000 de euro fiecare (valoare medie).
- numarul total (cumulat) de angajati ai celor 8 companii castigatoare este de 14, revenind la o medie de 1,75 angajati/companie castigatoare;
- rentabilitatea medie pentru cele 8 companii castigatoare este de 67,2% (atingand si peste 90%, conform datelor publicate pe site-ul Ministerului Economiei), cu mult peste rentabilitatea firmelor cu activitate de productie.
Lista companiilor care au punctaj maxim (100 de puncte) si care au fost selectate pentru ajutor de stat:
Consultarea unor astfel de tabele de catre cei care au facut departajarea celor 21 de firme ar fi reprezentat o conditie obligatorie si ar fi evitat eliminarea firmelor cu activitati reale in industria prelucratoare de catre “firme de apartament”.
Tine de un minim nivel de discernamant sa realizezi ca astfel de firme castiga licitatia, dar nu au experienta si resursele pentru realizarea unor investitii de amploare si nici capacitatea de absorbtie si implementare de ajutoare de stat de pana la de 200 de ori mai mari decat cifra lor de afaceri.
Cel mai probabil, ele sunt folosite pentru mascarea unor interese economice ale altor entitati care nu vor sa apara public si/sau care nu s-ar fi calificat si vor face in perioadele urmatoare schimbarea de actionariat (prin majorari de capital, imprumuturi convertibile facute direct sau indirect etc).
Altfel spus, ajutorul de stat devine tranzactionabil intre agentii economici prin vehicule utilizate special pentru astfel de licitatii.
Prin ignorarea analizei planului de afaceri si a ”viabilitatii investitiei” de catre cei care au facut departajarea, se pun bazele unei “piete secundare” pe care se vor tranzactiona firme utilizate in scopul castigarii licitatiilor pentru ajutorul de stat.
Ele fac o concurenta neloiala companiilor cu activitate efectiva in industria prelucratoare si care au aplicat pentru aceste ajutoare de stat. Procedura de departajare a ajutoarelor de stat bazata strict pe rentabilitate, rupta din contextul analizei viabilitatii, creeaza o situatie fara precedent, defectuoasa, lipsita de transparenta si de ratiune economica.
Gestionarea deficitara a ajutoarelor de stat va duce la pierderea increderii in capacitatea ministerelor de a gestiona fonduri din bani publici.
Lista companiilor care au punctaj maxim (100 de puncte) si care nu au fost selectate pentru ajutor de stat:
Fata de cele de mai sus, se impune corectarea modului de departajare a celor 21 de companii, tinand seama, in conformitate cu Ghidul solicitantului, de „viabilitatea planului de investitii” si de plauzabilitatea absorbtiei efective a ajutorului de stat de catre aplicanti.
Solicitam, de asemenea, ca toate companiile care au obtinut punctajul maxim de 100 de puncte si au istoric de activitate si cifre de afaceri compatibile cu nivelul ajutorului de stat cerut, sa fie luate in calcul in vederea obtinerii finantarii.
Ministerul Economiei are alocare bugetara aprobata pentru suplimentarea fondurilor aferente ajutorului de stat conform HG 959/2022, iar firmele in cauza au efectuat deja cheltuieli importante si au mobilizat resurse pentru participarea cu succes la apelul de proiecte.
Mentionam ca firme precum Chimcomplex, Promateris, Zarea etc., care se constituie ca lideri regionali in domeniul lor de productie nu au fost selectate, neavand sansa sa aiba indicatorul de rentabilitate la nivelul “firmelor de apartament”.